Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2013
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Mai 2013
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Moarte si �nviere - Procesul lui Iisus

1. S�pt�m�na Mare a Patimilor. �nfrigurare. Tensiune cresc�nd�. Dorinta de a afla si de a �ntelege ce s-a �nt�mplat, cu adev�rat, „�n vremea aceea“. Evenimente istorice si trans-istorice. Durere si Bucurie. Mister. Ca s� ne „descurc�m“ apel�m la evanghelisti (Ioan, �n primul r�nd), juristi (Ioan Fruma, Mircea Dutu etc), savanti (Mircea Eliade etc), scriitori (Geovanni Papini, Ernst Renan etc) si, nu �n ultimul r�nd, la monahul Andre Scrima.
2. Procesul lui Iisus. �n pretoriul roman. Parte din Revelatie. Dialog �ntre vizibil sI invizibil. Iisus „stie c� a sosit ceasul S�u si c� �mplineste voia Tat�lui“. El este Cel ce dep�seste, transcende, domin�. Iisus stie tot ce urmeaz�. �n fata acestui personaj enigmatic, �mpins de iudei �n fata lui Pilat, pretorul (prefectul, administratorul, care �ndeplinea sI rolul de judec�tor) �ncearc� s� �nteleag� care �I este vina acuzatului si care s�nt motivele acuzatorilor.
3. �ntelesurile par, �ns�, s� treac� dincolo de priceperea celor care se �nversuneaz� �mpotriva lui Iisus. Pur si simplu, iudeii �l predau unui tribunal „p�g�n“, pentru c� voiau s�-L dea mortii. Or, dreptul de a aplica pedeapsa capital� �l avea numai ocupatia roman�. Puterea iudeilor �ng�duia s� se aplice pedeapsa cu moartea numai �n caz de adulter, blasfemie si atac �mpotriva Templului.
4. De aceea, primul cap�t de acuzare �mpotriva lui Iisus �n fata Sanhedriului a fost intentia Lui de a d�r�ma Templul: era un mod, indirect, de a-L condamna la o moarte ritual�. �ns�, conform ritualului iudeu, executia ar fi avut loc prin lapidare (aruncare cu pietre asupra condamnatului). Executia a fost evitat�, deoarece, desi iudeii au pus m�na pe pietre, Iisus a iesit din Templu.
5. �n dreptul roman, crucificarea era pedeapsa aplicat� sclavilor si neromanilor. Crucificarea era pedeapsa cea mai infamant� dintre toate, iar �n ochii iudeilor ea era groz�via ultim�. Ca s� obtin� aceast� pedeaps�, iudei si romani, �mpinsi parc� de un duh r�u si de urgenta unor termene ce stau s� se �mplineasc� si de pasiunile acumulate �n ajun de Pasti, concur� si colaboreaz� la �mplinirea Planului �ntrupat de Iisus.

„�mp�r�tia Mea nu este din lumea aceasta“

6. Pilat iese din pretoriu si �i �ntreab� pe iudei ce �nvinuiri �i aduc omului pe care i l-au predat. R�spunsul lor nu �l multumeste: e un fel de diversiune, de subterfugiu. „Dac� Acesta n-ar fi fost un r�uf�c�tor, nu ti L-am fi predat tie“. (Ioan 18, 30). Era evident� lipsa de dovezi �n ce priveste vina lui Iisus �n fata iudeilor. De aceea, replica lui Pilat ne duce un pas �nainte. El b�nuieste, poate, o „�nscenare“ si nu tine s� participe la ea.
7. R�spunsul iudeilor: „Nou� nu ne este �ng�duit s� omor�m pe nimeni“ (Ioan 18, 31). Astfel, se ajunge la ad�ncimile nespusului, a ceea ce nu este spus dar domin� si poart� toate spusele (Ioan 18, 31): „Ca s� se �mplineasc� cuv�ntul lui Iisus, pe care �l spusese, �nsemn�nd cu ce moarte avea s� moar�“, ceea ce ne trimite la �nceputul Evangheliei (Ioan 3, 14 sI urm.; 12, 32).
8. �n intimitatea pretoriului, Pilat �l �nt�lneste pe Iisus fat� c�tre fat� si are un dialog cu El. „Tu esti regele iudeilor?: - �ntreab� pretorul pe „acuzat“. (Ioan 18, 33): este o �ntrebare a legii. „De la tine �nsuti zice acesta, sau altii ti-au spus-o despre Mine?“ (Ioan 18, 34), r�spunde Iisus. „Nu cumva s�nt eu iudeu? Neamul T�u si arhiereii Te-au predat mie“ (18, 35).
9. Astfel, cu o sigurant� magistral�, evanghelistul ne face s� pricepem, pas cu pas, ad�ncimea si �n�ltimea lucrurilor care se petrec acolo. Pilat vrea s� asculte cuv�ntul pe care chiar omul acesta �l are de spus ca s� se apere si s� explice ceea ce se �nt�mpl�. Iisus: „�mp�r�tia Mea nu este din lumea aceasta. Dac� �mp�r�tia Mea ar fi din aceast� lume, slujitorii Mei s-ar fi luptat ca s� nu fiu predat iudeilor. Dar acum, �mp�r�tia Mea nu este aici“ (18, 36)
10. Astfel, Iisus se distanteaz�, ap�sat, de „�mp�r�tia de aici“. Deci, r�spunsul lui Iisus poart� altundeva, spre locul sursei sale autentice, �ns� r�spunsul Lui �l multumeste doar pe jum�tate pe Pilat. Pretorul �ntelege c� Iisus a consimtit (acceptat, asumat) calitatea de rege: „Asadar, esti Tu rege?“, �l �ntreab� Pilat (18, 37). R�spunsul lui Iisus are forta oracular� a unei revelatii �n act: „Tu zici c� Eu s�nt rege. Eu spre acesta m-am n�scut si spre aceasta am venit �n lume, ca s� m�rturisesc pentru Adev�r; oricine este din Adev�r, ascult� de glasul Meu“(18, 37).

„Eu s�nt Adev�rul“

11.Iisus consimte s� fie rege, ca s� dezv�luie Adev�rul acestei �mp�r�tii, care e �mp�r�tia �ns�si a Adev�rului. Prin chiar nasterea Sa, El detine aceast� �mp�r�tie. E n�scut din Tat�l. O m�rturie pentru Adev�r, �nteleas� numai de cei ce se afl�, ei �nsisi, �n Adev�r, din Adev�r. �ns� Pilat �i aude numai cuvintele lui Iisus, nu si vocea Lui. Pentru c� �ntrebarea lui (18, 38) vine din ad�ncurile culturii, educatiei si disciplinei sale, de om din aceast� lume, pus s� mentin� ordinea si stabilitatea.
12. „Ce este Adev�rul?“, �l interogheaz� pretorul pe „acuzat“. Acest schimb de cuvinte traseaz� pentru �ntreaga durat� a lumii limitele extreme �ntre ceea ce vine de Dincolo de lume si ceea ce r�m�ne �nchis �nl�untrul acestei lumi. Ceea ce desparte aceste lumi este „Adev�rul“. �n lume, „Adev�rul“ este o perpetu� interogatie, care �ti permite s� tr�iesti ori s� mori, s� dai mortii o conceptie m�reat� si trist�, tristete de care ai dori s� te salvezi, prin str�dania de a tr�i �n clip�, pentru a nu cuprinde, la cap�t, dec�t topirea �n gol.
13. „Ce este Adev�rul?“. Ceea ce m� p�streaz� �nc� viu, ca �ntr-un soi de iluzie, f�c�nd s� tac �n mine sentimentul esecului si al deantului care duce cu el totul, inclusiv si mai ales adev�rul… �ns�, dac� r�m�i la adev�rul �nsusi, iar nu purtat de colo colo de diversele interogatii, ori impresii despre adev�r, dac� esti, deci, din adev�r, vei asculta acest glas care, venit �n lume, din afara lumii, d� m�rturie pentru adev�r.
14.Cuvintele lui Iisus: „s�nt Duh si s�nt Viat��" (6, 63, 8, 51) comport� un caracter univoc de adev�r, la care Iisus se refer� ne�ncetat: „V-am spus Adev�rul pe care l-am auzit de la Tat�l Meu“ (8, 40, 45, 50). „Eu s�nt Adev�rul“ (14, 6)
15. �mp�r�tia �nseamn� Adev�rul. Iar acest Adev�r e Realitatea divin� �ns�si. Esenta lumii de aici, a lumii noastre, e constituit� prin separarea dintre adev�r si realitate. Lumea de aici d� un spatiu si minciunii. S�ntem at�t de cufundati �n aceast� lume, �nc�t nu ne mai d�m seama de separarea �ntre adev�r si minciun�. Dac� adev�r si realitate ar coincide, lumea de aici ar lua sf�rsit si noi ne-am g�si, brusc, �n Cealalt� �mp�r�tie.

„Pilat sper� c� multimea o s� accepte s�-L elibereze pe Iisus“

16. Adev�rul m�rturisit de Hristos a Adev�rul �mp�r�tiei care nu e din lumea asta, ci din lumea Realit�tii divine �ns�si, �nc�t, ca s� �ntelegem ce spune El, trebuie s� particip�m la acest Adev�r si s� fim de un acelasi Duh cu El. Fiindc� Adev�rul pentru care m�rturiseste Iisus �n fata lui Pilat e Duhul �nsusi al Adev�rului (16, 13).
17. �ntreb�nd „ce este Adev�rul“, Pilat iese, din nou, din pretoriu si le spune iudeilor c� nu exist� nimic care s� justifice condamnarea la moarte a �nvinuitului (18, 38). Si, pentru a potoli multimea, el �i spune c� „este la voi obiceiul ca la Pasti s� v� eliberez pe unul“ (18, 39). Un fel de amnistie. Pilat sper�, astfel, c� multimea o s� accepte s�-L elibereze pe Iisus.
18.Multimea este, �ns�, dezl�ntuit�: „Nu pe Acesta, ci pe Baraba“ (18, 40) - un t�lhar. �n aramaic�, Baraba - Bar Abbas - �nseamn� exact „fiul tat�lui“. Iat�, deci, antiteza dintre �mp�r�tia aceasta, mundan�, si Cealalt� �mp�r�tie; antiteza dintre adev�ratul Fiu al tat�lui si cel�lalt. Iat� de ce parte st� preferinta acelora care �n aceast� lume s�nt confruntati cu Cealalt� lume.
19. Pilat esueaz�, deci, �n �ncercarea de a salva pe Iisus, �nc�t este silit s� continue procedura obisnuit� �n asemenea cazuri. „Atunci, Pilat a luat pe Iisus si L-a dat s� fie biciuit“ (19, 1). „Si ostasii, �mpletind cununa de spini, I-au pus-o pe cap si L-au �mbr�cat �n hlamid� rosie“ (19, 2-3). Un fel de ritual al corpului de gard�, prin care lumea ia �n r�s dumnezeirea...
20. Multimea nu �ntelege c� suveranitatea lui Dumnezeu se �ntemeieaz� prin si �n Duh, prin comuniunea ce rezult� din lilbertatea interioar� umpl�nd inimile care l-au primit. �ns�, Pilat, constient de datoria sa, „a iesit afar� din pretoriu si le-a zis: (19,4): „Iat� omul“, adic�, pentru mine, acest �nvinuit este om si asa r�m�ne, �nainte de orice vin� pe care as putea-o stabili.

„Mai mare p�cat are cel ce M-a predat tie“

21. Iisus stie ce va urma si accept�. „C�nd L-au v�zut, deci, arhiereii si slujitorii au strigat „R�stigneste-L! R�stigneste-L! (19, 6). Este crucea cu care Iisus stie c� trebuie s� se �nsoteasc� pentru a se �ntoarce din lumea aceasta �n Cealalt�, din care a venit. Constiincios, stiind c� omul Iisus nu e vinovat, Pilat refuz� executarea sentintei: „Luati-L voi si r�stigniti-L!“ (19,5). Multimea, �n cor: „Noi nu avem lege si, dup� legea noastr�, El trebuie s� moar�, pentru c� S-a f�cut pe Sine Fiu al lui Dumnezeu...“
22. „C�nd a auzit Pilat acest cuv�nt, mai mult s-a temut“(19,7-8) si, desi se �ndoia de vina lui Iisus, nu putea rezista presiunii multimii, care i-ar fi putut crea probleme dac� l-ar fi reclamat Romei c� este un prost administrator. De aceea, „Pilat a intrat iar�si �n Pretoriu si L-a �ntrebat pe Iisus: „De unde esti?, cu sub�ntelesul de „care-ti este tainic� ob�rsie?“, �ntrebare care r�sun� cu puterea ultim� a enigmei care este Hristos pe punctul de a iesi din lumea aceasta. Adic�, „cine esti, �n fond?“ - �ntrebare care L-a �nsotit, ne�ncetat, pe Iisus, la traversarea istoriei si a mediului iudeu.
23. Evident, Iisus nu le putea r�spunde, �n mod direct, interlocutorilor s�i, deoarece El nu „pretinde de a fi“. El nu este acolo pentru El �nsusi, ci pentru Tat�l: toate, �n m�na Lui le-a dat (3, 35). „De unde esti?“ „Iar Iisus nu i-a dat r�spuns“ (19,9). Dac� ar fi r�spuns, ar fi iesit, efectiv, din aceast� lume, �n vreme ce, cei ce pun �ntrebarea asteapt� o explicatie precis�, �n termenii lumii noastre. De aceea, Pilat aude numai t�cerea Lui.
24.Pilat: „Mie nu-mi vorbesti? Nu stii c� am putere s� Te eliberez sau s� Te R�stignesc? “(19,10). Puterea legii. Si iat� c�, de ast� dat�, Iisus r�spunde: „E o putere care ti-a fost dat� de Sus“ (19,11). R�spunsul face parte din spectacolul Revelatiei pe cale de a se desf�sura. Este puterea care �I permite lui Pilat s� ordone crucificarea lui Iisus, deoarece Pilat nu este dec�t instrumentul acestei puteri. „Mai mare p�cat are cel ce M-a predat tie“ (19,11). „Era noapte...“, mentioneaz� evanghelistul.
25. Pilat nu se resemneaz�. El pare s� mai caute o posibilitate de a-L elibera pe Iisus. Este, �ns�, amenintat de multime: Dac� �l vei elibera pe Acesta, atunci nu esti prietenul Cezarului, deoarece oricine se face pe sine rege este �mpotriva Cezarului“ (19, 12). Este ceea ce pune cap�t ezit�rilor si am�n�rilor lui Pilat. „Deci, Pilat, auzind cuvintele acestea, a scos afar� pe Iisus si a sezut pe scaunul de judecat�...“ (19, 13). „... era Vinerea (preg�tirii) Pastilor“ (19, 14).

„Eu s�nt Calea, Adev�rul si Viata“

26. Pilat nu poate face altceva dec�t s� le repete iudeilor: „Iat� regele vostru!“ (19,14). At�t a putut retine din acest proces tumultuos. �ns� ei au strigat: „R�stigneste-L!“ (19,15). Acest brav magistrat, Pilat, dep�sit de evenimente, �si face, totusi, p�n� la cap�t, meseria, �ntreb�ndu-i: „S� r�stignesc pe regele vostru?!“. „Nu avem rege, dec�t pe Cezarul“, r�spund marii-preoti (19,15). Lui Pilat nu-i mai r�m�ne altceva de f�cut dec�t s�-L dea lor pe Iisus. „Atunci L-a predat lor ca s� fie r�stignit“ (19,16).
27. „Rege al iudeilor?“ era un pericol potential pentru �ns�si autoritatea Romei. De aceea sentinta pare a fi fost retinut�, si �n scris, lapidar, pe t�blita (titulus) plasat� pe cruce, deasupra capului condamnatului: INRI, adic� Iisus Nazarineanul Regele Iudeilor. Pilat: „S�nt nevinovat de s�ngele acestui om drept, treaba voastr�!“. „Cad� s�ngele Lui asupra noastr� si a copiilor nostri!“, url� norodul.
28. Concluzia amar�, dar �nc�rcat� de profunde semnificatii: Iisus a tr�it �ntr-o lume crud� si nes�buit�, dar a oferit lumii o alternativ�: nu viata exterioar�, ci cea interioar�, a smereniei, a iubirii, a iert�rii si a sperantei: „Eu s�nt Calea, Adev�rul si Viata“. �nvierea nu conduce la reluarea obisnuitelor gesturi „dinainte“: „M� sui la Tat�l Meu si Tat�l vostru si la Dumnezeu Meu si Dumnezeul vostru“ (20, 17), le spune El apostolilor, dup� �nviere.
29.Totusi, �nvierea duce la o alt� dimensiune dec�t cea a lumii: ea era un dat cu neputint� de conceput pentru discipoli, deoarece �nt�lnirea cu Iisus era guvernat� de o alt� lege dec�t cea a lumii obisnuite: Iisus „se face v�zut“ (Marcu 16, 17), „se arat�“ (21,1). „A venit, a stat �n mijlocul lor si le-a zis: „Pace, vou�!“ si zic�nd aceasta le-a ar�tat m�inile si coasta sa (20, 19-20). R�nile de pe cruce. Deci, crucea e aceea care „semneaz�“ adev�rul �nvierii.
30. „Precum M-a iubit pe Mine Tat�l, asa V-am iubit si Eu pe voi“ (15,9). Si a suflat asupra lor si le-a zis: „Luati Duh Sf�nt. C�rora le veti ierta p�catele, le vor fi iertate si c�rora le veti tine, vor fi tinute“ (20, 22-23). Consecint�: „Cu Tine, Hristoase, m-am �ngropat si m� ridic cu Tine“, m�rturiseste o c�ntare a Bisericii. Cum ne raport�m, noi, la �nviere? �n ce m�sur� recept�m mesajul ei ecleziastic comunitar?
31. F�r� �nviere, lumea n-are nici un sens: „Dac� Hristos nu a �nviat, zadarnic� este credinta voastr�“ (Corinteni 15, 17). �n noaptea �nvierii, cel mai mult ne impresioneaz� generozitatea extraordinar� a momentului: Toti s�nt chemati s� se bucure, chiar si ateii: „Masa este plin�, osp�tati-v� toti!...“, spune Sf�ntul Ioan Gur� de Aur. Hristos, cu Adev�rat, a �nviat!

N.R.: Subtitlurile acestui articol apartin Redactiei Monitorul

Articol afisat de 1581 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Mihai Ciubotaru, judec�tor)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective