Proiectul Legii învãtãmîntului, dezbãtut si combãtut la Piatra Neamt
• reprezentantii mai multor scoli din judet au trimis propuneri pentru îmbunãtãtirea continutului viitoarei legi a educatiei • ieri au avut loc dezbateri pe marginea proiectului • dacã participantii s-au gîndit la îmbunãtãtirea cadrului pentru dascãli, deputatul Vasile Pruteanu a cerut ca legiuitorul sã se gîndeascã si la elevi • Proiectul Legii învãtãmîntului a fost dezbãtut vineri, 2 martie, la Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ), de cãtre reprezentanti ai dascãlilor, parlamentari si sindicalisti. ÃŽnaintea dezbaterii propriu-zise, inspectorul scolar general adjunct Liliana Georgescu a prezentat lista scolilor de la care au fost primite propuneri pentru îmbunãtãtirea proiectului viitoarei legi - SAM „Ion Creangã“ Tîrgu Neamt, Scoala 7 Roman, Colegiul Tehnic „Ion Creangã“, Scoala Sagna, Scoala Farcasa, Scoala 6 Roman, Scoala Dochia, Scoala Boghicea etc. „ÃŽn general, propunerile primite se referã la învãtãmîntul prescolar, dar foarte multe sînt pentru reducerea numãrului maxim de elevi dintr-o clasã, de la 30 la 25 sau chiar 20. De asemenea, directorii vor criterii clare de departajare, în cazul restrîngerilor de activitate. Decizia apartine consiliului de administratie din scoalã. Se poate face pe baza fisei de evaluare sau pe bazã de concurs. Cei care vor concurs, trebuie sã-l organizeze sãptãmîna viitoare, adicã în foarte scurt timp. Legea nu prevede nimic în legãturã cu concursul, dar noi sîntem judet pilot si trebuie sã ne organizãm singuri“, a spus adjuncta ISJ Neamt, Liliana Georgescu.
Daniela Suman, directoarea Colegiului National „Roman Vodã“ a precizat cã viitoarea lege a învãtãmîntului ar trebui sã continã o prevedere în baza cãreia cadrele didactice care, dupã ani buni de profesat la catedrã, se simt obosite, epuizate, sã se poatã retrage din activitatea la clasã si sã facã altceva în cadrul scolii, pînã la pensie, încheindu-si onorabil cariera didacticã. Deputatul PSD Ioan Munteanu a declarat cã normal era ca la ISJ sã fi ajuns propuneri din toate scolile judetului, întrucît legea îi va interesa pe toti slujitorii învãtãmîntului. El nu este de acord cu faptul cã fiecare ministru al învãtãmîntului a modificat legislatia din acest domeniu, urmãrind sã-si lege numele de vreo prevedere nouã.
„Dar mai pot copiii rezista?“
Profesor de meserie, deputatul PLD Vasile Pruteanu, a punctat mai multe scãpãri ale proiectului: „Dacã nu existã bazã materialã pe care sã se lucreze cu elevii de la scolile profesionale, vom elibera diplome fãrã acoperire. Activitatea din cadrul Palatelor Copiilor cine o evalueazã? Profesorii care predau acolo au aceleasi salarii ca si cei din scolile de masã, dar activitãtile sînt similare? N-am nimic cu nimeni, dar trebuie fãcutã dreptate“, a spus deputatul Pruteanu care, dupã alte discutii pe tema viitoarei Legi a învãtãmîntului si dupã pãreri pro si contra introducerii educatiei fizice la examenul de bacalaureat, a completat: „De ce nu vã gînditi si la copii? Propuneti sã se introducã logica si nu mai stiu ce la Bacalaureat, dar ei mai pot învãta atîta? Au 18 discipline de studiat, au sapte ore pe zi, tot îi înnebunim cu logica, biologia etc. Sã tot mai punem ore. Dar mai pot copiii rezista? Sînt nevoiti sã facã pregãtire ca sã facã fatã cerintelor, si fac asta cei care au pãrinti cu bani. Dar ceilalti, cei din Horia îsi permit sã plãteascã un profesor ca sã se pregãteascã în particular?“
Constantin Baroi, vicelider al filialei Neamt a Federatiei Sindicatelor Libere din Învãtãmînt, a spus cã timpul lãsat pentru dezbaterea acestui proiect este prea scurt, iar discutiile sînt formale. Ionut Munteanu, reprezentantul elevilor din Piatra Neamt, a spus cã viitoarea lege trebuie sã prevadã niste sanctiuni care sã se aplice în cazul chiulangiilor.
|