Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2005
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 28 Octombrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Holocaustul în direct la Festivalul de Teatru

Holocaustul �n direct la Festivalul de Teatru

Dup� spectacolul Teatrului Evreiesc de Stat din Bucure�ti „Direct din Amsterdam: Anneee Frank!“, realizat de regizorul Alexander Hausvater, publicul a r�mas �n fa�a Teatrului Tineretului, ca pe un peron de gar� �n toiul nop�ii, a�tept�nd �nfrigurat s� vad� ce o s� i se mai �nt�mple. Finalul acesta dur �i cutremur�tor, luat �n serios - nici nu se putea altfel! - de toat� lumea, ne-a pus pentru c�teva clipe �n pielea adev�ratelor victime, f�c�ndu-ne s� sim�im cu adev�rat realitatea �i, totodat�, posibilul pericol care ne pa�te perpetuu. Cu at�t mai mult cu c�t lumea noastr�, care se vrea democratic�, nu este nici pe departe astfel... Mai lipseau arest�rile din public (idee propus� de Hausvater, dar abandonat� ulterior). �i cum nu am fost re�inut, am abordat imediat dup� spectacol c��iva protagoni�ti.

Reporter: Nici nu �tiu ce s� v� �ntreb dup� acest spectacol, pentru c� senza�ia pregnant� pe care am resim�it-o to�i spectatorii, pu�i, pentru c�teva momente �n postura ingrat� de victime este r�scolitoare.
Nicolae C�lug�ri�a: M� bucur foarte mult c� am reu�it s� transmitem acest fior dramatic spectatorilor din Piatra Neam�. �i tuturor spectatorilor care au urm�rit aceast� crea�ie a noastr�.
Rep.: Nici nu e bine s�-i spunem spectacol.
N.C.: A�i observat c� finalul nu este cel al unui spectacol de teatru ci al unui remember. Lumea nu aplaud�. Ne �mbarc� �n acea ma�in� �i plec�m spre lag�r. Lucrurile a�a se �nt�mpl� �n acest eveniment, s�-i zicem. De fapt e spectacol, pentru c� noi s�ntem actori �n definitiv.
Rep.: A�a �l juca�i �i la Bucure�ti?
N.C.: A�a �l juc�m �i la Bucure�ti, a�a �l juc�m oriunde, �n orice deplasare �n �ar� sau �n str�in�tate. Meritul este �n primul r�nd al trupei, un colectiv omogen �i nu mai pu�in al regizorului. Hausvater este un creator foarte interesant. �i noi ne-am adaptat foarte bine. Rep.: Debutul spectacolului nu a fost prea conving�tor. P�rea o n�scocire ostentativ�...
N.C.: ... de suprafa��.
Rep.: �ntocmai. Prea mult� g�l�gie, prea mult� „Germania, Germania, mai presus de orice“. B�nuiesc c� nu pu�ini �i-au spus c� regizorul apeleaz� la procedee ieftine care nu prea dau rezultate �ntr-o societate prevenit� �i, trebuie s� recunoa�tem, din ce �n ce mai elaborat�.
N.C.: Nu uita�i, v� rog, c� noi juc�m �n alt spa�iu. Noi nu juc�m a�a �n sal� italian�. La sediu s�ntem �nconjura�i de spectatori.
Rep.: O sal� aren� prin urmare.
N.C.: Exact, aren�. Cea pe care a inventat-o �n Rom�nia, Ciulei la sala din Gr�dina Icoanei. S�ntem ca �ntr-un stadion unde publicul particip� efectiv la ac�iune.
Rep.: Foarte interesant este faptul c� ac�iunea este structurat� pe foarte multe compartimente �i segmente dramatice.
N.C.: Pe mai multe planuri. �i nu �tiu dac� au fost recep�ionate, �n totalitate, din sal�. At�ta timp c�t spectacolul este g�ndit pentru aren� �i aici a trebuit s� ne adapt�m acestui spa�iu.
Oricum, e foarte bine ca lumea s� nu uite ni�te orori care s-au petrecut de-a lungul istoriei. Marele nostru Iorga spunea: «Cine nu �nva�� din gre�elile istoriei risc� s� le repete».

Rudy Rosenfeld: „Omul vorbe�te. Asta �l deosebe�te de animal“
Rep.: Acest spectacol putea s� fie jucat �i �n idi�, sau �n oricare alt� limb�.
Rudy Rosenfeld: Adev�rul e c� Hausvater a �i propus s� juc�m �i �n idi� �i �n englez�. Nu am avut timp s� preg�tim variante �i, piesa fiind conceput� cu spectatori pe scen�, nu am fi avut timp s� facem transla�ia care se impunea. Dar, pentru str�in�tate, cu siguran�� c� vom �ncerca o variant� care s� fie perceput� ca atare.
Rep.: Sonoritatea d� impresia unui off-sound.
R.R.: Da. Dar noi am vorbit pe viu. Hausvater, c�nd a montat piesa, a �ncercat s�-�i �nchipuie ce �nseamn� aceast� claustrare �i acest timp care se petrece �n a sta c�te opt-zece ore f�r� s� ai dreptul s� vorbe�ti. De aceea nici nu a pus �n gura personajelor vorbe ci ne-a pus pe noi s� sus�inem toat� partitura vocal�, tocmai �n ideea c� trebuie s� fie �ngrozitor s� fii �nchis �ntr-un spa�iu �i s� nu ai dreptul s� vorbe�ti. Omul vorbe�te; asta �l deosebe�te de animal. �i atunci c�nd este frustrat de acest lucru, probabil c� e o traum� teribil�. Ideea c� se pleac� la Auschwitz este perceput� ca o eliberare. �sta este un g�nd formidabil, pentru c� fiind lipsit de verde, de aer... nu ai de unde s� �tii ce e acolo �i atunci pleci pentru c� se schimb� ceva.
Rep.: Este �i o replic� acolo: „P�n� acum am tr�it cu frica, de acum vom tr�i cu speran�a“.
R.R.: Da, da. �i �nc� o treab� care a fost formidabil g�ndit� de Hausvater �i cu care ne-a �i cucerit: ideea c� s-a pierdut un copil de cincisprezece ani, cu un talent fantastic, pentru c� acest jurnal este adev�rat. �i c��i copii s-or fi pierdut? Nu numai scriitori, ci �i savan�i, actori, �i a�a mai departe... Oameni care s-au pierdut �ntre cele �ase milioane de copii evrei uci�i. Cei care neag� holocaustul �i nu vor s� �in� seama de asta, fac un act scabros �i ur�t. Istoria, din p�cate, trece prin diverse momente pe care nu ai voie s� le negi. Dac� ai s� �ii minte �i ai s� le reaminte�ti, n-or s� se mai repete. �i trebuie mult� grij� �i vigilen�� fa�� de ceea ce se �nt�mpl� ast�zi, de la manifest�rile teroriste la exerci�iile de putere. S� nu uit�m c� despre Hitler s-a spus c� face pu�in pe nebunul. P�n� a fost sc�pat. �i au murit at�tea milioane de oameni.

Programul de ast�zi
ora10.30: Teatrul ��nd�ric� Bucure�ti - Capra cu trei iezi de Cristian Pepino, dup� Ion Creang�. Regia: Gabriel Apostol; Scenografia: Cristina Pepino; Muzica: Dan B�lan
ora 19.00: Teatrul Tineretului Piatra Neam� - Volpone de Louise D�nceanu, dup� Ben Jonson. Regia artistic� �i ilustra�ia muzical�: Louise D�nceanu; scenografia: Florentina Popescu.

Articol afisat de 1604 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Internaþionale Stiri Interna�ionale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective