Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 culise.ro
 grazie.ro
 odeon.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Aprilie 2013
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
UN DRUM „PAVAT“   CU MULTI MORTI

UN DRUM „PAVAT“ CU MULTI MORTI

• în ultima perioadă, tot mai multi conducători auto ne-au contactat la redactie si s-au plîns de calitatea drumului national DN 15D, Piatra Neamt - Roman • oamenii spun că au constatat că în anumite conditii meteo, în special ploaie, aderenta anvelopelor scade simtitor • pe traseul respectiv, în ultimii ani si-au pierdut viata în accidente multe persoane • se pare că problemele au apărut după 2007, cînd DN 15D a suferit un tratament de întărire cu piatră de rîu ce are un coeficient mic de aderentă • acest aspect ar fi favorizat producerea unor accidente sînt de părere unii politisti • situatia a fost rezolvată partial în vara lui 2011, cînd în zonele sensibile soseaua a fost frezată • anul trecut, aceste zone cu probleme au fost asfaltate • cei de la Drumuri Nationale spun că majoritatea accidentelor a avut la bază viteza si depăsirile neregulamentare, nu calitatea drumului •

DN 15 D este drumul care face legătura între orasele Piatra Neamt si Roman, o sosea pe care în ultimii ani au avut loc numeroase accidente de circulatie soldate cu zeci de persoane decedate si rănite. Oficial se spune că vinovati de producerea acestor accidente au fost conducătorii auto care fie au apăsat prea tare acceleratia, fie au efectuat depăsiri neregulamentare etc. Ce nu s-a spus pînă în prezent este faptul că multi conducători auto cred că aderenta pneurilor este proastă pe suprafata carosabilului. În ultima perioadă mai multi participanti la trafic s-au adresat Redactiei Monitorul, spunînd că au constatat un lucru care dă de gîndit. Ei spun că în anumite conditii meteo, în special ploaie, carosabilul devine alunecos, iar aderenta pneurilor scade periculos de tare. Ne-am interesat si am constatat că aceste aspecte sînt cunoscute inclusiv de parlamentari, dar si de politistii rutieri si poate mai putin de oficialii de la Drumuri Nationale - administratorul lui DN 15.
Statistica Serviciului Politiei Rutiere indică faptul că, după tratamentul cu criblură si bitum, aplicat în urmă cu mai multi ani pe DN 15D, numărul accidentelor grave a crescut. După ce politistii au constatat că este ceva în neregulă au solicitat administratorului drumului să intervină, în sensul să frezeze portiunile de sosea în curbă, în special în acele locuri în care s-au înregistrat tragedii. După această actiune, numărul accidentelor rutiere a scăzut simtitor. În 2008, la doi ani după aplicarea „tratamentului“, pe DN 15 D s-au înregistrat 32 de accidente rutiere, soldate cu 13 morti, 37 răniti grav si 23 răniti usor. În 2009, în cele 21 de accidente rutiere au murit 8 persoane, 25 au fost rănite grave, iar alte 21 rănite usor. În 2010 s-au înregistrat 26 accidente, soldate cu 5 decese, 28 răniti grav, 14 răniti usor. În 2011 au avut loc 28 accidente rutiere, soldate cu 3 persoane decedate, 36 răniti grav si 25 răniti usor.

„S-a ajuns la concluzia că în conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor“

„După anul 2006, pe acest sector de drum au avut loc foarte multe accidente rutiere grave, soldate cu decese. Evenimentele au avut loc în special în zonele de drum în curbă, dar si pe drum drept, în conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. S-a făcut o analiză si s-a ajuns la concluzia că în conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor, iar acest lucru a creat probleme participantilor la trafic“, a declarat comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt. Lucrurile nu aveau să rămînă astfel, drept pentru care Politia Rutieră a făcut informări către Drumurile Nationale care, în vara anului 2011, a frezat stratul de asfalt în toate zonele în care s-au înregistrat accidente grave. Solutia a dat rezultate, spun politistii rutieri. „După adaptarea solutiei de frezare numărul accidentelor grave au scăzut. Anul trecut, în vară, în toate zonele în care au fost accidente si s-a mers pe solutia de frezare s-a aplicat un covor asfaltic, întrucît s-a constatat că si frezarea nu rezolvă în totalitate problema aderentei, mai ales în perioada de iarnă“, a declarat ofiterul. Stratul aplicat în anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistentă, fiind folosită, asa cum spun normele tehnice, criblura. Dincolo de toate aceste aspecte nici un conducător auto nu s-a adresat instantei pentru a cere despăgubiri după ce a fost implicat în vreun accident. Acest lucru ne-a fost confirmat de comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt, dar si de reprezentantii Drumurilor Nationale. Ofiterul a confirmat că administratorul, la cererea politistilor, a adoptat solutia de frezare a zonelor în care au avut loc accidente rutiere grave. „Nu cunosc nici un caz în care cei implicati în accidente rutiere să fi depus plîngeri penale împotriva administratorului drumului. Pînă acum s-a stabilit că a fost culpa conducătorilor auto care nu au adaptat viteza la conditiile de drum. Noi avem speranta că DN 15D va intra într-un proiect de reabilitare si aproape sigur următorul strat de uzură va avea o altă compozitie“, a declarat politistul nemtean.

Senzatiile trăite de un senator în curba mortii de la Felesti

„Curba mortii“ de la Felesti, un cătun din Horia (în apropiere de firma Austroterm) a fost una din zonele de pe DN 15 D în care s-au înregistrat multe evenimente nedorite. Tocmai din acest motiv, administratorul a aplicat acolo frezarea cerută de politistii rutieri. Pe 5 octombrie 2008, fostul parlamentar iesean Dan Cîrlan a văzut moartea cu ochii. Iată cum descrie pe blogul personal ce a pătit: „Eram cu un Peugeot 407(...) Ploua torential, uneori cu draci. Între Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn că nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg două minute si, pe stînga, un Renault bej iesit pe cîmp, foarte de curînd. Îmi spun, în gînd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc să primesc răspunsul: în timp ce eram chiar în dreptul norocosilor scăpati din Renault-ul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, în plin derapaj de spate, călare pe banda mea de mers! Cu viteză si hotărît să vină peste noi. Catană batrînă, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul strîns teapăn, din pozitia «10 si 10 minute», nu miscări bruste, nu frînă la fund ci doar atît cît nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapta a drumului, adică spre stejarul de pe sant. Nici o sansă de scăpare: izbitura fermă a Loganului în roata mea din stînga fată, apoi o secundă de întuneric, apoi trei pocnituri ca de puscă ne-au explodat în jurul nostru air-bagurile“.

Am întrebat, iată ce ne-a răspuns Drumuri Nationale Iasi

Curiosi să aflăm mai multe lucruri am trimis Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, administratorul DN 15D o serie de întrebări. Iată-le, cu tot cu răspunsuri:
1. Cine a efectuat proiectul si a executat lucrarea de modernizare a DN 15D, Piatra Neamt - Roman? Este adevărat că stratul de uzură aplicat este format din piatră de rîu neconcasată si cu coeficient mic de aderentă?
Răspuns: Sectorul DN 15D km 1+000-km 45+300 Piatra Neamt-Horia a fost modernizat în anul 1967. În perioada 2006-2007, pe acest sector au fost executate lucrări de întretinere periodică, respectiv tratamente bituminoase cu criblură si emulsie cationică. Lucrările au fost proiectate de DRDP Iasi si executate de SC SOROCAM Bucuresti în baza contractului nr. 109/5054 din 18.07.2006. La executia acestor lucrări s-au utilizat cribluri produse de Grupul Lafarge România si de către Calcarul Pojorîta, si nu pietris de rîu neconcasat, asa cum sugerati d-stră. Atît la receptia la terminarea lucrărilor, cît si la receptia la expirarea perioadei de garantie, nu au fost constatate deficiente de executie.
2. Cînd v-a adus la cunostintă Politia Rutieră că numărul mare de accidente rutiere înregistrate pe anumite sectoare de drum, în special în curbe, se datorează stratului de uzură (piatră de rîu)?
Răspuns: În contextul colaborării cu Serviciul Rutier din cadrul IJP Neamt s-a constata faptul că, în principal, cauza accidentelor petrecute pe acest sector o constituie nerespectarea regimului de viteză, dar si depăsirea neregulamentară, neacordarea prioritătii sau circulatia pietonilor pe partea carosabilă sînt cauze concurente.
În vederea îmbunătătirii aderentei pneurilor, pe unele sectoare s-a constatat că viteza mare de circulatie constituie cauza principală, din acesta rezultînd iesiri în decor sau alte manevre ce au condus la accidente, SDN Piatra Neamt a procedat la frezarea partială a unui strat superficial al îmbrăcămintei rutiere. Ulterior, din cauza actiunii concurente a traficului cu fenomene meteorologice nefavorabile, pe aceste sectoare s-au dezvoltat degradări multiple, care au fost remediate prin executia unor lucrări de întretinere curentă a îmbăcămintei asflatice, si nu lucări de modernizare.
3 Ce măsuri ati luat împotriva proiectantului si a constructorului si care sunt acestea?
Răspuns: Nu a fost cazul.
4. Sectia de Drumuri Nationale a fost actionată în instantă de vreo victimă sau urmasi ai vreunei victime de accident rutier petrecut pe acest traseu, invocînd ca si cauze ale accidentului starea improprie a carosabilului? Dacă da, cîte astfel de actiuni există?
Răspuns: Nu.
5. Care este situatia actuală a drumului national?
Răspuns: În perioada trecută de la modernizare, din diferite motive, din care cel principal este constituit de insuficienta fondurilor, pe aceste sector de drum s-au executat doar lucrări de întretinere periodică, care nu aduc aport de capacitate portantă. Din această cauză, coroborat cu actiunea traficului în crestere, atît ca volum, cît si ca greutate, volumul degradărilor este an de an mai mare. Sectoarele pe care se manifestă aceste degradări, în functie de perioada în care se produc, sînt semnalizate în primă etapă, conform normelor în vigoare, urmînd ca deîndată ce conditiile meteorologice permit, să fie remediate prin lucrări de întretinere curentă - plombări.
6. Mai există în judetul Neamt trasee care au suferit acelasi tratament ca DN 15 D, în sensul că a fost aplicat un strat de uzură continînd piatră de rîu?
Răspuns: În perioada 2006-2008 au fost executate lucrări de tratamente bituminoase cu cribluri si emulsie bituminoasă si nu cu piatră de rîu - pe DN 15 Km 280+000-km 308+860, DN 15C km 43+770-km 52 +300 si DN 17 B km 59+454-km 86+682.
7. Se impune o reabilitare a DN 15D?
Răspuns: În conformitate cu măsurătorile de capacitate portantă efectuate de CESTRIN în anul 2011, pe acest sector de drum sînt necesare lucrări de sporire a capacitătii portante. Avînd în vedere aceste aspecte, DRDP Iasi a propus executia de lucrări de modernizare a acestui drum national.

Articol afisat de 3285 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU, S. TĂRNĂ)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective