Debransare numai cu hotãrîre judecãtoreascã
potrivit unei propuneri legislative, furnizorii de utilitãti publice nu mai au voie sã debranseze proprietarul fãrã decizia finalã a unui judecãtor • „ÃŽnainte de a declansa actiunea în instantã, furnizorul serviciului are obligatia de a-l convoca pe proprietar la conciliere directã“, explicã senatorul Toader Mocanu, unul din initiatorii acestui proiect • Furnizorii de servicii publice de utilitãti nu vor mai avea dreptul de a tãia apa, gazul, curentul, cãldura sau ce oferã ei consumatorilor fãrã a avea în mînã o hotãrîre judecãtoreascã definitivã si irevocabilã. Potrivit unui proiect de lege care îsi doreste sã completeze legea asociatiilor de proprietari, toate debransãrile impuse de neachitarea restantelor trebuie trecute prin filtrul instantei. Dar pînã ajung acolo trebuie fãcuti toti pasii amiabili existenti. Senatorul Toader Mocanu, unul din initiatorii acestui proiect legislativ, a explicat cã se doreste venirea atît în întîmpinarea locatarilor, cît si în a furnizorilor de utilitãti. Toader Mocanu spune cã legea asociatiilor de proprietari este extrem de necesarã si clarificã o serie de raporturi existente între proprietari în cadrul asociatiei, dar si între asociatii si furnizorii de servicii. Senatorul PDL spune însã cã legea are destule lacune. Si dacã multe vor fi acoperite de-a lungul timpului, aceasta, privind relatia deficitarã între furnizorul de serviciu si proprietar, trebuie rezolvatã cît mai curînd. Pentru cã sînt foarte multe situatii în care omul nu-si plãteste o facturã, douã, poate chiar mai multe, dar se trezeste fãrã gaz, apã, curent sau cãldurã. „ÃŽn practicã, proprietarul este de foarte multe ori chemat în instantã pentru ca furnizorul sã-si recupereze datoria, chiar dacã suma nu este foarte mare. Nu de putine ori, reprezentantii serviciilor de utilitãti îi debranseazã pe proprietari unilateral, doar în baza unui preaviz. Prin introducerea obligatiei pentru furnizori de a realiza aceastã debransare numai în baza unei hotãrîri defintive si irevicabile, se realizeazã o corijare a raporturilor dintre furnizor si proprietari. Prin completarea pe care o aducem Legii 230/2007 furnizorul de servicii de utilitate publicã, al cãrui interes este de a pãstra o relatie cît mai bunã cu clientii sãi, va avea obligatia de a-l invita pe proprietarul care are debite de achitat, sã ia parte la o conciliere directã. Principalul avantaj de care se va bucura proprietarul în urma adoptãrii acestei modificãri legislative este cã va putea, într-un interval de timp agreat cu furnizorul de servicii si consemnat în procesul verbal al concilierii, sã îsi achite debitul. ÃŽn privinta furnizorului, principalul avantaj îl constituie scutirea de la plata taxei de timbru, taxe care de multe ori nu sînt nesemnificative în cadrul unui proces“, a explicat Toader Mocanu. Un alt avantaj ar fi cã neîntelegerile pot fi rezolvate amical, într-un timp mai scurt si, în plus, se mai elibereazã si instantele de judecatã de litigii minore, asa cum sînt cele cele nãscute în urma neachitãrii unor facturi pentru serviciile de utilitate publicã. Proiectul a fost înregistrat la Senat pentru dezbatere si urmeazã sã fie luat în discutie, dupã ce guvernul îsi va prezenta punctul de vedere.
|