Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2013
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Aprilie 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
UN DRUM „PAVAT“   CU MULTI MORTI

UN DRUM „PAVAT“ CU MULTI MORTI

• în ultima perioadã, tot mai multi conducãtori auto ne-au contactat la redactie si s-au plîns de calitatea drumului national DN 15D, Piatra Neamt - Roman • oamenii spun cã au constatat cã în anumite conditii meteo, în special ploaie, aderenta anvelopelor scade simtitor • pe traseul respectiv, în ultimii ani si-au pierdut viata în accidente multe persoane • se pare cã problemele au apãrut dupã 2007, cînd DN 15D a suferit un tratament de întãrire cu piatrã de rîu ce are un coeficient mic de aderentã • acest aspect ar fi favorizat producerea unor accidente sînt de pãrere unii politisti • situatia a fost rezolvatã partial în vara lui 2011, cînd în zonele sensibile soseaua a fost frezatã • anul trecut, aceste zone cu probleme au fost asfaltate • cei de la Drumuri Nationale spun cã majoritatea accidentelor a avut la bazã viteza si depãsirile neregulamentare, nu calitatea drumului •

DN 15 D este drumul care face legãtura între orasele Piatra Neamt si Roman, o sosea pe care în ultimii ani au avut loc numeroase accidente de circulatie soldate cu zeci de persoane decedate si rãnite. Oficial se spune cã vinovati de producerea acestor accidente au fost conducãtorii auto care fie au apãsat prea tare acceleratia, fie au efectuat depãsiri neregulamentare etc. Ce nu s-a spus pînã în prezent este faptul cã multi conducãtori auto cred cã aderenta pneurilor este proastã pe suprafata carosabilului. În ultima perioadã mai multi participanti la trafic s-au adresat Redactiei Monitorul, spunînd cã au constatat un lucru care dã de gîndit. Ei spun cã în anumite conditii meteo, în special ploaie, carosabilul devine alunecos, iar aderenta pneurilor scade periculos de tare. Ne-am interesat si am constatat cã aceste aspecte sînt cunoscute inclusiv de parlamentari, dar si de politistii rutieri si poate mai putin de oficialii de la Drumuri Nationale - administratorul lui DN 15.
Statistica Serviciului Politiei Rutiere indicã faptul cã, dupã tratamentul cu criblurã si bitum, aplicat în urmã cu mai multi ani pe DN 15D, numãrul accidentelor grave a crescut. Dupã ce politistii au constatat cã este ceva în neregulã au solicitat administratorului drumului sã intervinã, în sensul sã frezeze portiunile de sosea în curbã, în special în acele locuri în care s-au înregistrat tragedii. Dupã aceastã actiune, numãrul accidentelor rutiere a scãzut simtitor. ÃŽn 2008, la doi ani dupã aplicarea „tratamentului“, pe DN 15 D s-au înregistrat 32 de accidente rutiere, soldate cu 13 morti, 37 rãniti grav si 23 rãniti usor. ÃŽn 2009, în cele 21 de accidente rutiere au murit 8 persoane, 25 au fost rãnite grave, iar alte 21 rãnite usor. ÃŽn 2010 s-au înregistrat 26 accidente, soldate cu 5 decese, 28 rãniti grav, 14 rãniti usor. ÃŽn 2011 au avut loc 28 accidente rutiere, soldate cu 3 persoane decedate, 36 rãniti grav si 25 rãniti usor.

„S-a ajuns la concluzia cã în conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor“

„Dupã anul 2006, pe acest sector de drum au avut loc foarte multe accidente rutiere grave, soldate cu decese. Evenimentele au avut loc în special în zonele de drum în curbã, dar si pe drum drept, în conditii meteo deosebite, gen ploaie, ninsoare. S-a fãcut o analizã si s-a ajuns la concluzia cã în conditiile meteo mentionate scade aderenta pneurilor, iar acest lucru a creat probleme participantilor la trafic“, a declarat comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt. Lucrurile nu aveau sã rãmînã astfel, drept pentru care Politia Rutierã a fãcut informãri cãtre Drumurile Nationale care, în vara anului 2011, a frezat stratul de asfalt în toate zonele în care s-au înregistrat accidente grave. Solutia a dat rezultate, spun politistii rutieri. „Dupã adaptarea solutiei de frezare numãrul accidentelor grave au scãzut. Anul trecut, în varã, în toate zonele în care au fost accidente si s-a mers pe solutia de frezare s-a aplicat un covor asfaltic, întrucît s-a constatat cã si frezarea nu rezolvã în totalitate problema aderentei, mai ales în perioada de iarnã“, a declarat ofiterul. Stratul aplicat în anii 2006-2007 pe DN 15D a fost de rezistentã, fiind folositã, asa cum spun normele tehnice, criblura. Dincolo de toate aceste aspecte nici un conducãtor auto nu s-a adresat instantei pentru a cere despãgubiri dupã ce a fost implicat în vreun accident. Acest lucru ne-a fost confirmat de comisarul sef Cezar Asandei, seful Politiei Rutiere Neamt, dar si de reprezentantii Drumurilor Nationale. Ofiterul a confirmat cã administratorul, la cererea politistilor, a adoptat solutia de frezare a zonelor în care au avut loc accidente rutiere grave. „Nu cunosc nici un caz în care cei implicati în accidente rutiere sã fi depus plîngeri penale împotriva administratorului drumului. Pînã acum s-a stabilit cã a fost culpa conducãtorilor auto care nu au adaptat viteza la conditiile de drum. Noi avem speranta cã DN 15D va intra într-un proiect de reabilitare si aproape sigur urmãtorul strat de uzurã va avea o altã compozitie“, a declarat politistul nemtean.

Senzatiile trãite de un senator în curba mortii de la Felesti

„Curba mortii“ de la Felesti, un cãtun din Horia (în apropiere de firma Austroterm) a fost una din zonele de pe DN 15 D în care s-au înregistrat multe evenimente nedorite. Tocmai din acest motiv, administratorul a aplicat acolo frezarea cerutã de politistii rutieri. Pe 5 octombrie 2008, fostul parlamentar iesean Dan Cîrlan a vãzut moartea cu ochii. Iatã cum descrie pe blogul personal ce a pãtit: „Eram cu un Peugeot 407(...) Ploua torential, uneori cu draci. ÃŽntre Piatra Neamt si Roman, o Dacie sede frumos pe sant. Semn cã nu-i de glumit cu asfaltul ud. Mai merg douã minute si, pe stînga, un Renault bej iesit pe cîmp, foarte de curînd. ÃŽmi spun, în gînd, ceva de genul «ce v-a apucat, fratilor, pe toti?!?». N-apuc sã primesc rãspunsul: în timp ce eram chiar în dreptul norocosilor scãpati din Renault-ul de Cluj, din curba din fata mea apare de-a curmezisul un Logan, în plin derapaj de spate, cãlare pe banda mea de mers! Cu vitezã si hotãrît sã vinã peste noi. Catanã batrînã, sofer de 21 de ani, aplic regulamentul: volanul strîns teapãn, din pozitia «10 si 10 minute», nu miscãri bruste, nu frînã la fund ci doar atît cît nu risti ruperea aderentei. Trag treptat spre limita dreapta a drumului, adicã spre stejarul de pe sant. Nici o sansã de scãpare: izbitura fermã a Loganului în roata mea din stînga fatã, apoi o secundã de întuneric, apoi trei pocnituri ca de puscã ne-au explodat în jurul nostru air-bagurile“.

Am întrebat, iatã ce ne-a rãspuns Drumuri Nationale Iasi

Curiosi sã aflãm mai multe lucruri am trimis Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi, administratorul DN 15D o serie de întrebãri. Iatã-le, cu tot cu rãspunsuri:
1. Cine a efectuat proiectul si a executat lucrarea de modernizare a DN 15D, Piatra Neamt - Roman? Este adevãrat cã stratul de uzurã aplicat este format din piatrã de rîu neconcasatã si cu coeficient mic de aderentã?
Rãspuns: Sectorul DN 15D km 1+000-km 45+300 Piatra Neamt-Horia a fost modernizat în anul 1967. În perioada 2006-2007, pe acest sector au fost executate lucrãri de întretinere periodicã, respectiv tratamente bituminoase cu criblurã si emulsie cationicã. Lucrãrile au fost proiectate de DRDP Iasi si executate de SC SOROCAM Bucuresti în baza contractului nr. 109/5054 din 18.07.2006. La executia acestor lucrãri s-au utilizat cribluri produse de Grupul Lafarge România si de cãtre Calcarul Pojorîta, si nu pietris de rîu neconcasat, asa cum sugerati d-strã. Atît la receptia la terminarea lucrãrilor, cît si la receptia la expirarea perioadei de garantie, nu au fost constatate deficiente de executie.
2. Cînd v-a adus la cunostintã Politia Rutierã cã numãrul mare de accidente rutiere înregistrate pe anumite sectoare de drum, în special în curbe, se datoreazã stratului de uzurã (piatrã de rîu)?
Rãspuns: În contextul colaborãrii cu Serviciul Rutier din cadrul IJP Neamt s-a constata faptul cã, în principal, cauza accidentelor petrecute pe acest sector o constituie nerespectarea regimului de vitezã, dar si depãsirea neregulamentarã, neacordarea prioritãtii sau circulatia pietonilor pe partea carosabilã sînt cauze concurente.
În vederea îmbunãtãtirii aderentei pneurilor, pe unele sectoare s-a constatat cã viteza mare de circulatie constituie cauza principalã, din acesta rezultînd iesiri în decor sau alte manevre ce au condus la accidente, SDN Piatra Neamt a procedat la frezarea partialã a unui strat superficial al îmbrãcãmintei rutiere. Ulterior, din cauza actiunii concurente a traficului cu fenomene meteorologice nefavorabile, pe aceste sectoare s-au dezvoltat degradãri multiple, care au fost remediate prin executia unor lucrãri de întretinere curentã a îmbãcãmintei asflatice, si nu lucãri de modernizare.
3 Ce mãsuri ati luat împotriva proiectantului si a constructorului si care sunt acestea?
Rãspuns: Nu a fost cazul.
4. Sectia de Drumuri Nationale a fost actionatã în instantã de vreo victimã sau urmasi ai vreunei victime de accident rutier petrecut pe acest traseu, invocînd ca si cauze ale accidentului starea improprie a carosabilului? Dacã da, cîte astfel de actiuni existã?
Rãspuns: Nu.
5. Care este situatia actualã a drumului national?
Rãspuns: În perioada trecutã de la modernizare, din diferite motive, din care cel principal este constituit de insuficienta fondurilor, pe aceste sector de drum s-au executat doar lucrãri de întretinere periodicã, care nu aduc aport de capacitate portantã. Din aceastã cauzã, coroborat cu actiunea traficului în crestere, atît ca volum, cît si ca greutate, volumul degradãrilor este an de an mai mare. Sectoarele pe care se manifestã aceste degradãri, în functie de perioada în care se produc, sînt semnalizate în primã etapã, conform normelor în vigoare, urmînd ca deîndatã ce conditiile meteorologice permit, sã fie remediate prin lucrãri de întretinere curentã - plombãri.
6. Mai existã în judetul Neamt trasee care au suferit acelasi tratament ca DN 15 D, în sensul cã a fost aplicat un strat de uzurã continînd piatrã de rîu?
Rãspuns: În perioada 2006-2008 au fost executate lucrãri de tratamente bituminoase cu cribluri si emulsie bituminoasã si nu cu piatrã de rîu - pe DN 15 Km 280+000-km 308+860, DN 15C km 43+770-km 52 +300 si DN 17 B km 59+454-km 86+682.
7. Se impune o reabilitare a DN 15D?
Rãspuns: În conformitate cu mãsurãtorile de capacitate portantã efectuate de CESTRIN în anul 2011, pe acest sector de drum sînt necesare lucrãri de sporire a capacitãtii portante. Avînd în vedere aceste aspecte, DRDP Iasi a propus executia de lucrãri de modernizare a acestui drum national.

Articol afisat de 3489 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(D. MURARU, S. TÃRNÃ)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective