Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2010
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Octombrie 2010
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
CLIENTI ÎN RÃZBOI CU BÃNCILE

CLIENTI �N R�ZBOI CU B�NCILE

Noile contracte de creditare - �ntreb�ri si r�spunsuri


• comisarii de la Protectia Consumatorului au r�spuns la cele mai frecvente �ntreb�ri pe tema noilor acte aditionale • indiferent dac� noul contract a fost semnat sau nu, neregulile pot fi reclamate oric�nd •

De la aparitia noilor acte aditionale la contractele de credit aflate �n derulare, at�t bancherii c�t si clientii au fost bulversati de prevederile Ordonantei 50/2010. Unii au fost presati de banc� s� semneze contractele rapid sub amenintarea accept�rii tacite, altii nu au fost convinsi c� le va fi mai bine, drept pentru care au refuzat s� semneze. Si �ntr-un caz si �n cel�lalt, dac� exist� clauze abuzive acestea pot fi reclamate oric�nd. Pentru l�muriri pe tema noilor norme, comisarii au r�spuns la cele mai frecvente �ntreb�ri ale clientilor bancari. „Pentru orice nemultumire referitoare la prevederile contractului de credit prima dat� trebuie sesizat creditorul. Obligatoriu trebuie depus� notificare scris�, �n dou� exemplare, la registratura creditorului, cu num�r de �nregistrare pe copie. Banca are 30 de zile la dispozitie s� rezolve orice sesizare. Dac� solutia b�ncii nu-l multumeste pe client acesta se poate adresa la noi“, a declarat Nicoleta Nica, comisar sef la Protectia Consumatorului Neamt. Institutia a formulat r�spunsuri pentru cele mai frecvente �ntreb�ri ale clientilor referitoare la aplicarea la contractele de credit si aplicarea Ordonantei 50/2010 de c�tre b�nci.

�ntreb�ri si r�spunsuri

Nu am primit actul aditional: Termenul acordat creditorilor pentru alinierea contractelor s-a �ncheiat. Obligatia de notificare a fost �n sarcina exclusiv� a creditorului, acesta trebuie s� demonstreze c� a depus toate diligentele s� informeze clientii. Din acest moment, se vor aplica sanctiuni creditorilor care nu pot face dovada c� au transmis consumatorilor actele aditionale. B�ncile care mai au contracte �n derulare cu prevederi contrare Ordonantei 50/2010 vor fi sanctionate.
Am primit actul aditional dar nu l-am semnat: Nu este obligatorie semnarea actului aditional propus de banc�, prevederile Ordonantei 50 se aplic� automat. Daca actul aditional contine clauze care exced noile norme, sesizati Protectia Consumatorului. Creditorul nu se poate prevala de acceptarea tacit� pentru acele clauze care nu au leg�tur� cu alinierea contractului la noile norme. Nu aveti un termen limita de contestare a actelor aditionale, dar e preferabil s� o faceti c�t mai repede, imediat ce banca �ncearc� s� le pun� �n aplicare.
Am primit actul aditional, l-am semnat f�r� s�-i acord atentie si exist� clauze care nu s�nt conforme cu OUG 50/2010: Dac� actul aditional semnat era destinat alinierii contractului la noile prevederi, clauzele care nu s�nt impuse de Ordonant� s�nt nule de drept. Sesizati acest aspect si dac� se confirm� se vor dispune m�suri de aducere a contractului la prevederile legale. Aveti o problem� daca banca v-a propus spre semnare un act aditional de modificare a contractului la initiativa creditorului si nu unul de aliniere la Ordonanta 50. �n acest caz, verificati dac� banca v-a informat cu 30 zile �nainte si ati avut timp de g�ndire 15 zile. Dac� procedura nu a fost respectat�, puteti contesta f�r� probleme actul aditional.
Creditorul prezint� mai multe acte aditionale, la alegere: Dac� ati fost informat c� numai unul este de aliniere la Ordonanta 50 si restul la initiativa b�ncii, �n termenul legal, este �n regul�. Alinierea la OUG 50 este obligatorie, actul aditional se aplic� automat, dup� care v� puteti g�ndi dac� acceptati sau nu si ce v� propune suplimentar banca. Cazurile de acest gen care ne-au fost sesizate se refer� la situatiile c�nd banca a dorit s� modifice dob�nda, din fix� �n variabil� sau invers. Aveti deplin� libertate s� acceptati sau s� refuzati propunerea bancii. Banca nu se poate prevala de acceptarea tacit� pentru actele aditionale pe care le propune din proprie initiativ�.

Nu am semnat, dar banca face presiuni

Nu am semnat actul aditional, dar angajatul creditorului face �n continuare presiuni s� semnez cu amenintarea c� �mi declar� creditul scadent: Cereti creditorului s� v� notifice �n scris intentia de a declara creditul scadent. Nu o s� o fac�, legea interzice expres declararea creditului exigibil pentru refuzul de a accepta modific�ri ale contractului. Un astfel de comportament este un abuz. Asa cum este si acela de a ameninta cu declararea creditului scadent pentru „daune de imagine aduse b�ncii“ sau ca urmare a reevalu�rii garantiilor. Am auzit chiar de amenint�ri cu reanalizarea adeverintelor de salariu cerute la acordarea creditului. Nu v� l�sati impresionat, creditorul nu poate obliga �n nici un fel �mprumutatul s� accepte alte modific�ri ale contractului de credit fat� de cele impuse prin OUG 50/2010.
Am primit t�rziu actul aditional, nu am semnat, mai pot s� refuz clauzele care nu au leg�tura cu OUG 50/2010 sau care nu-mi convin?: Da, puteti s� o faceti oric�nd, nu aveti un termen limit�. Termenul de 90 zile e impus creditorilor, nu consumatorilor. Termenul de acceptare de 15 zile se refer� la actul aditional elaborat din initiativa creditorului, nu la modific�rile impuse de lege.
Creditorul a introdus �n contract un nou comision prev�zut �n mod expres de OUG 50/2010 dar pe care nu �l aveam �n contractul initial: Acest lucru este interzis. Refuzati aceast� clauz� printr-o notificare scris� adresat� b�ncii. Dac� nu primiti un r�spuns favorabil, sesizati Protectia Consumatorului.
Aveam �n contract comision de risc, banca l-a redenumit comision de administrare si l-a introdus �n noul contract: Ordonanta 50 cere imperativ eliminarea comisionului de risc. Nu este permis� introducerea unui comision care nu exista �n contractul initial, chiar dac� noul comision este admis de OUG 50/2010.
Aveam �n contract comision de risc, banca l-a „eliminat“ dar a �nsumat valoarea lui la comisionul de administrare existent: Noile norme nu permit acest lucru. Majorarea valorii comisioanelor pe durata contractului este interzis�.
A ap�rut �n contract un comision unic pentru servicii la cererea clientului, dar banca nu precizeaz� serviciile la care se refer�:
Conform legii comisionul unic se percepe pentru prestarea de servicii aferente contractului de credit cerute de consumator.

Dob�nda fix� a devenit variabil�

Am un comision unic pentru servicii la cererea clientului, de valoare foarte mare: Dac� valoarea mare a acestui comision este menit� s� pun� piedici artificiale ramburs�rii/refinant�rii creditului, este posibil s� fie o clauz� abuziv�. Aceste cazuri vor fi analizate.
Aveam �n contract comision de administrare credit si comision de administrare cont, care r�m�ne?: Oricare dintre ele, �n functie de politica comercial� a creditorului.
Nu �nteleg dac� comisionul de gestiune e totuna cu comisionul de administrare: Astfel de situatii vor fi analizate de la caz la caz �n functie de clauzele stabilite prin contractul initial.
Creditorul a perceput comision de risc si dup� 21 iunie 2010, pot s�-l cer �napoi?: Da. Adresati o cerere scris� creditorului, acesta este obligat s� v� returneze sumele �ncasate dup� 21 iunie. Dac� banca refuz�, sesizati Protectia Consumatorului.
Dup� alinierea contractului la OUG 50, dob�nda fix� pe care o aveam initial s-a transformat �n dob�nd� variabil�: Normele prev�d expres c� acest lucru se poate face doar cu acordul consumatorului. Dac� nu s�nteti de acord, notificati creditorul c� refuzati aceast� transformare si sesizati Protectia Consumatorului.
Poate fi majorat� dob�nda?: Creditorii nu au dreptul s� majoreze dob�nda �n procesul de conformare a contractelor la Ordonanta 50.
Poate fi majorat� marja fix�?: Da, conform Ordonantei 50 marja dob�nzii poate fi modificat� ca urmare a schimb�rilor legislative care impun �n mod expres acest lucru.

Orice reclamatie la Protectia Consumatorului pe aceast� tem� trebuie �nsotit� de copii ale contractului de credit, actelor aditionale, extraselor de cont, chitantelor, notific�rilor si r�spunsurilor primite de la banc�. Conform Ordonantei 50 neregulile depistate la creditor pot fi sanctionate cu amenzi de la 10.000 p�n� la 100.000 lei, plus dispozitii complementare de intrare �n legalitate cum ar fi modificarea contractelor si restituirea sumelor �ncasate ilegal �n termen de 15 zile. Dac� aceeasi neregul� e descoperit� �n interval de p�n� la 6 luni de la prima abatere sau pentru ne�ndeplinirea sanctiunilor complementare, amenda este de la 80.000 la 100.000 lei. Se poate dispune si suspendarea activit�tii de creditare p�n� la intrarea �n legalitate si/sau aducerea tuturor contractelor similare �n conformitate cu legea. Creditorul are dreptul s� conteste �n instant� sanctiunile, dar acest lucru nu suspend� executarea sanctiunilor complementare dispuse.

Articol afisat de 1849 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Gabi MUNTEANU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective