Ambulanta, taxi pentru sãraci sau nesimtiti
• o mare parte dintre solicitãrile fãcute cãtre Ambulantã nu reprezintã urgente • unii sunã pentru cã-i dor dintii, altii pentru cã îi doare burta, ori altii recunosc cã nu au cu ce ajunge la spital • Faptul cã sistemul sanitar mai are nevoie de foarte multe reglementãri poentru a functiona asa cum trebuie se vede si din numãrul mare de solicitãri nejustificate fãcute cãtre Serviciul Judetean de Ambulantã Neamt. Unele cazuri sînt motivate de sãrãcia oamenilor, care, neasigurati fiind se vãd pusi în situatia de a apela la serviciile de urgentã, dar în alte cazuri este vorba strict despre nesimtire, unii preferînd sã cheme Salvarea decît sã ia o pastilã ori sã astepte pînã a doua zi, pentru a merge la medicul de familie. Un numãr foarte mare de solicitãri primite prin 112 nu sunt, de fapt, urgente care ar trebui sã fie gestionate în acest mod. Mare parte dintre pacientii care cheamã ambulanta ar trebui, de fapt, sã se prezinte în primul rînd la medicul de familie, putînd sã primeascã în acest mod un diagnostic si un tratament în timp util, fãrã a aglomera Serviciul sau unitãtile si compartimentele de primire urgente. Pe de altã parte, pacientii, se pare, refuzã aceastã variantã din cauza timpilor de asteptare implicati în programarea la medicul de familie sau considerã cã este mult mai comod pentru ei sã fie transportati direct de acasã la spital, unde beneficiazã în cel mai scurt timp de asistentã medicalã si de investigatii gratuite. “ÃŽnregistrãm foarte multe cazuri de pacienti care abuzeazã de Ambulantã, pur si simplu pentru cã nu au rãbdare sã-si rezolve problema prin medicul de familie, din comoditate. De cele mai multe ori este vorba despre pacienti care declarã la telefon simptome pe care nu le au sau simptome mult mai exagerate decît sînt de fapt, pentru ca atunci cînd ne deplasãm la fata locului sã constatãm cã este vorba, spre exemplu, despre un simplu abces. Am avut pacienti care ne-au chemat pentru dureri de dinti ori pentru un singur scaun diareic. Atunci li s-a explicat foarte clar cã acestea nu reprezintã urgente medicale si nu se deconteazã, dar le-am dat sfaturi medicale. Am avut un caz în care un pacient de întepase în mînã cu o surubelnitã pe la ora 16.00, dar a asteptat pînã la miezul noptii ca sã ne cearã sã-l ducem la spital pentru a face antitetanos. Altii spun din prima cã nu au cu ce ajunge la spital si de aceea ne cheamã pe noi. Nu avem cum sã refuzãm trimiterea unui echipaj de urgentã. Acest lucru se întîmplã numai dacã nu avem masinã disponibilã la momentul respectiv sau dacã este vorba despre o persoanã beatã care acuzã dureri de dinti, cum se mai întîmplã Din pãcate, în timp ce noi trimitem un echipaj la astfel de cazuri care nu reprezintã urgente, ar putea fi nevoie de masini pentru cazuri cu adevãrat grave’’, a mai spus sefa Ambulantei Neamt, medicul Letitia Damoc. Pacientii care sunt preluati de echipajul de ambulantã, chiar dacã nu reprezintã o urgentã realã sau reprezintã o urgentã care poate fi gestionatã de medicul de familie, ajung totusi la spital si acolo se supãrã din nou cã trebuie sã astepte prea mult. „Medicii din UPU le spun acelasi lucru, cã ar fi trebuit sã apeleze la medicul de familie. Dar acest gen de oameni vor sã fie îngrijiti cît mai repede si mai eficient. Dacã vin cu sirenele la spital au senzatia cã vor fi primiti primii, indiferent de cît de minorã e, de fapt, afectiunea lor“, a mai spus doctorita Damoc. Persoanele care apeleazã la ambulantã pentru cã stiu cã asta este cea mai scurtã cale cãtre rezolvarea problemelor lor medicale minore sînt, în general, de toate categoriile si de toate vîrstele. ÃŽnsã, solicitãrile pentru copii sunt întotdeauna luate în serios de cãtre echipajele de ambulantã, pentru cã starea acestora se poate degrada rapid si imprevizibil.
|