Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Aprilie 2013
TipŃreste articolul - Varianta pentru imprimantŃ Trimite acest articol unui prieten  prin email
UN DRUM „PAVAT“   CU MULTI MORTI

UN DRUM „PAVAT“ CU MULTI MORTI

• ├«n ultima perioad├ú, tot mai multi conduc├útori auto ne-au contactat la redactie si s-au pl├«ns de calitatea drumului national DN 15D, Piatra Neamt - Roman • oamenii spun c├ú au constatat c├ú ├«n anumite conditii meteo, ├«n special ploaie, aderenta anvelopelor scade simtitor • pe traseul respectiv, ├«n ultimii ani si-au pierdut viata ├«n accidente multe persoane • se pare c├ú problemele au ap├úrut dup├ú 2007, c├«nd DN 15D a suferit un tratament de ├«nt├úrire cu piatr├ú de r├«u ce are un coeficient mic de aderent├ú • acest aspect ar fi favorizat producerea unor accidente s├«nt de p├úrere unii politisti • situatia a fost rezolvat├ú partial ├«n vara lui 2011, c├«nd ├«n zonele sensibile soseaua a fost frezat├ú • anul trecut, aceste zone cu probleme au fost asfaltate • cei de la Drumuri Nationale spun c├ú majoritatea accidentelor a avut la baz├ú viteza si dep├úsirile neregulamentare, nu calitatea drumului •

DN 15 D este drumul care face legãtura între orasele Piatra Neamt si Roman, o sosea pe care în ultimii ani au avut loc numeroase accidente de circulatie soldate cu zeci de persoane decedate si rãnite. Oficial se spune cã vinovati de producerea acestor accidente au fost conducãtorii auto care fie au apãsat prea tare acceleratia, fie au efectuat depãsiri neregulamentare etc. Ce nu s-a spus pînã în prezent este faptul cã multi conducãtori auto cred cã aderenta pneurilor este proastã pe suprafata carosabilului. În ultima perioadã mai multi participanti la trafic s-au adresat Redactiei Monitorul, spunînd cã au constatat un lucru care dã de gîndit. Ei spun cã în anumite conditii meteo, în special ploaie, carosabilul devine alunecos, iar aderenta pneurilor scade periculos de tare. Ne-am interesat si am constatat cã aceste aspecte sînt cunoscute inclusiv de parlamentari, dar si de politistii rutieri si poate mai putin de oficialii de la Drumuri Nationale - administratorul lui DN 15.
Statistica Serviciului Politiei Rutiere indic├ú faptul c├ú, dup├ú tratamentul cu criblur├ú si bitum, aplicat ├«n urm├ú cu mai multi ani pe DN 15D, num├úrul accidentelor grave a crescut. Dup├ú ce politistii au constatat c├ú este ceva ├«n neregul├ú au solicitat administratorului drumului s├ú intervin├ú, ├«n sensul s├ú frezeze portiunile de sosea ├«n curb├ú, ├«n special ├«n acele locuri ├«n care s-au ├«nregistrat tragedii. Dup├ú aceast├ú actiune, num├úrul accidentelor rutiere a sc├úzut simtitor. ├Än 2008, la doi ani dup├ú aplicarea „tratamentului“, pe DN 15 D s-au ├«nregistrat 32 de accidente rutiere, soldate cu 13 morti, 37 r├úniti grav si 23 r├úniti usor. ├Än 2009, ├«n cele 21 de accidente rutiere au murit 8 persoane, 25 au fost r├únite grave, iar alte 21 r├únite usor. ├Än 2010 s-au ├«nregistrat 26 accidente, soldate cu 5 decese, 28 r├úniti grav, 14 r├úniti usor. ├Än 2011 au avut loc 28 accidente rutiere, soldate cu 3 persoane decedate, 36 r├úniti grav si 25 r├úniti usor.

„S-a ajuns la concluzia c├ú ├«n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor“

„Dup├ú anul 2006, pe acest sector de drum au avut loc foarte multe accidente rutiere grave, soldate cu decese. Evenimentele au avut loc ├«n special ├«n zonele de drum ├«n curb├ú, dar si pe drum drept, ├«n conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. S-a f├úcut o analiz├ú si s-a ajuns la concluzia c├ú ├«n conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor, iar acest lucru a creat probleme participantilor la trafic“, a declarat comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt. Lucrurile nu aveau s├ú r├úm├«n├ú astfel, drept pentru care Politia Rutier├ú a f├úcut inform├úri c├útre Drumurile Nationale care, ├«n vara anului 2011, a frezat stratul de asfalt ├«n toate zonele ├«n care s-au ├«nregistrat accidente grave. Solutia a dat rezultate, spun politistii rutieri. „Dup├ú adaptarea solutiei de frezare num├úrul accidentelor grave au sc├úzut. Anul trecut, ├«n var├ú, ├«n toate zonele ├«n care au fost accidente si s-a mers pe solutia de frezare s-a aplicat un covor asfaltic, ├«ntruc├«t s-a constatat c├ú si frezarea nu rezolv├ú ├«n totalitate problema aderentei, mai ales ├«n perioada de iarn├ú“, a declarat ofiterul. Stratul aplicat ├«n anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistent├ú, fiind folosit├ú, asa cum spun normele tehnice, criblura. Dincolo de toate aceste aspecte nici un conduc├útor auto nu s-a adresat instantei pentru a cere desp├úgubiri dup├ú ce a fost implicat ├«n vreun accident. Acest lucru ne-a fost confirmat de comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt, dar si de reprezentantii Drumurilor Nationale. Ofiterul a confirmat c├ú administratorul, la cererea politistilor, a adoptat solutia de frezare a zonelor ├«n care au avut loc accidente rutiere grave. „Nu cunosc nici un caz ├«n care cei implicati ├«n accidente rutiere s├ú fi depus pl├«ngeri penale ├«mpotriva administratorului drumului. P├«n├ú acum s-a stabilit c├ú a fost culpa conduc├útorilor auto care nu au adaptat viteza la conditiile de drum. Noi avem speranta c├ú DN 15D va intra ├«ntr-un proiect de reabilitare si aproape sigur urm├útorul strat de uzur├ú va avea o alt├ú compozitie“, a declarat politistul nemtean.

Senzatiile trãite de un senator în curba mortii de la Felesti

„Curba mortii“ de la Felesti, un c├útun din Horia (├«n apropiere de firma Austroterm) a fost una din zonele de pe DN 15 D ├«n care s-au ├«nregistrat multe evenimente nedorite. Tocmai din acest motiv, administratorul a aplicat acolo frezarea cerut├ú de politistii rutieri. Pe 5 octombrie 2008, fostul parlamentar iesean Dan C├«rlan a v├úzut moartea cu ochii. Iat├ú cum descrie pe blogul personal ce a p├útit: „Eram cu un Peugeot 407(...) Ploua torential, uneori cu draci. ├Äntre Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn c├ú nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg dou├ú minute si, pe st├«nga, un Renault bej iesit pe c├«mp, foarte de cur├«nd. ├Ämi spun, ├«n g├«nd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc s├ú primesc r├úspunsul: ├«n timp ce eram chiar ├«n dreptul norocosilor sc├úpati din Renault-ul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, ├«n plin derapaj de spate, c├úlare pe banda mea de mers! Cu vitez├ú si hot├úr├«t s├ú vin├ú peste noi. Catan├ú batr├«n├ú, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul str├«ns teap├ún, din pozitia «10 si 10 minute», nu misc├úri bruste, nu fr├«n├ú la fund ci doar at├«t c├«t nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapta a drumului, adic├ú spre stejarul de pe sant. Nici o sans├ú de sc├úpare: izbitura ferm├ú a Loganului ├«n roata mea din st├«nga fat├ú, apoi o secund├ú de ├«ntuneric, apoi trei pocnituri ca de pusc├ú ne-au explodat ├«n jurul nostru air-bagurile“.

Am întrebat, iatã ce ne-a rãspuns Drumuri Nationale Iasi

Curiosi sã aflãm mai multe lucruri am trimis Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, administratorul DN 15D o serie de întrebãri. Iatã-le, cu tot cu rãspunsuri:
1. Cine a efectuat proiectul si a executat lucrarea de modernizare a DN 15D, Piatra Neamt - Roman? Este adevãrat cã stratul de uzurã aplicat este format din piatrã de rîu neconcasatã si cu coeficient mic de aderentã?
Rãspuns: Sectorul DN 15D km 1+000-km 45+300 Piatra Neamt-Horia a fost modernizat în anul 1967. În perioada 2006-2007, pe acest sector au fost executate lucrãri de întretinere periodicã, respectiv tratamente bituminoase cu criblurã si emulsie cationicã. Lucrãrile au fost proiectate de DRDP Iasi si executate de SC SOROCAM Bucuresti în baza contractului nr. 109/5054 din 18.07.2006. La executia acestor lucrãri s-au utilizat cribluri produse de Grupul Lafarge România si de cãtre Calcarul Pojorîta, si nu pietris de rîu neconcasat, asa cum sugerati d-strã. Atît la receptia la terminarea lucrãrilor, cît si la receptia la expirarea perioadei de garantie, nu au fost constatate deficiente de executie.
2. Cînd v-a adus la cunostintã Politia Rutierã cã numãrul mare de accidente rutiere înregistrate pe anumite sectoare de drum, în special în curbe, se datoreazã stratului de uzurã (piatrã de rîu)?
Rãspuns: În contextul colaborãrii cu Serviciul Rutier din cadrul IJP Neamt s-a constata faptul cã, în principal, cauza accidentelor petrecute pe acest sector o constituie nerespectarea regimului de vitezã, dar si depãsirea neregulamentarã, neacordarea prioritãtii sau circulatia pietonilor pe partea carosabilã sînt cauze concurente.
În vederea îmbunãtãtirii aderentei pneurilor, pe unele sectoare s-a constatat cã viteza mare de circulatie constituie cauza principalã, din acesta rezultînd iesiri în decor sau alte manevre ce au condus la accidente, SDN Piatra Neamt a procedat la frezarea partialã a unui strat superficial al îmbrãcãmintei rutiere. Ulterior, din cauza actiunii concurente a traficului cu fenomene meteorologice nefavorabile, pe aceste sectoare s-au dezvoltat degradãri multiple, care au fost remediate prin executia unor lucrãri de întretinere curentã a îmbãcãmintei asflatice, si nu lucãri de modernizare.
3 Ce mãsuri ati luat împotriva proiectantului si a constructorului si care sunt acestea?
Rãspuns: Nu a fost cazul.
4. Sectia de Drumuri Nationale a fost actionatã în instantã de vreo victimã sau urmasi ai vreunei victime de accident rutier petrecut pe acest traseu, invocînd ca si cauze ale accidentului starea improprie a carosabilului? Dacã da, cîte astfel de actiuni existã?
Rãspuns: Nu.
5. Care este situatia actualã a drumului national?
Rãspuns: În perioada trecutã de la modernizare, din diferite motive, din care cel principal este constituit de insuficienta fondurilor, pe aceste sector de drum s-au executat doar lucrãri de întretinere periodicã, care nu aduc aport de capacitate portantã. Din aceastã cauzã, coroborat cu actiunea traficului în crestere, atît ca volum, cît si ca greutate, volumul degradãrilor este an de an mai mare. Sectoarele pe care se manifestã aceste degradãri, în functie de perioada în care se produc, sînt semnalizate în primã etapã, conform normelor în vigoare, urmînd ca deîndatã ce conditiile meteorologice permit, sã fie remediate prin lucrãri de întretinere curentã - plombãri.
6. Mai existã în judetul Neamt trasee care au suferit acelasi tratament ca DN 15 D, în sensul cã a fost aplicat un strat de uzurã continînd piatrã de rîu?
Rãspuns: În perioada 2006-2008 au fost executate lucrãri de tratamente bituminoase cu cribluri si emulsie bituminoasã si nu cu piatrã de rîu - pe DN 15 Km 280+000-km 308+860, DN 15C km 43+770-km 52 +300 si DN 17 B km 59+454-km 86+682.
7. Se impune o reabilitare a DN 15D?
Rãspuns: În conformitate cu mãsurãtorile de capacitate portantã efectuate de CESTRIN în anul 2011, pe acest sector de drum sînt necesare lucrãri de sporire a capacitãtii portante. Avînd în vedere aceste aspecte, DRDP Iasi a propus executia de lucrãri de modernizare a acestui drum national.

Articol afisat de 3480 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU, S. TÃRNÃ)
AdaugŃ comentariul tŃu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist´┐Ż nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective