Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2010
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 11 Februarie 2010
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Pãrintele Iustin, duhovnicul

Pãrintele Iustin, duhovnicul

• ieri, pãrintele Iustin, de la Mãnãstirea Petru Vodã, a împlinit 91 de ani • Monitorul a considerat necesar ca sã republice integral un articol ce apãrea acum 6 ani despre staretul mãnãstirii nemtene • subtitlurile „neamul românesc are nevoie, spre a renaste, de oameni care sã se jertfeascã pentru Adevãr“ si „este un privilegiu sã ajungi sã fii învãluit în tãcerea pãrintelui, în care trecerea timpului parcã se suspendã“ sînt cele de la textul din 2004 •

Pãrintele Iustin, staretul Mãnãstirii Petru Vodã, a împlinit ieri venerabila vîrstã de 91 de ani. Ce-i care-l cautã la chilia modestã din lãcasul ascuns sub poale de Ceahlãu îl gãsesc tot asa cum era si-n anii din urmã: cu aceeasi ochi pãtrunzãtori, cu vorbã blîndã si mai ales cu sfat pentru problemele aduse de vremuri. N-au reusit sã-l doboare anii de front, în Rusia, detentia petrecutã dupã 1945 prin închisorile comuniste si nici clevetirile sau rãutatea unora cu misie sã-i zdruncine convingerile crestine. Dupã cum se stie, din 1991 a început sã zideascã mãnãstirea pe care o vedea ridicatã încã din copilãrie. Si lãcasul este unic în tarã, fiind dedicat martirilor din închisorile comuniste. Iustin Pîrvu s-a nãscut în satul Poiana Largului, comuna Cãlugãreni, acum Poiana Teiului, judetul Neamt. A participat împreunã cu Divizia 4 Vînãtori de Munte la luptele din cel de-al doilea rãzboi mondial, ajungînd pînã la Don. ÃŽn 1945 a fost arestat si condamnat la 12 ani închisoare, pedeapsa prelungindu-se cu încã patru. „ÃŽmi amintesc cã, la un moment dat, ne-au aliniat pe toti si ne-au întrebat care dintre noi mai crede în Dumnezeu. Am pãsit în fatã si am mai cãpãtat un spor de pedeapsã“, declara staretul despre detentia sa, petrecutã în penitenciarele Suceva, Vãcãresti, Jilava, Aiud, Pitesti sau într-o minã de la Baia Sprie, unde a executat muncã silnicã. Despre ce a însemnat cosmarul penitenciarelor regimului de pînã la 1989, pãrintele Iustin spunea: „Reeducarea a însemnat terorizarea detinutilor prin ei însisi, pînã ajungeau la «constiinta comunistã». Aceastã satanicã actiune, o adevãratã nebunie a unor români care au batjocorit ceea ce neamul românesc a avut mai de valoare: credinta, natiunea, tot ceea ce tine de virtutile crestinismului, familia si ceea ce are omul
mai nobil si mai de pret ca zidire a lui Dumnezeu“. Monitorul vã prezintã în continuare un articol care-l are în centrul atentiei pe staretul Iustin, publicat pe 28 februarie 2004, sub semnãtura lui Dan Iacob, un fost colaborator al ziarului.

„Mai rãmîi putin în bisericã si ascultã slujba“

Pe pãrintele Iustin l-am cunoscut înainte de 1989, cînd i-am returnat volumul „Cãmasa lui Hristos“; se nevoia, pe atunci, la mãnãstirea Bistrita, iar cartea pe care i-o aduceam urmase un adevãrat periplu pînã sã ajungã la mine, fiind unul din acel volume care circulau clandestin, alimentînd flacãra credintei. Cînd l-a avut iar în mîini, pãrintele a exclamat: „Iatã o carte care se întoarce la mine dupã mult timp! Stiam cã va veni înapoi“. Am zãbovit cîteva minute în preajma lui, în biserica mãnãstirii. Citeam pe atunci „Istoria ideilor si credintelor religioase“ scrisã de Mircea Eliade si l-am întrebat ce pãrere are despre ea. Mã întorsesem de curînd de la studii, din Bucuresti, impregnat cu tot felul de lecturi de influentã orientalã, iar cartea lui Eliade venea sã fixeze cunostinte pe care le adunasem pînã atunci din felurite surse. „Eliade, mi-a spus pãrintele, aratã cãile pe care le-a încercat omul pentru a se apropia de Dumnezeu, dar nu spune care este Calea, nu-ti aratã adevãratul drum. Or, în viatã, trebuie, la un moment dat sã alegi, sã trãiesti efectiv pe Calea cãtre Dumnezeu“... Am dat semne cã vreau sã mã retrag si pãrintele a continuat: „Ce faci dacã te duci acum acasã?... te uiti la televizor... mai rãmîi putin în bisericã si ascultã slujba, televizorul nu-ti poate transmite nimic esential“. Am rãmas, în tãcere, alãturi de el încã o vreme, apoi am plecat cu promisiunea cã voi reveni. Nu eram pregãtit, atunci, pentru întîlnirea cu un duhovnic. Si anii au trecut... Am aflat, la un moment dat, cã pãrintele se nevoieste la mãnãstirea Secu si apoi, dupã 1989, cã a început sã ridice o mãnãstire într-o poianã din preajma satului natal - Petru Vodã. ÃŽn 1991 am avut ocazia sã vãd cele douã vagoane dormitor (din acelea care se folosesc pentru organizãrile de santier la drumurile forestiere): unul slujea drept adãpost pentru bisericã, celãlalt pentru chilii. Situatia nu avea sã dureze mult timp; pãrintele pãstorea sute de ucenici, era foarte cunoscut în rîndurile credinciosilor si, cu ajutorul lui Dumnezeu (cînd Dumnezeu te ajutã, si plumbul se face plutã), pînã în anul 1993 biserica mãnãstirii, împreunã cu cîteva chilii, a fost ridicatã. Alãturi de Sihãstria, unde se nevoia pãrintele Cleopa, mãnãstirea de la Petru Vodã a devenit un al doilea loc de pelerinaj, iar pãrintele, unul din marii duhovnici ai României. Si anii au trecut...

Duhovnicii românilor

ÃŽn vara lui 2002, am zãbovit o noapte la mãnãstire. Aproape cã nu am gãsit loc de cazare; sute de oameni, din toatã tara, veniserã sã caute sfat bun la el. Am stat la slujbe, l-am vãzut „plutind“ între chilie si bisericã, l-am ascultat citind rugãciuni de dezlegare, l-am simtit dãruind Iubire. Vocea lui, clarã si puternicã, rosteste apãsat fiecare cuvînt si am avut sentimentul, pentru prima datã în viatã, cã rugãciunea unui om ajunge la Dumnezeu. ÃŽi urmãresc gestica... mîinile se miscã firesc, fãrã grabã, picioarele pãsesc parcã mîngîind pãmîntul, ochii albastri privesc spre a revãrsa bucurie, bucuria ÃŽnvierii si a luminii celei neînserate. Prezenta pãrintelui îmi aduce în memorie o paginã scrisã de teologul Dumitru Stãniloae: „Omul îmbunãtãtit, afirma el, ajunge sã se comporte cu firescul, cu mãsura pe care ti-o dã prezenta duhului; nici un gest inutil, nici un cuvînt în plus, nici o urmã a dezordinii ce stãpîneste de obicei viata omului“. Am trãit acelasi sentiment la Sihãstria, în preajma pãrintelui Cleopa, la Techirghiol, în preajma pãrintelui Arsenie Papacioc, la Recea, în preajma pãrintelui Ioan Iovan, la Sîmbãta de Sus, în preajma pãrintelui Teofil Pãrãian, la Cernica, lîngã pãrintele Argatu, la Sihãstria Rarãului, lîngã pãrintele Ioan, ori la Bucuresti, la biserica „Sfîntul Silvestru“, ascultînd predica pãrintelui Galeriu. Acestia erau, pentru mine, duhovnicii românilor. De atunci, rîndurile s-au rãrit... despre o parte dintre ei vorbim astãzi la trecut. Este, de aceea, cu atît mai important sã-i cercetãm pe cei pe care Dumnezeu îi mai lasã încã printre noi.

„Taina albastrului de Voronet se pãstreazã întreg în limpezimea ochilor pãrintelui Iustin“

ÃŽn preajma chiliei pãrintelui Iustin, de dimineata pînã noaptea tîrziu, ciorchine de oameni. Oameni în cãrucioare cu rotile, oameni loviti de viatã... Am zãbovit pînã dupã miezul noptii în pridvorul din fata sãlii de mese; alãturi, cîtiva cãlugãri tineri depãnau întîmplãrile zilei; felul cum vorbeau, voiosia din glas, mi-au adus în minte anii studentiei... Spre ora unu noaptea, pãrintelui i se aduce o tavã acoperitã, pe care era, cred, putinã mîncare. Se face curat în chilie, dupã zecile de oameni care i-au cãlcat pragul în acea zi. Cu alte cuvinte, se pregãteste locul pentru ziua urmãtoare. Merg sã mã culc dupã douã noaptea si, dimineata, în fata chiliei, acelasi ciorchine de oameni. „Alte mãsti, aceeasi piesã“. Ce puternic trebuie sã fii pe dinlãuntru spre a putea primi atîtea confesiuni, ce asezare a duhului trebuie sã ai pentru a da fiecãruia rãspunsul eliberator. Am plecat atunci de la pãrintele cu gîndul cã am sã revin. Am reusit sã ajung abia anul acesta (n.r. - 2004) în una din zilele lui februarie. Stiam cã pe zece, pãrintele îsi sãrbãtorise ziua de nastere. Mã întreb cum aratã o astfel de zi la un om care, prin tunderea în monahism, si-a schimbat numele si care, prin depunerea celor trei voturi - al sãrãciei, al ascultãrii si al castitãtii - a renuntat la ceea ce noi numim „viata lumii“. ÃŽnclin sã cred cã aratã ca oricare alta din zile. Am regãsit mãnãstirea la deplina ei formã. Zidul de piatrã, clopotnita, clãdirea stãretiei terminate, pictura exterioarã a bisericii finalizatã. Ea m-a dus cu gîndul la traditia ctitorilor moldoveni, ajunsã la apogeu în epoca lui Petru Rares, de a împodobi cu picturã bisericile si în exterior. Sorin Dumitrescu a consacrat acestui subiect un întreg volum, apãrut la editura Anastasia. Iar dacã mesterii de azi au pierdut taina albastrului de Voronet, el se pãstreazã întreg în limpezimea ochilor pãrintelui Iustin, tainã a prezentei duhului printre noi. Mã asteptam sã gãsesc, în miez de iarnã, mai putinã lume dornicã sã treacã pragul chiliei lui, dar m-am înselat. Abia dupã patru ore am reusit, cînd mi-a venit rîndul, sã stau, fatã cãtre fatã cu pãrintele. Pe holul din fata chiliei douã tinere cu fuste pînã-n pãmînt si cu ochii aplecati peste paginile cãrtii de rugãciuni, o doamnã de la Constanta, un student la teologie, un preot de la Tîrgu Mures, douã doamne de la Sibiu, o bãtrînã a cãrei fatã, mãritatã, nu poate avea copii si care a venit sã cearã sfat, alte cîteva perechi. Vizualizînd, în memorie, zecile de oameni pe care i-am întîlnit la chiliile duhovnicilor amintiti mai sus, pot face „portretul robot“ al cîtorva categorii de credinciosi care cautã apropierea marilor duhovnici. ÃŽntre ei, tinerele fete, cu pulovere largi si fuste lungi, de obicei studente la Teologie (la sectiile de teologie-litere, teologie-patrimoniu sau teologie-asistentã socialã) care vor preda religia în scoli, vor restaura icoane sau vor îngriji bolnavi, tinere familii care cautã rãdãcina crestinã a relatiei care-i uneste si „sporul casei“, oameni aflati în grea suferintã, bãtrîne ai cãror fii sau fiice au pornit pe cãi lumesti si care cautã sfat, oameni de afaceri care cautã binecuvîntare si ajutor de la Dumnezeu în ceea ce fac, persoane care vor sã plece la muncã în strãinãtate si care asteaptã un cuvînt de la pãrintele, înainte de a porni printre strãini.

Pledoarie doar pentru drepta credintã si pentru neimplicarea în miscarea ecumenicã

Am sentimentul cã mã aflu la usa unui cabinet medical; Hristos este adevãratul doctor al sufletelor si al trupurilor si cei ce au primit harul preotiei lucreazã în numele lui. Dar asa cum în viata laicã oamenii stiu sã ajungã la doctorii cei mai buni, asa si în viata crestinã mirenii simt la care duhovnic sã alerge cînd au un necaz. Harul este peste tot si har au toti preotii, dar harul, îmi mãrturisea pãrintele Ioan de pe Rarãu, devine lucrãtor doar în rugãciune si în Sfintele Taine. Se întîmplã un lucru interesant: pe hol, în asteptare, ti se pare cã cel care se aflã atunci în chilia pãrintelui stã nepermis de mult, dar cînd intri constati cã, în prezenta lui, timpul este, parcã, suspendat. Asa am pãtit si eu... o jumãtate de orã a fost timpul în care abia am pus început bun dialogului nostru. Îmi pregãtisem, constiincios, o serie de întrebãri, doream sã port discutia asupra anumitor teme care mi se par de maximã importantã. Dar nu tot ce-mi apare mie ca fiind important este cu adevãrat, iar pãrintele a stiut sã puncteze discutia asa cã, truditele mele întrebãri si-au gãsit rãspunsurile sub forme pe care nu le bãnuiam. Am înteles, dupã ce am iesit de la pãrintele cã, alãturi de obstea pe care o pãstoreste, el dã seamã de adevãrata mãsurã, de mãsura etalon a Ortodoxiei, si cã rãspunsurile, sfaturile, nu-si ating tinta dacã cel ce le aude nu a înteles felul de a fi a celor de aici. O privire a pãrintelui, o tãcere prelungitã între douã fraze, gestul apãsat prin care te unge cu mir fãcîndu-ti semnul sfintei cruci pe frunte si pe mîini, iatã adevãratul discurs. Mi s-a certificat încã odatã faptul cã lucrurile cu adevãrat importante nu se pot comunica decît celor care le stiu deja.
Pe de altã parte, pot afirma cã am intrat la el pregãtit pentru cã, în atîtea ore de asteptare, am avut timp sã citesc textele afisate, în exterior, pe peretii chiliei. De la programul dupã care trebuie sã se desfãsoare o zi din viata unui crestin, la felul cum trebuie sã ne comportãm cu copiii nostri, de la lucrurile pe care trebuie sã le evitãm spre a nu fi opriti de la sfînta împãrtãsanie (mãrturisesc faptul cã lista m-a cam pus pe gînduri) la ce înseamnã sã fii ateu. Poti fi botezat, poti fi bun cu cei din familie si din jurul tãu, corect la serviciu, atent, elegant, instruit, dar dacã nu asezi toatã truda ta de zi cu zi sub semnul relatiei cu Dumnezeu-omul, cu Iisus Hristos, esti, se afirmã în acele pagini, ateu. Cele cîteva zeci de rînduri sînt, de fapt, o radiografie a lumii în care trãim; reliefînd cum ar trebui sã fim, ele contureazã în fiinta fiecãruia dintre noi prãpastia ce ne separã de o dreaptã vietuire crestinã. Asa cã, dacã le citesti cu atentie, asa cum am procedat eu, si dacã ai si o cunoastere a lumii la care ele se referã (dacã nu ai venit la pãrintele orbit doar de necazul tãu si dacã îti asumi pozitia de cetãtean al planetei), ai sansa sã intri în chilia lui cu cateheza fãcutã. O serie din întrebãrile mele si-au gãsit astfel rãspunsul chiar înainte de a fi puse. Mai mult, în stînga usii chiliei, poti citi cîteva scurte texte alese din paginile lãsate de marii trãitori ai Ortodoxiei, o pledoarie pentru pãstrarea nealteratã a dreptei credinte si pentru neimplicarea în miscarea ecumenicã.
Am pãsit asadar pragul întelegînd cã mã aflu aici, la mãnãstirea cu hramul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, într-un bastion al Ortodoxiei; si de bunã seamã cã avem nevoie de astfel de cetãti întãrite, într-o vreme în care se reaseazã temeiurile economice si spirituale ale Europei si ale lumii întregi, într-o vreme a noii „ordini mondiale“.

„Perioada comunistã a fost un bine prin faptul cã a izolat acest popor de putreziciunea lumii“

Pe pãrinte l-am gãsit stînd într-un jilt, înconjurat de pachetele lãsate de credinciosi. M-a invitat sã iau loc pe scaunul asezat în spatiul rãmas liber în mica chilie de monah. Patul, rafturile cu cãrti, masa pe care aseazã pomelnicele si de pe care sunã, la rãstimpuri, telefonul, icoanele, soba - interiorul clasic al monahului crestin ortodox pornit cãtre cer pe calea deschisã de Mîntuitorul Hristos. Gîndul mã duce la chilia pãrintelui Cleopa de la Sihãstria (devenitã astãzi muzeu) ori la aceea a pãrintelui Ioan de la Sihãstria Rarãului. Aceeasi atmosferã, acelasi duh le uneste, în adînc, aceeasi bunã asezare pe calea desãvîrsirii crestine, asezare ce trage perdeaua peste confortul lumii de azi, spre a deschide perspectiva unui modus vivendi în care postul si rugãciunea mosesc nasterea din nou, metanoia. Dialogul pe care l-am avut nu poate fi înteles pînã la capãt decît dacã-l cunosti, dacã-i stii felul de fiintã. A lucra pentru ceilalti, mi-a spus ca rãspuns la nelinistea mea de a nu mã risipi în social, „este a lucra pentru Dumnezeu, iar a lucra pentru Dumnezeu este a lucra pentru mîntuirea ta. Monahul este crestinul desãvîrsit; rugãciunea lui este pentru toatã suflarea si fãrã rugãciunile monahilor lumea aceasta s-ar risipi. Mireanul este între ciocan si nicovalã, iar marea masã de crestini a ajuns, din pãcate, o masã de manevrã. Bineînteles cã rãdãcinile sînt mai adînci si ele merg, în Europa, pînã la Revolutia francezã si mai adînc. Pentru a iesi din situatia actualã ne trebuie oameni de jertfã, oameni care sã fie gata sã se jertfeascã pentru Adevãr!“ Nu Dumnezeu hãrãzeste acesti oameni?... „ÃŽi hãrãzeste Dumnezeu, dar ei trebuie si formati; trebuie sã existe o miscare care sã ne trezeascã în inimi sentimentul prestigiului de a fi om si de a apartine unui neam. Cu toate jertfele pe care le-a implicat, putem spune acum cã perioada comunistã a fost un bine prin faptul cã a izolat acest popor de putreziciunea lumii. Iar acum, dupã 1989, multi s-au folosit de darurile noastre crestine, de toleranta, de bunãtatea, de buna cuviintã a noastrã pentru a ne domina. Ne putem salva dacã recuperãm starea spiritualã pe care o avea acest neam acum 200 de ani. Si pentru aceasta, repet, ne trebuie oameni de jertfã“.

Învãluirea în tãcerea duhovnicului suspendã parcã timpul

Mã uit la telefonul de pe masã si spun: lumea de azi nu mai poate fi conceputã fãrã telefonie. „Asa este, dar ei ne fac sã credem cã lumea de astãzi nu mai poate exista nici fãrã telefonie mobilã, nici fãrã internet, nici fãrã calculator, nici fãrã televizor, fãrã atîtea si atîtea altele. Toate ne sînt prezentate ca fiind indispensabile nouã, dar, vai, în spatele lor se ascunde altceva, se ascunde încercarea de a îngrãdi libertatea omului, de a-i pierde sufletul“. Se asterne tãcerea. Este un privilegiu sã ajungi sã fii învãluit în tãcerea pãrintelui. La un moment dat, se aud bãtãi în usã si de pe hol, apoi prin usa întredeschisã, strãbate vocea unui bãrbat (tînãr întreprinzãtor, dupã marca masinii ale cãrei chei le frãmînta în mînã). Mã uit la ceas... cînd au trecut atîtea minute? Mã ridic, primesc pecetluirea cu mir si dau sã sãrut mîna pãrintelui. Si-o retrage discret si gîndul mã duce la un articol semnat de Theodor Baconski, în care se afirma cã ierarhii ar trebui sã refuze sã li se sãrute mîna, în afara gesturilor liturgice, care tin de cult. Ies din chilie, nu înainte ca privirile mele sã se întîlneascã cu cele ale pãrintelui si nu înainte de a primi, cadou, cîteva exemplare din ultimul numãr (al patrulea) al revistei de înnoire duhovniceascã a mãnãstirii, fondatã de protosinghelul Iustin Pîrvu. Pe ultima paginã, în caseta de redactie, stã scris: „toatã rãspunderea pentru opiniile exprimate revine autorilor“. Pentru cei care n-au avut încã prilejul sã rãsfoiascã revista îmi permit sã fac cîteva consideratii. Pãrintele Iustin semneazã articolul „Vocea noastrã“. „Cauza pentru care Dumnezeu a îngãduit ispitele si încercãrile la care a fost supus neamul nostru - afirmã el - sînt pãcatele neascultãrii noastre. Am urmãrit în cei aproape 100 de ani acestea, de la primul si al doilea rãzboi mondial, cu toate implicatiile de pînã astãzi: nesinceritatea, indiferentismul, trîndãvia, nestatornicia si alte mari neajunsuri... Ceea ce sapã la rãdãcina rãutãtilor este mîndria, care ne desparte de dragostea lui Dumnezeu. Toti sfintii s-au socotit nevrednici de Dumnezeu si si-au arãtat vrednicia care constã în smerenie“. Revista este o pledoarie pentru pãstrarea Dreptei Credinte, pentru pãzirea legii lui Dumnezeu, pentru actualitatea Sfintelor Canoane (care par aspre doar asezate alãturi de starea duhovniceascã nefireascã în care trãim), pentru renuntarea la compromisurile pe care le implicã dialogul ecumenic, pentru sfintenia Bisericii Ortodoxe. „Biserica (adunare - din greceste) cea sfîntã si adevãratã se restrînge la cei ce mãrturisesc si trãiesc drept, la cei ce sînt oameni ai lui Dumnezeu (cãci «cunoscut-a Domnul», nu oamenii, ci «pe ai Sãi», iar restul formeazã pleava)“. Asadar, unul este grîul si alta este neghina. Cei ce vor sã cîstige pretiosul mãrgãritar al mîntuirii, pe Hristos, trebuie sã trãiascã în chip drept în Biserica Lui, pãzindu-se sã nu se molipseascã de scãderile celorlalti, „cãci trebuie sã fie si între voi si eresuri, ca sã se învedereze între voi si cei încercati“. „Nevoia de acum, puncteazã ieromonahul Lavrentie, este sã ascultãm glasul lui Dumnezeu, care nu-i la televizor, la radio, pe internet sau prin ziare sau în piete (bine-ar fi sã fie!), ci întru liniste, întru bunãtate, întru dragoste, în rugãciuni simple, în slujbele Bisericii pline de pace, în scrierile Sfintilor Pãrinti... Nu dibãcia în cuvinte dã putinta de a despica tainele cele dumnezeiesti, ci ochiul mintii curat de patimi si de viclesug, în stare sã strãbatã tainele cele luminoase si orbitoare pentru cei cu vederea slabã, ale lui Dumnezeu“.
Revista stã mãrturie asupra faptului cã felul de fiintã al pãrintelui a dat roade, cã ucenicii lui au început sã creascã duhovniceste, mãrturisind Adevãrul. Pãrintele Iustin, asemeni tuturor marilor duhovnici, nu poate fi înteles pînã la capãt decît împreunã cu obstea pe care o pãstoreste. De obicei, oamenii care vin prima datã la mãnãstire întreabã, grãbiti, unde este chilia pãrintelui, lãsînd sã se înteleagã faptul cã nu-i intereseazã altceva, altcineva. Am procedat si eu, cu ani în urmã, la fel. Dacã citesti însã revista de înnoire duhovniceascã a mãnãstirii „Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil“ de la Petru Vodã, întelegi cã obstea de acolo este dupã chipul si asemãnarea pãrintelui, cã ea mãrturiseste într-un glas Adevãrul si cã, în clipa în care Dumnezeu îl va chema la El pe pãrintele Iustin, ucenicii vor fi, pe mai departe, mãrturisitori în duhul Adevãrului. Si aceasta pentru cã mãrturisirea lor îsi are rãdãcinile în mostenirea lãsatã de Sfintii Pãrinti si de toti cei care au trãit Adevãrul în Hristos, lungul sir al cuviosilor Ortodoxiei. Fatã de unul dintre ei, pãrintele Iustin Popovici (1894-1979), staret al mãnãstirii Sfintilor Arhangheli din Valievo, Serbia, pãrintele Iustin Pîrvu afirmã: „Dacã nu vom mãrturisi Adevãrul si Ortodoxia dupã învãtãtura Cuviosului Pãrinte Iustin Popovici, nu ne mîntuim“. Categorice cuvinte, asa cum categorice sînt toate cuvintele pãrintelui, asa cum categoric este tonul revistei pe care a fondat-o. El este vîrful icebergului de care se vor sparge multe erezii ale vremii noastre.

Iesirea din statisticã

Pentru cei care stiu sã navigheze pe internet dau trei adrese copiate de pe unul din textele afisate pe peretele chiliei: www.ortodoxia.go.ro, www.mirem.home.ro, www.ortodoxinfo.com. Am deschis doar prima adresã si am avut surpriza sã aflu realitãti din viata Bisericii si din gîndirea marilor trãitori români pe care nu prea le-am gãsit în cãrti si reviste. De aceea, dincolo de ceea ce am reusit (sau nu) sã vã transmit prin aceste rînduri, vã invit la lecturã. Si pentru cã acest articol a fost prilejuit de vizita la pãrintele Iustin, voi încheia cu cîteva cuvinte ale lui: „Om din marea societate este si monahul venit în mica societate a unei mãnãstiri. «Dotat» cu aceleasi defecte sufletesti, el si le cultivã în obstea în care intrã. Ca si în domeniul militar, obstea este o adunãturã din toatã lumea. Bun a fost afarã, bun este si înãuntru, dupã cum glãsuieste un proverb chinezesc: «Omul bun, în zile rele, e tot bun ca-n zile bune». Primesti un tînãr si, dupã o verificare de un an doi sau mai mult, îl recomanzi pentru îmbrãcare sau rasoforie. Mergi mai departe - o tundere în monahism, o diaconie sau o preotie. ÃŽn postura aceasta se uitã pe sine, devine mare sfãtuitor, îndrumãtor, doritor de locuri sfinte, de o bursã în strãinãtate. Ajuns acolo învatã englezã, germanã, francezã si o scolasticã protestantã. ÃŽncepe sã lepede sutana, dulama, sosit în tarã se vrea autor de cãrti, publicist, masinã la scarã, un salariu doldora, un sobor select, o predicã frumoasã, o masã sofisticatã - «pace tuturor»! Prostimea ascultã, fiecare se întoarce acasã, la mizeria cunoscutã, într-o familie schiloditã si nimeni nu-l mai cerceteazã în lipsurile lui. Si asa cum spune zicala româneascã: «Toate-s bune si frumoase de la care ne tragem foloase». Si cine este el, de fapt, de unde a odrãslit? Nu-i decît fiul tãranului nostru smerit, credincios, rãbdãtor, ascultãtor pînã la moarte si moartea pe altarul luptelor de la Podul ÃŽnalt, Rãzboieni, Mãrãsesti, Oituz, Odessa, Harkov, Crimeea, Pitesti, Gherla, Aiud, pînã în zilele noastre. Tãranul acesta luptã si trebuie acum sã lupte cu cei care vor sã ne fure si sufletele prin «buletinele electronice»“.
Mã gîndesc la pãrintele Iustin, la pledoaria pe care o sustine cu fapta, si gîndul îmi zboarã înapoi cu mai bine de jumãtate de veac, cînd un trãitor ca sfîntul Daniil Sihastru primea la sfat pe voievodul tãrii, pe Stefan Cel Mare si Sfînt, cînd mãsura Duhului, fãcutã sensibilã prin gura pustnicului, hotãra buna asezare a tãrii, în vremuri care erau, atunci ca si acum, tulburi si repede surpãtoare de tãri. Pe de altã parte, atunci ca si acum, usa chiliei marilor duhovnici pe care ni i-a lãsat Dumnezeu este deschisã, si pe pragul ei putem pãsi toti, „de la opincã pînã la vlãdicã“. Dar, din mîndrie, din slava de sine, cei mai multi dintre noi nu ne ridicãm la puterea acestei vrednicii. Venim, cu felul nostru de fiintã si avem orgoliul de a pune o pecete pe lume, fãrã sã întelegem cã, în adînc, Lumea pune o pecete pe noi. Oameni ca pãrintele sînt trimisi de Dumnezeu pentru a ne trage de mînecã si a ne ajuta sã iesim din simpla statisticã, din turma obiectelor umane, spre a deveni subiecte în stare sã-si sume libertatea si Adevãrul. Scris este: „Veti cunoaste Adevãrul si Adevãrul vã va face liberi!“

Articol afisat de 3598 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(MN)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective