Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Decembrie 2011
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 22 Decembrie 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
„Calul de foc“, la 60 de ani

„Calul de foc“, la 60 de ani

• s-au împlinit 60 de ani de la darea în folosintã a cãii ferate Bacãu - Piatra Neamt - Bicaz • momentul a fost marcat prin confectionarea unei stampile postale omagiale utilizatã doar o zi •

Filatelistii si lucrãtorii Oficiului Postal Bicaz au trãit marti, 20 decembrie, un eveniment aniversar, prilejuit de împlinirea a 60 de ani de la deschiderea oficialã a circulatiei trenurilor pe linia Bacãu - Bicaz. Momentul a fost marcat prin confectionarea unei stampile de zi omagialã utilizatã doar în ziua organizãrii evenimentului, adicã marti, prin aplicarea acesteia pe corespondenta prezentatã. O datã cu încheierea acestei zile, stampila a luat calea Muzeului National Filatelic pentru pãstrare. Cu acest prilej, în incinta Oficiului Postal Bicaz, cercul filatelic local, condus de cãtre învãtãtorul Ticusor Amariei, a organizat o expozitie filatelicã tematicã, avînd ca exponate mãrci postale si timbre cu trenuri si locomotive, emise de Posta Românã pe parcursul celor sase decenii. „Din cîte cunosc, un astfel de eveniment filatelic, marcat prin confectionarea unei stampile de zi omagialã, nu s-a mai întîmplat la Bicaz. Fiind o premierã, i-am acordat importanta cuvenitã, evenimentului în sine atasîndu-i-se si o expozitie filatelicã, prin care publicul sã poatã face cunostintã cu istoria trenului ca mijloc important de transport terestru. La Bicaz, linia feratã si trenul au apãrut o datã cu constructia barajului si a hidrocentralei de la Stejaru“, a declarat Nicu Popa, dirigintele Oficiului Postal Bicaz. Cît priveste impactul evenimentului de acum 60 de ani asupra bicãjenilor, acesta a avut implicatii diferite, în functie de interesul unuia sau altuia. Pentru fostii constructori de pe santierul hidroenergetic trenul a fost o manã cereascã. Asta, pentru cã se fãcea lesne transportul de mãrfuri, utilaje si cãlãtori, stiut fiind cã multi dintre constructori descinseserã la Bicaz de pe tot cuprinsul tãrii si cu trenul puteau face deplasarea mai usor spre familii. Nu acelasi impact pozitiv l-a avut constructia liniei ferate si a gãrii pentru cei ce locuiau sau aveau teren în zonã. Ei au fost expropriati sau chiar strãmutati pentru a face loc noului obiectiv economic. „Mai întîi au apãrut inginerii care au fãcut mãsurãtorile. Abia dupã vreo doi ani au fost gata lucrãrile. Eu eram cu casa în zonã. Mi s-a pus în vedere cã trebuie sã mã mut. Mi s-a plãtit pentru asta, dar cu banii primiti n-am rezolvat nimic deoarece imediat a venit stabilizarea si banii n-au mai avut nici o valoare. Noroc cã nu m-am grãbit si-am rãmas cu casa tot aici. Nici ei n-au fortat lucrurile. Este adevãrat cã o parte din pãmînt se aflã sub constructiile CFR-ului, dar asa au fost lucrurile. Despre cum a venit primul tren la Bicaz nu-mi amintesc. Stiu însã cã era un tren cu douã vagoane de cãlãtori mai speciale, trenul fiind numit «dinam». Mai mergeam la tren si beam cîte o bere la vagonul restaurant. Era o bere bunã pe atunci“, a povestit Dumitru Geangalãu, un bicãjean de 95 de ani, a cãrui casã a supravietuit pînã astãzi în vecinãtatea Gãrii Bicaz. Din spusele localnicilor am retinut faptul cã lucrãrile de atunci au fost executate în mare parte de detinuti, iar constructia de poduri si lucrãrile de îndiguire sau întãrire a terasamentelor, de cãtre italieni. O perioadã înfloritoare privind transportul feroviar a fost înregistratã între anii ‘75 - ‘85, cînd productia de ciment a crescut considerabil prin ridicarea fabricii de la Tasca, iar transportul produsului finit se desfãsura într-un mare procent pe calea feratã. Pentru asta a fost extins numãrul de linii din Gara Bicaz, circulatia materialului rulant fãcîndu-se pe 10 linii. Din nefericire, astãzi activitatea CFR Bicaz este aproape moartã. Ea este marcatã doar prin trei trenuri de cãlãtori, douã personale si un rapid, si din cînd în cînd prin cîte un marfar, care aduce ceva zgurã la Ciment sau duce în tarã vreun vagon rãtãcit cu lemne de foc. Poate de asta evenimentul aniversar de marti a trecut neobservat de cãtre salariatii Gãrii Bicaz, fiind marcat doar de cãtre Filatelia Românã si Oficiul Postal Bicaz.

Articol afisat de 1454 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective