Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 16 Ianuarie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Sobrietate ºi minuþie interpretativã într-un concert de calitate

Sobrietate ºi minuþie interpretativã într-un concert de calitate

Vineri seara, iubitorii muzicii simfonice din Piatra Neamþ au avut ocazia sã fie din nou alãturi de muzica de bunã facturã, graþie concertului oferit de orchestra simfonicã a Filarmonicii de Stat „Mihail Jora“ din Bacãu, dirijatã de maestrul Ovidiu Bãlan, care continuã astfel cu rigurozitate programul stagiunii iniþiate de Centrul pentru Culturã ºi Arte „Carmen Saeculare“ ºi susþinutã financiar de cãtre Consiliul Judeþean ºi Primãria Piatra Neamþ.
ÃŽn programul concertului din aceastã lunã au figurat Concertul pentru vioarã ºi orchestrã de Aram Haciaturian ºi Simfonia a V-a, în Re major, op.107, „Reforma“ de Felix Mendelssohn-Bartholdy, solist fiind violonistul Daniel Podlovschi.
Alãturi de ªostakovici, Prokofiev, Muradeli, Miaskovski sau Vissarion ªebalin, Haciaturian a reprezentat frontispiciul muzicii sovietice din 1930 încoace, chiar dacã recenziile ideologice caracterizau - sub influenþa inflexiunilor politice de sistem - muzica lor ca fiind „inexpresivã, sãracã, nearmonioasã, neclarã... confuzã ºi discordantã, construitã pe disonanþe continue ºi combinaþii de sunete care zgîrîie auzul“. Mai mult, la 10 februarie 1948, Comitetul Central al PCUS a emis o rezoluþie incriminatorie prin care toþi aceºtia erau acuzaþi de „formalism, de tendinþe antidemocratice care sînt strãine poporului sovietic ºi gusturilor sale artistice, amintind foarte mult de spiritul muzicii moderniste burgheze contemporane din Europa ºi America“. Acuzaþia de decandentism a fost ornatã cu un program în cinci puncte menit „sã amelioreze starea culturii muzicale sovietice“.
ªi chiar dacã aceastã greºealã ideologicã a fost „reparatã“ printr-o scrisoare comunã ºi, evident, de circumstanþã, a grupului de compozitori, adresatã tovarãºului Stalin, lucrãrile nãscute anterior, sub influenþa decadentismului european, au continuat sã existe. Este ºi cazul Concertului pentru vioarã ºi orchestrã scris de Haciaturian în 1940 pentru marele violonist David Oistrah, în care se regãsesc trãsãturile fundamentale ale componisticii atît de originale ale înzestratului armean.
Cele trei pãrþi (Allegro con fermezza, Andante sostenuto ºi Allegro vivace) pun în valoare o sonoritate oarecum stranie ºi o ritmicã extrem de elaboratã ºi, din aceastã pricinã, dificilã. Particularitãþile scriiturii sînt evidente în suita de pasaje cromatice descendente ale orchestrei, în contrapunctul uneori laborios, în abundenþa dublelor corzi, în intervalica pretenþioasã, în folosirea surdinei la instrumentul solist sau în structura originalã a cadenþei, al cãrei incipit este subliniat de clarinet.
Fostul solist al Filarmonicii ieºene, Daniel Podlovschi, a oferit o interpretare pe cît de corectã pe atît de pedantã, evitînd spectaculozitatea ieftinã ºi gratuitã, concentrînd, în schimb, mesajul sonor într-o evoluþie sobrã dar riguroasã. Conlucrarea cu aparatul orchestral a fost impecabilã, în ciuda dificultãþilor tehnice de care aminteam. În acelaºi timp, ansamblul orchestral a dovedit de aceastã datã multã scrupulozitate în coordonare.
Lucru observat, de altfel, ºi în interpretarea precisã a Simfoniei a V-a, în Re major, op.107 „Reforma“ de Felix Mendelssohn-Bartholdy.
„Era foarte bine crescut, puþin cam snob ºi oarecum pedant cînd a mai înaintat în vîrstã“ - spunea Harold C. Schonberg despre Felix Mendelssohn-Bartholdy. „A dus o viaþã tihnitã de familie, a avut o soþie devotatã, s-a ocupat de copii ºi s-a deosebit de ceilalþi burghezi înstãriþi ai vremii lui numai prin faptul cã întîmplãtor a fost genial“.
Spre deosebire de celebrele simfonii „Italiana“ ºi „Scoþiana“ - în umbra cãrora pe nedrept este deseori aºezatã - „Reforma“ este o creaþie pe cît de sobrã pe atît de individualizatã. Motivele unor vechi coraluri protestante ºi cele ale unor vechi cîntece germane slujesc intenþiile unui programatism ideatic care subliniazã tendinþa cãtre autonomia spiritului naþional. Sub bagheta precisã a maestrului Ovidiu Bãlan, orchestra simfonicã a filarmonicii bãcãuane a demonstrat acurateþe, precizie ºi coerenþã în exprimare ºi, mai ales, un rafinat simþ al decupãrii planurilor dinamice.
În totul, un concert care face cinste atît muzicii propuse cît ºi celor care s-au strãduit a-i oferi o interpretare de þinutã.

Articol afisat de 1545 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective