Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2011
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 culise.ro
 grazie.ro
 odeon.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 9 Iulie 2011
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email

Dezastrul de la BAC a fost adus de „Liceenizarea“ fortată

• obligarea tuturor absolventilor de gimnaziu de a urma cursuri liceale se dovedeste a fi o măsură proastă • dovada cea mai pertinentă este rezultatatul de BAC, unde elevii de la colegiile tehnice „au dat cu bîta în baltă“ • specialistii sustin că se impune un Bacalaureat diferentiat sau reintroducerea scolilor profesionale n

„Liceenizarea“ fortată a tuturor absolventilor de gimnaziu, de cîtiva ani încoace, se dovedeste a fi o măsură nu dintre cele mai bune pentru viitorul tinerilor si al educatiei românesti. Se vede foarte bine asta din rezultatele ultimului examen de bacalaureat, în judetul Neamt procentul de promovabilitate fiind de 44,5%. Problema merită analizată măcar din trei perspective: cine sînt picatii si cine sînt admistii si dacă se poate găsi un vinovat în tot acest context deloc confortabil pentru elevi, părintii lor, pentru dascăli, pentru sefii învătămîntului românesc. Dacă analizăm procentul picatilor, 55,5%, acesta coincide cu procentul absolventilor de la grupurile scolare si colegiile tehnice, care de cîtiva ani, de cînd au fost desfiintate scolile de arte si meserii - generatia tînără a fostelor scoli profesionale - au înglobat absolventii de gimnaziu care au intrat vrînd-nevrînd în rîndul liceenilor, chiar dacă media de admitere nu le permitea acest lucru. Si o să vedeti că, în acest an, o să se intre la liceu si cu media 2 sau 3. Vorbim de copii ale căror capacităti intelectuale chiar nu pot răspunde solicitărilor din liceele teoretice, dar care au fost nevoiti să frecventeze aceste unităti de învătămînt. Si pentru că în România învătămîntul obligatoriu a fost pînă la clasa a X-a inclusiv, absolventii de gimnaziu cu medii de multe ori sub cinci, pînă spre unu, erau poftiti în licee, iar profesorii nevoiti să îi promoveze, chiar dacă nu meritau să treacă dintr-un an scolar în altul. Asa au ajuns să dea de un examen al maturitătii care în această vară a fost destul de greu, dar nu imposibil pentru absolventii liceelor de elită sau a celor care au avut altă „materie primă“ la studiu. Sistemul video introdus în sălile de examen avea să arate diferenta între cei care pot si cei care nu pot. Iar BAC-ul de toamnă va da unora, care au capacităti intelectuale dar au mizat pe traditionalele fraude, sansa să promoveze examenul. Dacă nu, vor face asta la anul, pentru că le este permisă participarea la sesiunile viitoare. Reusitii la BAC au iesit din examen cu fruntea sus, chiar dacă ar fi sperat la medii mai mari, dar fiind totusi subiecte de o complexitate mult peste medie, e cazul să fie bucurosi că au scăpat de o grijă majoră. Subiectele date la cele trei probe scrise (cele trei probe orale au fost trecute de către toti candidatii fie si prin simpla prezentă în fata comisiilor) au fost analizate si comentate de către dascăli, care au ajuns la aceeasi concluzie: ele se pretau absolventilor de licee teoretice si nu celor tehnice. „Multi dintre candidati au preferat să dea teză la biologie în loc de fizică. Doar că în grupuri scolare si în colegii tehnice, biologia se studiază în clasele a IX-a si a X-a si materia s-a uitat pînă la sfîrsitul liceului. Subiectele se potriveau liceelor în care se studiază biologie în toti anii si nu este o disciplină doar pentru doi ani. Este motivul pentru care s-au obtinut medii mici de către candidati“, a spus un profesor de biologie.

Ce spun specialistii

La română, părerile sînt împărtite, dascălii profesorii sustinînd că fiind vorba de limba oficială, copiii ar trebui să demonstreze că detin suficiente cunostinte si că indiferent de nivelul de studiu, teză cu notă de trecere era firesc să facă toti candidatii. Numai că note foarte bune au fost primite tot de absolventii liceelor cu staif. O vină li s-a găsit si dascălilor, care n-au reusit să arate roadele muncii lor. Se poate vorbi de un complex de factori care a atras această slabă prestatie a candidatilor la BAC-ul de vară. Expertii în educatie propun un examen de maturitate divizat, conform nivelului real din licee, precum si reînfiintarea scolilor profesionale. Adevărul este că scolile de arte si meserii transformate peste noapte în licee nu pot tine pasul cu liceele bune. Pentru ele ar trebui conceput un alt sistem de evaluare. „Bacalaureatul ar trebui să fie o chestiune de merit, nu de obisnuintă, iar elevii care au o inteligentă de natură practică ar trebui să fie îndrumati către scoli în care să deprindă o meserie“. Aceasta este premisa de la care pornesc specialistii. Acelasi lucru se poate spune despre absolventii de licee vocationale (sport, pedagogic, arte), care sînt siliti să învete la materii „de umplutură“, pentru a putea accede în carieră. „Odată cu desfiintarea scolilor profesionale si a celor de arte si meserii, elevii s-au trezit că fac parte dintr-un sistem pentru care nu aveau chemare. De unde si rezultatele proaste la BAC înregistrate de colegiile tehnice. Rezultatele acestui examen sînt efectele unui sistem educational depăsit, reprezintă gradul de însusire a cunostintelor de către elevi. Este o pastilă dureroasă, pe care o înghitim cu greu“, apreciază Marian Stat, presedintele Fundatiei CODECS. În opinia lui, o altă cauză ar fi programa, total învechită: „O solutie ar fi ca bacalaureatul să nu mai fie obligatoriu, să-l păstrăm doar pentru cei care vor să ajungă la universitate, asa cum este examenul SAT în America. Sau să existe alte tipuri de probe, pe niveluri. Cea mai bună metodă este bacalaureatul international, acolo unde elevii parcurg sase arii curiculare si dau examen la acestea sase, nu la ca la noi, unde înveti 20 de materii si dai examen la trei“. Solutia Bacalaureatului diferentiat este aleasă si de Mirel Bănică, cercetător la Academia Română, care dă exemplul sistemului francez: „Eu as merge ca în Franta, pe un BAC stiintific, unul profesional, care să nu-ti dea dreptul să mergi la facultate, si unul vocational, care îti dă dreptul să mergi numai la facultătile cu profil vocational“.

Articol afisat de 1580 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona TĂRNĂ)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective