Avioane la capãtul lumii
Una dintre cele mai interesante meserii, aceea de constructor de avioane, este accesibilã, mai nou, elevilor de la Scoala de Arte si Meserii (SAM) Oniceni, localitate în care functioneazã, deja, o fabricã de avioane de agrement. Asadar, din cei circa 40 de cursanti ai SAM, care au fãcut deja practicã în cadrul sectiei de la Valea Enei pe toatã perioada anului scolar 2006-2007, cîtiva vor fi selectionati de cãtre Vasile Procopie, administratorul si actionarul insolitei fãbricute, în vederea calificãrii la locul muncã, specializarea „structuri de avioane“. „Din luna septembrie, cei care care au dovedit reale aptitudini pentru aceastã frumoasã meserie vor primi retributie pentru munca prestatã si, în plus, vor deprinde toate tainele în sectorul de asamblare. Au fost purtate o serie de discutii cu reprezentantii ALOFM Roman, care au promis sprijinul în vederea încadrãrii acestor tineri. Practicantii vor învãta tot ceea ce este legat de structura avioanelor usoare, de agrement sau utilitare“, a declarat Vasile Procopie. Acesta a mentionat cã, beneficiind de ajutorul elevilor, de anul trecut si pînã la sfîrsitul lunii iunie au fost finisate 26 de mici „bijuterii“ sub sigla „Wild Thing“, care au fãcut obiectul unor contracte încheiate cu firme germane. Beneficiarii folosesc aparatele în operatiuni de dezinsectie, în orase. „Anul acesta a venit si o solicitare din partea unui om de afaceri din Bistrita-Nãsãud, care doreste un avion pentru agrement. Contractul va fi onorat în termen de o lunã. Costul actual al unui asemenea aparat de zbor este cuprins între 40.000-46.000 de euro, din care 14-16.000 de euro reprezintã pretul motorului, în functie de capacitate. Dacã solicitantul doreste la bord si un «giro-orizont», la suma initialã se vor mai adãuga 1.000 de euro,“ a mai spus Vasile Procopie. Avioanele care vor fi asamblate pentru România vor purta sigla „Air-Fox“, vor cîntãri doar 350 de kilograme, vor avea o autonomie de zbor de 700 de kilometri si vor putea atinge o altitudine de circa 4.000 de metri.
Fabrica stîrneste
„pasiuni“
Micuta sectie de asamblare a avioanelor de agrement din Valea Enei, comuna Oniceni, a suscitat, de altfel, interesul mai multor primari din zonele limitrofe municipiului Roman, care par a fi dispusi sã acorde proprietarului conditii mai bune de desfãsurare a activitãtii. Aceste dorinte ale sefilor administratiilor publice din Sagna, Trifesti sau Horia au fost alimentate de faptul cã Vasile Pricop, administratorul fãbricutei de avioane, ar fi fost nemultumit de lipsa unui teren pentru amenajarea unei piste de încercãri. „Din comuna Oniceni au sosit zvonuri cã proprietarul fabricii de avioane, din cauzã cã primãria nu-i acordã o suprafatã de teren pentru o pistã, si-ar fi manifestat dorinta de a pãrãsi zona, pentru a cãuta întelegere si sprijin în altã parte. Personal, mi-as fi dorit foarte mult ca aceastã fãbricutã sã se mute la Sagna. Ar fi avut aici toate conditiile necesare bunei desfãsurãri a activitãtii. Se pare cã altii «mi-au luat-o înainte». Am auzit cã primarul de la Horia, Vasile Baciu, i-ar fi fãcut directorului fabricii o propunere. Sincer, regret cã nu pot face mai mult“, a declarat primarul comunei Sagna, Gelu Iacob. Gospodarul sef al comunei Horia, Vasile Baciu, a precizat, însã, cã nu a fost contactat de nimeni în aceastã problemã, însã, dacã proprietarii sectiei de avioane vor dori sã schimbe locul, conducerea primãriei va fi deschisã unei asemenea initiative. „Nu am fost contactat concret în legãturã cu aceastã problemã. Au fost vehiculate niste zvonuri cã la Trifesti s-ar muta respectivii cu afacerea. Conducerea Primãriei Horia si Consiliul Local au fost tot timpul receptive la orice fel de initiativã privatã, care, implicit, creeazã si locuri de muncã. O fabricã de avioane ar avea suficient loc pentru desfãsurarea activitãtii pe raza comunei“, a declarat primarul comunei Horia, Vasile Baciu. Viceprimarul comunei Oniceni, Gheorghe Palade, a precizat cã este exclusã orice mutare a sectiei de avioane din Valea Enei, administratã de Vasile Pricop, deoarece s-a rezolvat problema terenului pentru pista de încercãri. Administratorul micii fãbricute a precizat cã a fost tentat sã pãrãseascã localitatea în care a investit bani, timp si suflet, din cauza reticentei conducerii Primãriei Oniceni, în a rezolva probleme destul de simple. „La început, am venit cu entuziasm si mi-am propus sã investesc în zona în care m-am nãscut. Am reusit sã-i conving pe oamenii de afaceri din Germania sã deschidã o sectie de avioane usoare de agrement la Valea Enei. Din nefericire, o perioadã de timp nu am avut curent electric din cauzã cã nu eram încã proprietar pe suprafata de teren pe care a fost amenajatã sectia, în fond un fost grajd al defunctului CAP. Am rezolvat cu electricitatea si am solicitat o suprafatã de teren pentru o pistã de încercãri. A trecut multã vreme si am fost tot mai decis sã plec. Acum, dacã problema s-a rezolvat, voi rãmîne aici. Dacã voi mai întîmpina greutãti, va rãmîne oricînd valabilã si varianta mutãrii sectiei într-un loc în care aceasta va fi pretuitã cu adevãrat,“ a încheiat Vasile Procopie.
|