Rãzboiul troitei
• o nemteancã solicitã societãtii de asigurãri Unita sã suporte costurile refacerii unei troite distruse într-un accident rutier • femeia afirmã cã suma necesarã constructiei este de 30.000 de lei • reprezentantii societãtii de asigurãri afirmã cã sînt de acord sã dea despãgubiri, însã au nevoie de documente clare care sã certifice valoarea pagubei • Un accident rutier, petrecut în urmã cu cîteva luni în comuna Dulcesti, pe drumul national Piatra Neamt - Roman, s-a soldat, pe lîngã pagube materiale si victime omenesti, cu distrugerea unei troite. Din acel moment, între persoana care a ridicat troita si societatea de asigurãri Unita, cea care asigura autoturismul implicat în accident, se duce un adevãrat rãzboi al declaratiilor. Nemultumitã, femeia cere ca firma de asigurãri sã suporte costurile pentru ridicarea troitei distruse. A si avansat o sumã, respectiv 30.000 de lei. De partea cealaltã, reprezentantii societãtii de asigurãri afirmã cã sînt de acord sã suporte cheltuielile legate de refacerea monumentului, însã asteaptã o justificare, pe baza unei expertize, a costurilor necesare constructiei. „As vrea sã ridic troita asa cum a fost si pentru asta am mers la firma unde era asiguratã masina care a avut accidentul pe 9 august 2008, în jurul orei 20. Un inspector de la Unita mi-a zis cã trebuie sã adun toate bonurile sau chitantele de la data cînd am ridicat constructia, ceea ce este absolut imposibil. Fiul meu si-a pierdut viata acolo, în anul 1995, iar eu am ridicat troita doi ani mai tîrziu, adicã în 1997. Este absolut imposibil sã am toate chitantele de la acea vreme. Sincer nici nu stiu exact cît a costat. Era pictatã pe trei pereti, în fundal era pictura Mîntuitorului, iar pentru asta am plãtit atunci suma de 2.000 de mãrci germane. ÃŽmi pare foarte rãu de accident, mã bucur cã persoanele sînt în viatã, dar pentru cã masina era în leasing si fusese asiguratã nu cred cã trebuie sã umblu si nici nu vreau asta, pe la usa femeii implicate în eveniment. Consider cã pagubele trebuie acoperite de firma de asigurãri“, a declarat Mãrioara Mihaiu, din Piatra Neamt, cea care a ridicat troita de la Dulcesti. Dupã o primã rundã de întîlniri cu un inspector de la Unita acesta a îndrumat-o sã facã ea un raport de evaluare, pe care desigur sã-l plãteascã din propriul buzunar. Mai mult, spune femeia, un inspector i-a spus cã în cazul în care firma de asigurãri nu va fi de acord cu acel raport, vor dispune o altã evaluare, de aceastã datã la solicitarea firmei de asigurãri. La finele sãptãmînii trecute Mihaiu gãsise un expert dispus sã facã evaluarea, în persoana Floarei Nistor. Cu toate acestea femeia ar fi dorit sã facã evaluarea în urma unei solicitãri scrise de la Unita, dar nu a obtinut asa ceva. „Ulterior am vorbit cu directorul din Piatra Neamt, Cristinel Vãcaru, care mi-a zis cã stie despre ce este vorba, a trecut pe acolo cã face naveta din Roman, dar nu am obtinut nimic scris. A rãmas tot asa, sã fac eu expertiza si tot eu sã o plãtesc“. Pînã vineri, 22 august 2008, ceea ce mai rãmãsese din troitã nu fusese încã ridicat. Mihaiu solicitã de la Unita suma de 30.000 de lei. Valoarea evaluatã a constructiei la rosu este stabilitã în proiect la suma de 9.649 de lei ron, la care se mai adaugã pictura, mobilierul metalic, taxe, certificatul de urbanism si alte avize.
„Vom încerca sã rezolvãm problema“
Reprezentantii firmei Unita afirmã cã nu au nimic împotrivã sã suporte costurile refacerii troitei distruse, însã trebuie ca acest lucru sã se facã conform legislatiei. Directorul institutiei, Cristinel Vãcaru crede cã pînã la urmã situatia se va rezolva. „Cunosc aceastã situatie. Conform legislatiei, orice societate de asigurãri este obligatã sã ducã bunul respectiv în starea dinaintea evenimentului. Deci, avem obligatia de a oferi despãgubiri în acest caz, iar nimeni nu a contestat acest lucru. Pentru a face acest lucru, trebuie ca acel care solicitã despãgubiri sã facã dovada valorii acestora. Adicã, pe baza unei evaluãri, trebuie sã vedem despre ce valoare este vorba. Doamna a spus cã suma necesarã este de 30.000 de lei, din care 9.000 de lei ar fi constructia în sine, iar diferenta este reprezentatã de costurile suportate cu picturile. Aici au apãrut neîntelegerile, pentru cã noi vrem documente justificative. De aceea, noi solicitãm pãrerea unui expert privind valoarea picturilor. Dacã ar fi avut o chitantã, o facturã, privind costurile cu picturile, ar fi fost altceva. Dînsa sustine cã a cheltuit 2.000 de mãrci germane, însã nu avem o probã clarã în acest sens. Din punctul nostru de vedere, noi dorim sã-i luãm aceastã grijã de pe suflet, dar trebuie sã întocmim un dosar cu toate actele necesare. Am luat legãtura si cu sefii de la Bucuresti pentru cã, sã fiu sincer, nu am mai întîlnit un astfel de caz. Cred cã vom avea o pãrere avizatã privind aceste costuri, iar situatia se va rezolva. Nu este nimeni rãu intentionat, iar acest lucru trebuie sã se înteleagã“, a declarat Cristinel Vãcaru, directorul sucursalei Unita Piatra Neamt.
Fiul femeii, Sergiu Mihai Mihaiu, a decedat în 1995, în urma unui accident rutier în locul unde doi ani mai tîrziu mama lui a ridicat troita. A fãcut proiectul cum scrie la carte, în anul 1996 si a ridicat troita cu toate autorizatiile si avizele care se cer la o constructie. „Merg acolo mai des decît la mormînt, pentru cã acolo este locul unde sufletul lui s-a ridicat la cer. Nu stiu dacã trebuie sã mai retrãiesc acest moment. Bine cã acei cu Mercedesul sînt în viatã si nu înteleg de ce, dacã masina era asiguratã, firma nu mã despãgubeste si pe mine“, a mai spus Mãrioara Mihaiu.
|