Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2011
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 20 Iunie 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Cu Neculai Popa, între Dumnezeu si neamul românesc

Cu Neculai Popa, între Dumnezeu si neamul românesc

Mãrturisirea unui legionar


• Neculai Popa, arestat pe 15 mai 1948, a strãbãtut o bunã parte din universul concentrationar românesc - Suceava, Pitesti, Gherla, Tîrgu Ocna, Aiud, Periprava • a fost eliberat pe 6 mai 1964, dupã 16 ani de temnitã grea • sustine cã, pentru neam si pentru Iisus Hristos s-ar întoarce bucuros în închisoare •

Sã plivim buruienile acestei lumi


Pe domnul Neculai Popa, la cei 85 de ani ai sãi, l-am gãsit stînd în genunchi, în fata portii de la casa din Piatra Neamt, încercînd sã scoatã din rãdãcini, cu ajutorul unui cutit, plantele ce reusiserã sã-si facã loc printre dalele troturarului nou, fãcut de primãria orasului. Uitîndu-mã de-a lungul trotuarului, atît pe partea stîngã cît si pe cea dreaptã, singura portiune curãtatã de buruieni, singura portiune curatã, era cea din fata casei domnului Popa. Sîntem prea ocupati, prea grãbiti, prea coplesiti de gînduri si probleme urgente, ca sã mai dãm importantã trotuarului din fata casei, ori casei scãrii de la blocul în care locuim. Pentru cei mai multi dintre noi, teritoriul privat începe abia dupã ce am închis poarta casei sau usa apartamentului, uitînd cã trotuarul sau casa scãrii sînt invitatia adresatã celorlalti de a ne pãsi pragul, sînt antecamera proprietãtii noastre. M-am gîndit adesea la gestul domnului Popa, la lectia pe care o dã, constant, vecinilor, dar si nouã, tuturor. Nu va exista echilibru în lume, armonie, bunã întelegere, pînã nu vom învãta sã avem grijã si de spatiile comune, dupã ce am pus ordine înlãuntrul nostru. Haosul din exterior este o reflexie a haosului lãuntric. Aceasta o stie foarte bine domnul Popa, dupã cei 16 ani de temnitã grea pe care i-a fãcut în perioada mai 1948 - iulie 1957 la Suceava, Pitesti, Gherla, Tîrgu Ocna, Aiud, urmati de un an de domiciliu obligatoriu în comuna Bumbãcari, în Delta Dunãrii, si de alti sase ani de închisoare la Noua Culme (Dobrogea) si Periprava. 15 mai 1948 - 6 mai 1964, 16 ani de temnitã grea, 16 ani care au întrerupt studiile juridice ale unui tînãr care-l iubea pe Hristos si care-si iubea neamul (era student în anul II cînd a fost arestat) spre a-l determina sã urce o Golgotã ale cãrei rãni adînci, trupesti si sufletesti, au întãrit, au hrãnit în fiinta lui puterea de a crede în învierea neamului si în cel care este temei al acestei învieri - Iisus Hristos.

„Viata mea în puscãriile comuniste a fost si este pentru mine o onoare“

„Dacã as putea da timpul înapoi, fãrã sã uit nimic din ce-am trãit, as alege acelasi drum al iubirii de neam, de tarã si de Dumnezeu, constient cã voi suporta aceleasi consecinte. Viata mea în puscãriile comuniste a fost si este pentru mine o onoare. Este singurul lucru cu care mã pot mîndri. ÃŽncã de pe bãncile liceului am avut sansa sã mã alãtur «Frãtiilor de cruce». Aici morala crestinã trebuia pusã în practicã din momentul în care ai acceptat aderarea la grupul respectiv. Era recomandat mersul la bisericã, abandonarea limbajului de mahala, abordarea în viata de zi cu zi a unei atitudini decente si civilizate. ÃŽn timpul întîlnirilor exista un moment al prieteniei cînd fiecare dintre noi contura pãrtile negative, ale lui si ale camarazilor (fumatul, lauda de sine, tentatia spre bãuturã sau spre jocurile de noroc) fãrã ca cineva sã se supere. Toti cãutam sã ne transformãm caracterul, iar în urma acestor întîlniri plecam încrezãtori în noi însine dar si în solidaritatea si idealurile ce ne uneau. Acest mod de viatã a creat prietenii si caractere ce au rezistat tuturor furtunilor ce s-au abãtut asupra acestui neam. De aceea nu mã feresc sã afirm cã cei ce nu au avut sansa educatiei din cadrul «Frãtiilor de Cruce», chiar dacã au ajuns în închisori si au fãcut ani grei de temnitã, nu se pot numi legionari si nu pot vorbi în numele Miscãrii Legionare. Dupã 1990 au apãrut multe cãrti care încearcã sã reconstituie atmosfera din închisorile comuniste, dar am constatat cu tristete citindu-le, cã cei mai multi autori astern pe hîrtie lucruri auzite în temnitã si nu trãite de ei însisi, cu referire la marile personalitãti ce au pãsit pragul universului concentrationar românesc: Grigore Gafencu, Ion Ianolide, Radu Gyr, Nichifor Crainic, Mircea Vulcãnescu, Pãrintele Justin Pîrvu si atîtia altii“, mi-a mãrturisit.

„Aceastã credintã m-a fãcut sã suport toti acei ani de temnitã“

Mã uit la acest bãrbat care se apropie, cu fiecare an, de venerabila vîrstã de 90 de ani, asa cum stã pe banca verde din curtea casei (la domnul Popa totul e verde, banca, gardul, casa, nemaipunînd la socotealã iarba, pomii, zarzavaturile...) sprijinit în baston, cu o fermitate si o demnitate întipãrite pe chip, pe care rar mi-a fost dat sã le vãd la un om. La vîrsta lui înaintatã este la fel de înflãcãrat ca în tinerete, dispus sã meargã iar în temnitã dacã idealul în care crede ar presupune astãzi, în tumultuosul an 2010, ori în cei ce vor veni, o astfel de constrîngere. „La vîrsta mea, nu mã intereseazã cum este judecatã jertfa noastrã de atunci de cãtre oameni. Oamenii judecã conjunctural, numai Dumnezeu este Dreptul Judecãtor si numai la Judecata Lui mã raportez. ÃŽmpreunã cu generatia din care am fãcut parte am suferit atunci, avînd credinta cã suferinta noastrã poate ajuta la izbãvirea neamului. La Judecata de Apoi , Mîntuitorul Hristos va judeca întîi neamul ca ansamblu si apoi individul. Aceastã credintã m-a fãcut sã suport toti acei ani de temnitã. Desi acum traversãm o perioadã dificilã, cred cã Dumnezeu nu ne va pãrãsi si îsi va întoarce fata cãtre noi. Dar atîta timp cît în fruntea tãrii nu vor ajunge oameni de bunã credintã, iubitori de neam, criza moralã si materialã în care ne zbatem acum nu va putea fi depãsitã. Dacã Dumnezeu rînduieste sã se ridice o generatie curatã, condusã de o mînã de oameni alesi, în patru cinci ani de muncã si cinste România ar putea depãsi situatia actualã. Dacã nu, riscãm sã ne afundãm tot mai mult, datoritã lãcomiei si coruptiei, într-o mlastinã din care nu stim cînd si cum vom mai putea iesi. Am multe întrebãri de pus dar nu vreau sã-l obosesc. (...) Am aflat, îmi spune, cã sînt fosti detinuti politici care au dat statul român în judecatã, spre a obtine sume mari de bani pentru anii pierduti prin închisori. Este trist acest demers al lor. Puscãria nu se plãteste. Dragostea de neam si de bisericã se simt, se trãiesc, nu se plãtesc. Din nefericire, multi dintre fostii detinuti politici au uitat crezul pe care l-au mãrturisit în puscãrii, în orele de torturã si de anchetã, în foame si în frig si, de dragul de a se afirma, de a fi „cineva“ în ochii lumii de azi, fac tot felul de compromisuri.

„Simteam cum ne scufundãm într-un întuneric din care nimeni nu stia cînd si cum vom putea sã ne salvãm“

(...) Mã uit la acest om si îi admir limpezimea gîndirii. ÃŽntrebãrile mele nu sînt, desigur, noi pentru el. ÃŽn atîtia si atîtia ani, a întors pe toate fetele cele întîmplate în acea vreme, le-a lãmurit apoi, dupã 1990, cu miile de pagini pe care le-a citit, iar acum poartã în sipetul fiintei sale imaginea clarã, distinctã, a drumului vietii lui, înpletit cu drumul miscãrii. Am înteles tîrziu cã cei ce au umplut puscãriile comuniste dupã anul 1948 nu l-au cunoscut pe Cãpitan, sau doar l-au zãrit cu ochii copilului de zece, cincisprezece ani si cã abia dupã 1944, ca reactie la începutul de bolsevizare a tãrii („Simteam cum ne scufundãm într-un întuneric din care nimeni nu stia cînd si cum vom putea sã ne salvãm, afirmã domnul Popa în volumul „Coborîrea în iad“) o parte din tineretul României, crescut si educat în spirit national si crestin, nu putea rãmîne nepãsãtor. Astfel acest tineret a început sã se organizeze sub îndrumarea celor mai mari, care participaserã la miscãrile din perioada 1938 - 1941, dar tãvãlugul arestãrilor începute în anul 1948 a retezat orice încercare de a salva România din ghearele comunismului. Singura rezistentã realã, dar fãrã sorti de izbîndã si ea, a rãmas cea a luptãtorilor din munti. ÃŽn rest, rezistenta s-a mutat în temnite, în încercãrile, de cele mai multe ori reusite, de a pãstra neîntinat sufletul în fata torturilor fizice si psihice la care erau supusi cei încarcerati. (...) Astãzi stim, prin mãrturiile domnului Popa si al altor colegi de suferintã ai lui ce a însemnat reeducarea de la Pitesti, zarca de la Aiud, anii de domiciliu obligatoriu din Bãrãgan, campaniile de tãiere de stuf în Deltã sau munca nimicitoare de la Canalul Dunãre - Marea Neagrã. Stim toate acestea si cîte altele, s-au fãcut filme documentare, au fost înregistrate pe peliculã mãrturii zguduitoare despre iadul trãit de acesti oameni si totusi cei mai multi dintre noi am rãmas cãldicei, indiferenti, insensibili la tema care se rosteste neam, neamul românesc, la cuvinte care se rostesc iubire de tarã, patriotism, credintã în Hristos Mîntuitorul. Crestinismul a vorbit de omul nou, nãscut din apã si din duh, Miscarea a vorbit de omul nou, nãscut din dragostea de neam si de Hristos, iar comunismul a vorbit, la rîndu-i, de omul nou, nãscut din ateism, de omul care nu mai acceptã nici un Testament al lui Dumnezeu ci îsi construieste propria lume, propriile legi, fiind convins cã totul e numai joc al materiei infinite si cã odatã cu moartea totul dispare. Astãzi, în 2010, afirmãm cã am depãsit aceastã viziune materialistã, afirmãm, în urma sondajelor de opinie, cã biserica este una dintre institutiile cele mai respectate, iar românii sînt considerati printre primele popoare ale Europei ca grad de religiozitate. Si totusi, dacã ne uitãm cu etentie în jurul nostru, mai ales acum, cînd datoritã crizei coltii sãrãciei încep sã se arate, vedem lesne cã, de fapt, omul nou la care nãzuia Ceausescu si cei ai lui trãieste printre noi si prezenta acestui om, la toate nivelele sociale, tulburã profund apele României de astãzi. Cine ne va aduce oare limpezirea?

O generatie care a pãsit pe calea iubirii de neam si de Dumnezeu


Timpul se scurge repede în prezenta lor, sub via rãcoroasã, în linistea ruptã doar de întrebãrile mele si de rãspunsurile ferme ale domnului Popa. Am înteles încã odatã astãzi faptul esential cã, dincolo de cele ce se pot rosti despre un crez sau altul, despre o experientã sau alta, important este mesajul tãcut ce se transmite prin prezenta umanã. Nu ideile sînt importante pînã la urmã ci oamenii care le-au dat viatã cu viata lor, oamenii care le-au însufletit si au pãtimit pentru ele. O Cale devine realã doar cînd un om începe sã pãseascã pe ea. Iar oamenii din generatia domnului Popa nu numai cã au pãsit pe calea iubirii de neam si de Dumnezeu dar si-au asumat-o pînã la capãt, cei mai multi dintre ei murind în închisori pentru ea. Mã ridic sã plec, iar domnul Popa mã conduce pînã la poartã îmi strînge mîna cu fermitate si îmi zîmbeste larg: Doamne ajutã! îmi spune ferm, încurajator. Doamne ajutã!, îi rãspund si privindu-l în ochi (cînd saluti un om sau cînd îti iei rãmas bun priveste-l întotdeauna în ochi) înteleg de cîtã tãrie interioarã ai nevoie ca sã rãzbati prin toate furtunile lumii si sã rãmîi cu fata luminatã etern de un zîmbet, de un surîs. Desigur cã lumea de astãzi, în goana ei nebunã cãtre tinte nedeslusite încã, nu se mai poate întoarce la idealurile generatiei domnului Popa, asa cum au prins ele viatã, din viata lor, acum mai bine de saptezeci de ani, dar iubirea de neam si de tarã, de acest petec de pãmînt si de cer pe care ne-a fost dat sã trãim si în care-si dorm somnul de veci marii bãrbati ai nostri, de la Decebal la Stefan cel Mare si Mihai Eminescu, încã mai poate înflori, cu flori nestiute încã, în inimile noastre. Cînd ajung la capãtul strãzii, privesc o clipã înapoi si-l vãd asezat în genunchi, continuîndu-si migãloasa, trudnica muncã de a smulge din rãdãcinã buruienile ce s-au itit printre dalele de beton. Si-mi spun: Sã plivim, iatã ce trebuie sã facem nu numai cu buruienile cîmpului ci mai ales cu buruienile umane ce au coplesit societatea româneascã de astãzi, devorînd soarele ce nu mai poate ajunge la sãmînta cea bunã spre a o face sã rodeascã însutit. Dar unde sînt cei ce pot sã facã aceastã muncã? Sau, altfel spus, cînd ni-i va trimite Bunul Dumnezeu? Îi va fi dat neamului românesc sã nascã o nouã generatie care sã se ridice la nivelul calitãtii lor umane?

Nota Redactiei: Acest articol este o variantã prescurtatã a celui publicat în Monitorul pe 9 august 2010.

Articol afisat de 1974 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Dan IACOB)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective