Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2007
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 12 Octombrie 2007
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email

Tezele unice la română, pretentiile ministerului

• elevii de clasa a VIII-a si a VII-a vor sustine, în decembrie, tezele cu subiecte unice • cerintele sînt diferite în semestrul I, fată de semestrul II •

Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului a făcut publice pretentiile pe care le are la română de la elevii din ultimele două clase de gimnaziu, care în decembrie vor sustine tezele cu subiect unic.
Structura subiectelor la limba si literatura română, pentru teza unică la clasa a VIII-a, în anul scolar 2007-2008, va viza întelegerea unui text literar dat si exprimarea scrisă. Astfel, sarcinile de lucru vor avea în vedere identificarea unor valori stilistice ale nivelurilor fonetic, lexical si morfosintactic, sesizarea valorii expresive si utilizarea corectă a elementelor de vocabular, avînd ca suport un text literar, epic sau liric, la prima vedere. Potrivit prevederilor MECT, în subiectul pentru semestrul I, pot apărea si una, două cerinte vizînd valoarea expresivă a unor categorii semantice sau morfosintactice studiate în anii anteriori si actualizate, iar pe semestrul al II-lea, accentul se va deplasa către identificarea si operarea cu elemente de sintaxă a propozitiei si a frazei. Pentru domeniul lectură se va avea în vedere evaluarea unor abilităti, a unor deprinderi si a unor competente care vizează capacitatea de receptare a mesajului scris (identificarea unor elemente de structură si a unor trăsături ale textului narativ/ liric/ dramatic, identificarea modurilor de expunere/ a ideilor principale/ a semnificatiei unor procedee de expresivitate artistică, identificarea unor elemente morale în textele date), capacitatea de exprimare scrisă (rezumarea textului, caracterizarea unui personaj din textul dat, motivarea apartenentei la un gen literar, comentarea semnificatiilor unei secvente din text/ a unor idei/ a unor procedee de expresivitate artistică, exprimarea motivată a unui punct de vedere personal referitor la text).
Sarcinile de lucru care privesc evaluarea capacitătii de exprimare scrisă pentru semestrul I vor consta în redactarea unor texte reflexive si imaginative (scrisoare; compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal; evidentierea unor trăsături ale unui obiect - peisaj, operă de artă, persoană - într-o descriere/ într-un portret; continuarea unor dialoguri), redactarea unor texte functionale (cerere), redactarea unor compuneri despre texte literare la prima vedere. Elevii vor avea de comentat sumar secvente din textul la prima vedere, prin exprimarea motivată a unei opinii privind structura textului, procedeele de expresivitate si semnificatiile textului si/ sau ale mesajului acestuia.

Tezele din semestrul II

În semestrul al doilea, elevii claselor a opta vor avea de redactat texte reflexive si imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment social sau cultural; scurte naratiuni); texte functionale (invitatie); compuneri despre texte literare studiate (caracterizare de personaj; motivarea apartenentei unui text studiat la un gen literar: epic - romanul - si dramatic - comedia). La rîndul lor, elevii claselor a saptea vor avea ca posibile subiecte la teza unică realizarea unor descrieri prin ordonarea coerentă a detaliilor; redactarea unor texte narative si dialogate; rezumarea unor texte narative la prima vedere; prezentarea unor modele reprezentative pentru vîrsta si optiunile personale; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la o temă adecvată vîrstei.
Pentru partea de exprimare, elevii de clasa a saptea vor putea avea drept probe la teza unică la limba si literatura română din semestrul al II-lea caracterizarea personajelor din texte studiate; ilustrarea unor trăsături ale genului epic sau liric în texte apartinînd speciilor literare studiate: balada cultă, nuvela, imnul; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text studiat sau la prima vedere. Elevii ar putea avea drept probă si prezentarea unor modele reprezentative pentru vîrsta si optiunile personale.

Articol afisat de 16606 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona TĂRNĂ)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective