Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2012
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 22 Septembrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Biserica din Grintiesu Mare - o bisericã smeritã ce impresioneazã prin frumusete si simplitate

Biserica din Grintiesu Mare - o bisericã smeritã ce impresioneazã prin frumusete si simplitate

• biserica dateazã din anii 1792 - 1793 si a fost ridicatã de românii „ungureni“, care au trecut muntii pentru a scãpa de prigoana religioasã si deznationalizãrii împãrãtesei Maria Tereza • „Un lucru ce o deosebeste poate de celelate bisericute din lemn, apartinînd secolului al XVIII-lea, este faptul cã biserica noastrã, pe care o conservãm cu sfintenie ca pe un giuvaer al ortodoxiei românesti, pãstreazã icoane vechi din perioada ridicãrii sale de cãtre descãlecãtorii ungureni, dar si de cãtre urmasii lor, vietuitori ai anilor 1852 sau 1891, care au simtit nevoia lãuntricã sã adauge la zestrea lãcasului lor de închinãciune noi podoabe artistice reprezentînd chipuri de sfinti“, am aflat de la preotul Dimitrie Pintilie •

Ori de cîte ori luãm drumul unui asezãmînt de cult, pentru prezentarea sa în paginile publicatiei noastre, ne pregãtim sã intrãm curati într-o altã poveste. De astã datã, inima ne-a îndemnat sã ne apropiem duios si cu rãbdare de Biserica de lemn din Grinties, cu hramul Duminica tuturor sfiintilor, ridicatã într-o poianã de pe malul pîrîului cu acelasi nume. Aflasem din cronici cã aveam de-a face cu cel mai vechi monument de arhitecturã religioasã de pe cuprinsul comunei, iar de la bãtrînii locului cã povestea acestui lãcas de închinãciune, de-i vom trece pragul cu evlavie, ni se va deschide tainic, precum inima unei fiinte coborîte din negura vremii. Si, într-adevãr, au avut dreptate.

Lãcas ce dãinuie datoritã strãdaniei preotului Grigorie

Timidã si firavã arhitectonic, dar mãreatã duhovniceste, bisericuta ne-a primit smeritã, tãcutã si curatã, precum o fecioarã, iar în umbra sa, tînãr si plin de ospitalitate crestinã, pãrintele Dumitru Pintilie, pãstorul de suflete, cel care, aflînd rostul descinderii noastre la biserica îngrijitã astãzi de sine, întru ortodoxie, avea sã ne preia si sã ne conducã subtil în tainele acesteia. „Ati fãcut popas crestinesc la biserica primei parohii din Grinties. Acesta a fost cel mai important loc de închinãciune din comunitatea noastrã pînã la ridicarea bisericii din satul Poiana, la 1864. Biserica dateazã din anii 1792 - 1793. Despre vechimea bisericii, pe care cu vrednicie si smerenie încerc s-o slujesc, ne vorbeste pomelnicul ctitoricesc pãstrat si astãzi în altar, ca obiect de mare valoare documentarã, scris cu litere chirilice de cãtre pictorul bisericii Teodosie Zugravul. Pomelnicul este datat 1794, la finalizarea lucrãrilor de constructie, apare sub forma unui triptic scris si pictat pe lemn de paltin si enumerã pe toti cei care au contribuit la ridicarea acestei biserici. Citirea lui ne prezintã faptul cã satul Grintiesu Mare si aceastã bisericã s-au ridicat de cãtre românii ardeleni, numiti îndeobste „ungureni“, ce au fugit din calea opresiunii, a catolicizãrii si deznationalizãrii initiate de împãrãteasa Maria Tereza. Conform înscrisului, primul preot al bisericii a fost Grigorie, sosit împreunã cu 17 familii din Ardeal si care la început a sustinut serviciul religios într-una dintre case. Despre preotul Grigorie se consemneazã în acelasi pomelnic cã pentru ridicarea bisericii sfintia-sa «au dat ostenealã mai multã decît toti». Deci, asa cum spuneam, dacã la sosirea pe aceste meleaguri refugiatilor ungureni li se oficiau slujbele religioase într-o casã de crestin, mai apoi, cînd comunitatea a crescut si obstea s-a mãrit, ortodocsii au purces la ridicarea unui lãcas de cult, imigrantii ardeleni alãturîndu-se autohtonilor în aceastã necesarã înfãptuire. Revenind la pomelnicul ctitoricesc, mai doresc sã adaug cã se mai aflã un nume, acela al preotului Iacov, despre care credem cã or va fi fost împreunãslujitor cu preotul Grigorie, or o fi fost pãstor de suflete în altã parte si s-a alãturat în refugiu oamenilor ce au ajuns pe valea Grintiesului“, ne-a povestit pãrintele Pintilie care, desi ceva mai nou printre credinciosii din Grinties, se vede treaba cã si-a însusit cu respect fatã de înaintasi istoria bisericii si a comunitãtii în care si-a aflat linistea duhovniceascã.

S-au pãstrat icoanele originale

ÃŽncã de la intrarea în biserica veche de pe Grintiesu Mare, cum spun localnicii, avea sã ne impresioneze frumusetea catapetesmei, care desi acoperitã de „colbul“ vechimei sale, lãsa sã se întrevadã figurile sfintilor, ce ne priveau cu duiosie crestinã de la înãltimea credintei lor. „Catapeteasma bisericii pãstreazã icoanele originale pictate de un artist foarte talentat, pe nume Teodosie Zugravul, care dupã cum observati are un stil propriu, specific secolului al XVIII-lea si care ne onoreazã cu operele sale. ÃŽn special icoanele împãrãtesti, cele ale Mîntuitorului si Maicii Domnului, icoana hramului Duminica tuturor sfintilor si cea a Sfîntului Ierarh Nicolae, care sînt realizate cu migalã si mare atentie. Apoi, si celelalte registre ale icoanelor au tinuta lor artisticã, dupã cum si întregul ansamblu arhitectonic al catapetesmei. De datã mai recentã, realizate în 1835, sînt icoanele de pe usile diaconesti, dar nu mai putin frumoase din punct de vedere artistic. Ca mai toate bisericile tãrãnesti de pe vãile Bistritei si Bistricioarei, ridicate în veacul al XVIII-lea si am în vedere biserica din Galu, cea din Dreptu, biserica din Rãpciuni, azi la Muzeul Satului din Bucuresti, biserica din Tulghes, Bistricioara, Ceahlãu-Schit, biserica din Grintiesu Mare, impresioneazã prin frumusete si simplitate, asta confirmînd faptul cã avem de-a face cu o operã a mesterilor locali. Aceastã ctitorie religioasã a fost construitã din bîrne de brad, în planul triconc, specific perioadei la care am fãcut referire. Cît priveste pridvorul si clopotnita, s-au dovedit a fi o adãugire reusitã, realizatã odatã cu operatiunile de renovare de la sfîrsitul secolului al XIX-lea, conform unui al doilea pomelnic ctitoricesc datat 1891, renovare însemnînd si învesmîntarea bisericii cu scîndurã de brad. Referitor la arhitectura bisericii, mesterii au respectat pãrtile componente ale unui lãcas de cult, în proportii reduse, pridvor, pronaos, naos si altar. ÃŽn pronaos si naos, mesterii au realizat un plafon cu calotã sfericã din opt laturi, la bazã din scînduri îmbinate în coadã de rîndunicã. Stranele sunt sculptate din lemn de paltin. Valoarea bisericii este întregitã de pictura originalã a iconostasului si a icoanelor mari executate în ulei, pe lemn, acestea pãstrîndu-se în conditii bune pînã astãzi. Un lucru ce o deosebeste poate de celelalte bisericute din lemn, apartinînd secolului al XVIII-lea, este faptul cã biserica noastrã, pe care o conservãm cu sfintenie ca pe un giuvaer al ortodoxiei românesti, pãstreazã icoane vechi din perioada ridicãrii sale de cãtre descãlecãtorii ungureni, dar si de cãtre urmasii lor, vietuitori ai anilor 1852 sau 1891, care au simtit nevoia lãuntricã sã adauge la zestrea lãcasului lor de închinãciune noi podoabe artistice reprezentînd chipuri de sfinti“, ne-a mai povestit preotul Dimitrie Pintilie.

„Ceea ce este simplu, este si valoros“

Iar noi simtim la rîndu-ne nevoia sã mai adãugãm la spusele sale cã din zestrea bisericii din Grintiesu Mare fac parte, spre bucuria clerului local si mîndria grintiesenilor iubitori de slovã scrisã si unele cãrti religioase vechi, precum un Evanghelistar, datat 1826, un Liturghier din 1860 si un Octoih de datã ceva mai apropiatã, anul aparitiei fiind 1912. Asadar, vãzînd tot ce presupune biserica din lemn din Grinties, considerãm suficient pentru a simti emotia împãcãrii cu noi însine. Doream, însã, sã mai descoperim si alte aspecte legate de rolul si rostul unei bisericute vechi în viata religioasã a comunitãtii, acum, cînd nasc împrejurul nostru adevãrate catedrale. Si de la cine oare puteam sã aflãm acest lucru, decît de la interlocutorul nostru, pãrintele Pintilie. „Ceea ce este simplu, este si valoros. Ne reprezintã si ne aseazã în fata lui Dumnezeu asa cum sîntem. Consider cã nu trebuie sã ne împopotonãm pentru a iesi din anumite tipare. Credinta este una singurã, fie cã intri în comuniune cu Dumnezeu într-un lãcas de cult de mare simplitate, fie cã te închini într-o catedralã, precum cele metropolitane. Eu, ca slujitor al Domnului, cînd am intrat în aceastã modestã, dar plinã de duh sfînt ctitorie bisericeascã, am simtit cã trebuie sã continui cu respect si responsabilitate ceea ce au sãvîrsit cu nevointã si smerenie înaintasii truditori ai credintei, ce au pãstorit grintiesenii de-a lungul celor peste douã veacuri. Da, acestea sînt cuvintele care îmbracã cel mai bine sentimentele si trãirile mele“, a mãrturisit cu emotie parohul. Si fiindcã a fost adusã vorba despre înaintemergãtorii sãi întru pãstorirea sufletelor parohiei l-am rugat pe preotul Pintilie sã refacã istoria bisericii si din acest punct de vedere. „Din informatiile mele au trecut prin aceastã bisericã slujind cu credintã si nevoind în duhovnicie 11 preoti. Primii, asa cum aratã pomelnicul ctitoricesc, au fost preotii Grigorie si Iacov, pe la sfîrsitul secolului al XIX-lea a slujit preotul Gheorghe Baltã, urmat, începînd cu anul 1904 de cãtre pãrintele Alexandru Romanescu, un preot cu o tinutã voievodalã, ce a pãstorit pînã prin 1943. Apoi a fost pãrintele Vasile Maftei, un om de o modestie rarã si o mare calitate moralã, de altfel singurul ce a tinut sã fie înmormîntat în cimitirul satului alãturi de pãrintii sãi. I-au urmat preotii Ioan Ilie si Sebastian Benza, iar din 2001, prin binecuvîntarea lui Dumnezeu, mã învrednicesc a sluji eu. Consider cã a fost o onoare pentru mine sã le urmez, dar si o obligatie în a le continua nevointa si truda“.

Locuri aparent pline de liniste patriarhalã, dar în realitate pline de vigoarea trecutului

Si discutiile nu s-au oprit aici, chiar dacã descinsesem în zonã interesati mai cu seamã de Biserica de lemn Grinties, unul din multele obiective cu valoare de patrimoniu de pe vãile Bistritei si Bistricioarei. Atît preotul, cît mai cu seamã profesorul Daniel Dieaconu, ultimul grintiesean sadea, aveau sã ne mai spunã si cîte ceva despre comuna în care am petrecut cu rost cîteva clipe de zãbavã: „Teritoriul comunei Grinties de astãzi a apartinut în vechime mai multor stãpîni, laici sau ecleziastici, fiind numeroase disputele între mãnãstiri si boieri, procese nesfîrsite, conflictele ajungînd uneori pînã la violentã. ÃŽn secolul al XV-lea, acest domeniu situat la granita cu Transilvania a fost în întregime domnesc, dar prin danii succesive el a intrat în posesia mãnãstirilor, atît cele mari ale Moldovei, Neamt si Bistrita, cît si a unor noi lãcasuri de cult ridicate chiar în regiunea de la poalele Ceahlãului: Mãnãstirea Hangu-Buhalnita, Mãnãstirea Pionul, Schitul Cerebuc, Mãnãstirea Durãu, Schitul Sofia. ÃŽn veacul al XVII-lea, boierii Cantacuzini devin stãpîni ai unor întinse teritorii pe domeniul Hangului si timp de aproape douã secole îsi vor disputa mosiile cu mãnãstirile regiunii. Toponimul Grinties se considerã cã se datoreazã termenului german «Die Grentze», însemnînd granitã, dat de cãtre locuitorii austrieci din Imperiul Habsburgic, care îsi întinseserã hotarele dincoace de «cumpãna apelor» (în 1792), încãlcînd vechiul hotar al Moldovei lui Stefan cel Mare, la Prisecani, în vestul comunei Grinties fiind instituite pichete de grãniceri si vamã, realitate ce a durat pînã la 1918. Procesul de populare a acestor asezãri de pe valea Bistricioarei a fost unul lent, dar continuu, strîns legat de apropierea de Transilvania, fiind consemnate din vechime legãturi comerciale, desfãsurate prin trecãtoarea Prisecani. Schimburile de populatie de o parte si cealaltã a Carpatilor s-au desfãsurat pe poteci, de cele mai multe ori stiute doar de localnici si care erau numite «vama cucului». Oierii transhumanti, numiti tutuieni, au fost o prezentã sezonierã obisnuitã, multi dintre ei stabilindu-se pe aceste locuri, atunci cînd situatia politicã si socialã din Transilvania nu le-a mai oferit posibilitatea de a practica strãvechea lor îndeletnicire. Au întemeiat sate noi ori s-au asezat în cele deja existente. Mai ales în secolul al XVIII-lea se înregistreazã un aflux mare de fugari care s-a asezat în sate precum Schit, Grinties, Galu, Cîrnu, Tarcãu, Izvorul Alb. Ungurenii au fost bine primiti de cãtre autoritãti, datã fiind densitatea redusã a populatiei. Catagrafiile, începînd cu cea din 1772, îi consemneazã pe ardeleni, pe unii cu nume, pe altii cu porecla, cum ar fi, bîrsan, ungurean, sãlãgean, almãsan si lista ar putea continua. Asta spre exemplificare, pentru a ajunge de fapt de unde am plecat. Descãlecarea ungurenilor ardeleni în zonã si ctitorirea lãcasurilor de cult ortodox, în general, si a bisericutei grintiesene, în particular“, aveam sã aflãm de la cei doi, preotul Pintilie si istoricul Dieaconu. Cu tolba plinã de informatii si cu sufletul încãrcat de istorie crestinã ne-am retras sfiosi spre ale noastre. Nu însã fãrã a reflecta profund la trecutul unor locuri aparent pline de liniste patriarhalã, dar în realitate pline de vigoarea trecutului.

Articol afisat de 2764 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI, Daniel DIEACONU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective