Programul „Fermierul“, simpl� fantezie fluturist�
Programul „Fermierul“, lansat cu promisiuni nemaipomenite de c�tre ministrul agriculturii, extrem de mediatizat, era a�teptat, f�r� �ndoial�, de c�tre ��ranii rom�ni care sperau de mult� vreme �ntr-o schimbare. Domnul ministru a insistat �n numeroasele sale interven�ii asupra faptului c� agricultura din Rom�nia va deveni - �n scurt timp - una performant�, la nivelul exigen�elor impuse de c�tre Uniunea European�. Ce-i drept, acest program este �n fond, foarte bun, dar greu de aplicat �n actualele condi�ii, de aceea el devine nerealist �i profitabil doar pentru un num�r extrem de redus de cet��eni. Ca om care cunoa�te foarte bine realitatea satelor, voi demonstra cu argumente destul de conving�toare de ce acest proiect ambi�ios nu-i dec�t demagogie �i �n�el�torie. Dac� am fost sceptic �nc� de la lansarea lui, apari�ia normelor metodologice de aplicare m-au convins c� am avut dreptate.
Consider�nd c� programul „Fermierul“ va rezolva problemele din agricultur�, ministerul de resort a eliminat pentru anul 2006 sprijinul financiar, primele �i subven�iile pentru produsele agricole tradi�ionale: gr�u, porumb, floarea-soarelui, soia, ov�z, plante furajere, lapte. Drept urmare, to�i produc�torii vor avea de suferit, iar consecin�ele vor fi destul de grave: terenurile vor r�m�ne nelucrate, num�rul vacilor de lapte va sc�dea, iar Rom�nia va deveni nu doar un mare importator, ci �i un consumator al produselor de pe pia�a european�. �i, asta, �n condi�iile �n care �ara noastr� ar fi putut asigura, f�r� probleme, at�t produc�ia pentru propriile nevoi, c�t �i pentru export.
Aplicarea programului a debutat cu o alt� prevedere gre�it�: suma de 7.000 miliarde lei de la bugetul de stat nu este acordat� direct agricultorilor, ci b�ncilor, mai precis unei singure b�nci, BCR, care a primit, f�r� licita�ie, exclusivitatea privind implementarea acestui proiect. Deci Legea nr. 231/2005 prevede c� Ministerul Agriculturii, P�durilor �i Dezvolt�rii Rurale acord� ace�ti bani cu titlu gratuit b�ncii, iar agricultorul solicit� credit de la BCR, urm�nd s� depun� garan�ii, s� demonstreze c� de�ine bunuri imobile de valoare, s� achite dob�nzile �i comisionul.
Ob�inerea creditului este extrem de anevoioas�, �in�nd seama de faptul c� dosarul pentru contractarea lui prevede nu mai pu�in de 26 de documente (!) care mai de care mai greu de ob�inut. Dac� totu�i reu�e�te s� ob�in� creditul, beneficiarul trebuie s� returneze suma �n 10 ani, iar la un �mprumut de 10 miliarde lei trebuie s� achite la BCR 14 miliarde lei. P�n� c�nd nu-�i achit� creditul, agricultorul nu este proprietarul investi�iilor realizate. Ca garan�ie la creditele solicitate nu se accept� construc�iile viitoare; de asemenea, nu se accept� construirea de imobile �n regie proprie. Chiar �i la investi�ii mici, de 10.000 - 20.000 euro este obligatorie existen�a autoriza�iilor de func�ionare (mediu, sanitar-veterinare etc.) care s�nt destul de costisitoare �i greu de procurat.
Pentru c� Legea nr. 231/2005, nu prevede, �n mod expres, exceptarea de la achitarea dob�nzilor pentru perioada de gra�ie - a�a cum sus�ine cu senin�tate ministrul Flutur - �mprumuta�ii vor achita �n aceast� perioad� at�t dob�nzile, c�t �i comisioanele �i taxele aferente.
C� acest program este o simpl� promisiune fantezist�, mincinoas� �i nerealist�, o dovede�te �i faptul c� nu po�i realiza ferma-model cu ceea ce-�i ofer� banca dup� ce-�i achi�i aceste datorii. Din cele 10 miliarde ini�iale po�i s�-�i cumperi un tractor de 210 - 240 CP, prev�zut cu plug, disc �i sem�n�toare sau, o alt� variant�, po�i �nfiin�a o planta�ie de 10 ha de vi�� de vie nobil�. Cu ce-�i sus�ii afacerea dup� ce banii s-au terminat �ntr-o prim� etap� a investi�iei?
„«Fermierul» are �anse extrem de sc�zute de implementare“
P�n� la ob�inerea profitului s�nt at�tea alte cheltuieli de f�cut, imposibile chiar �i pentru cel mai destoinic �ntreprinz�tor. O alt� mare p�c�leal� fluturist� �ine de promisiunea c� un credit prin Programul „Fermierul“ se acoper� prin Agen�ia SAPARD �n propor�ie de 50%, iar diferen�a de 50% prin BCR. Dar, conform normelor metodologice, BCR asigur� doar 85% din valoarea total�, ceea ce �nseamn� c� aportul propriu trebuie s� fie de 15% din valoarea proiectului.
�n alt� ordine de idei: nici p�n� ast�zi Ministerul Agriculturii, P�durilor �i Dezvolt�rii Rurale nu a stabilit care este formatul - standard al avizului ce trebuie emis de c�tre direc�iile pentru agricultur� �i dezvoltare rural� jude�ene, iar BCR nu cunoa�te, �nc�, detaliile referitoare la modalitatea de utilizare a fondului care va fi alocat de c�tre Ministerul Agriculturii, P�durilor �i Dezvolt�rii Rurale pentru anul 2006. �n aceste condi�ii, num�rul posibililor beneficiari ai acestui program va fi cu mult mai mic dec�t cel pe care-l anun�a l�ud�rosul ministru, adic� peste 6.000 de fermieri din bugetul lui 2006. Dac� nu s�nt lua�i �n calcul agricultorii de peste 60 de ani �i nici cei care n-au �mplinit 18 ani (adic� cei care nu se pot obliga fa�� de banc�), dac� se �ine seama c� documenta�ia necesar� contract�rii unui credit de investi�ii este extrem de greu de �ntocmit, dac� cei care de�in bunuri imobiliare cu care s� garanteze �mprumutul s�nt extrem de pu�ini �n lumea s�r�cit� a satelor, se ajunge la concluzia c� „Fermierul“ are �anse extrem de sc�zute de implementare.
Astfel, acest program at�t de mediatizat se dovede�te aproape inaccesibil pentru cei mai mul�i dintre rom�nii care �i-ar fi dorit cu adev�rat o astfel de afacere, at�t din lipsa fondurilor, c�t �i din cauza birocra�iei excesive. Mai adaug faptul c� obligativitatea subven�iei pe unitatea de suprafa�� �i pe cap de animal intr� �n vigoare de la 1 ianuarie 2007, �n condi�iile �n care pentru agricultorii rom�ni acordarea ei �n 2006 ar fi contat foarte mult. �n acest context, m� g�ndesc dac� n-ar fi fost mai bine ca acele 7.000 miliarde lei vechi cu care Ministerul Agriculturii, P�durilor �i Dezvolt�rii Rurale subven�ioneaz� BCR s� fi fost utilizate pentru sprijinirea produc�torilor �i sus�inerea eficient� a agriculturii, �ncep�nd chiar din 2006. Cred c� acesta ar fi fost adev�ratul ajutor de care au nevoie ��ranii �n acest moment.
P.S. Documente care dovedesc extrema dificultate de �ntocmire a dosarului de ob�inere a unui credit: planul de afaceri; lista garan�iilor propuse; lista garan�iilor aferente creditelor contractate la al�i creditori; fluxul de lichidit��i (cash - flow); studiul de fezabilitate; avize, acorduri pentru ocuparea terenurilor agricole, asigurarea cu combustibil, energie electric�, energie termic�, protec�ia apelor, p�durilor �i mediului �nconjur�tor, urbanism �i sistematizare, etc; situa�ia contractelor �ncheiate (copii dup� contracte cu furnizori �i clien�i); situa�ia surselor de finan�are (proprii); intabularea ipotecii; asigur�ri; memorii justificative privind necesitatea acestor investi�ii; liste de utilaje �i alte dot�ri care se vor ata�a planului de afaceri (etc. etc.). Destul de simplu pentru ��ranul de r�nd care vrea s� devin� fermier european, nu-i a�a?
|