Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2012
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 15 Octombrie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Dimensiunile spiritului

Interviu cu scriitorul Nicolae Breban (II)

„Este un caz singular în istoria literaturii române a secolului douãzeci, de creator major, de creator care-si urmeazã vocatia în ciuda epocii. Sã nu uitãm, totusi, cã el si geamãnul sãu, egalul sãu, Nichita Stãnescu, au parcurs o dictaturã care, de fapt, pentru ei aproape cã nu a contat. Pentru cã atît Breban cît si autorul Elegiilor au creat si au trãit, au gîndit, au visat - sînt niste mari si tragici visãtori - într-o deplinã libertate. Desi era în plinã dictaturã. Una dintre cele mai sãlbatice si atroce dictaturi din Estul Europei.“ Acestea erau cuvintele cu care redactorul sef al revistei „Contemporanul. Ideea europeanã“ distinsa poetã, scriitoare si, totodatã, omul statornic si îndatorat maestrului, Aura Christi, îsi încheia excursul ce a prefatat prima parte a interviului pe care scriitorul Nicolae Breban ni l-a acordat nu demult. Si pe care, în rezumat si fragmentar, vi-l prezentãm astãzi în cea de a doua parte.

„O întreagã meserie“

Reporter: Ati avut parte, si dumneavoastrã chiar ati pomenit, de criticii adulatori sau detractori. Si Manolescu, dacã nu mã însel, v-a lãudat cîndva, pentru ca ulterior, si mai ales în zilele noastre, sã vã atace. Dar asta este o altã problemã, pe care probabil cã o gestionati mai bine.
Nicolae Breban: Asa este.
Rep.: Sã nu abandonãm subiectul cu filmul, pentru cã ecranizarea la „Animale bolnave“ nu a fost singura dumneavoastrã experientã de acest gen. Sînteti si autorul unui scenariu pe care l-a ecranizat Vitanidis. E vorba de, celebrul pe atunci, „Rãutãciosul adolescent“. Ati fãcut asta pentru cã vã obseda adolescenta?
N.B.: Nu, nu, nu... N-are nici o legãturã. Mã atrãgea filmul si eram convins cã noi, romancierii români, nu sîntem cunoscuti în strãinãtate; si aveam o teorie potrivit cãreia realizam cã printr-un film, care dureazã o orã si jumãtate, poti fi cunoscut pretutindeni, pe cînd un roman se traduce greu, ajunge greu la public si astfel, prin film, putem face cea ce au fãcut polonezii, cehii si frantujii. Astfel, dupã ce am fãcut scenariul, eu am fãcut un fel de asistentã de regie, constatînd cã pot sã fac eu însumi regie de film. Si, într-adevãr, Dumitru Popescu, cel care era seful culturii, fiind si adjunctul lui Ceausescu, cãruia îi fãcea discursurile, de altfel, a fost fascinat de „Animale bolnave“. Si el mi-a dat banii, cîti am vrut eu (mi-a dat o sumã dublã pentru un film de douã ore), mi-a dat Eastman Color, mi-a pus la dispozitie Buftea si am putut sã-mi aleg actorii. A fost si un motiv de a iesi din bibliotecã, de a iesi din casã, filmãrile în aer liber, exterioarele... Stiti cã o filmare se face în douã etape: decupajul, de vreo sapte sute de pagini în acest caz, minutat cu exactitate, are douã mari sectiuni: scenele exterioare si interioarele. Am cãutat prin tarã locurile cele mai potrivite si eu am gãsit un loc lîngã Cãlimãnesti, pe Olt si strãzile din Brasov. A fost un fel de a iesi putin din casã, de a sta cu ochii pe saptezeci - optzeci de oameni, toatã vara, dupã care am experimentat munca de postsincron, de mixaje... O întreagã meserie.

Drumul la zid

Rep.: Si, totodatã, o experientã ineditã pentru un scriitor pe care de obicei îl gãsesti la masa de scris, în singurãtate, în turnul lui de fildes, acolo... De altfel, relatia scriitorului cu viata socialã si politicã este definitorie. În definitiv, asta poate sã determine, în ultimã instantã, evolutia, involutia, stagnarea, putîndu-se constitui într-un punct de echilibru sau, dimpotrivã, într-unul de controversã, de conflict. Ati afirmat undeva, cîndva, cã dumneavoastrã comunicati deficitar cu mediul. Era o afirmatie putin sententioasã, dar pe care ati sustinut-o si eu mã folosesc de ea acum ca de un pretext, pentru a vã introduce într-un teritoriu pe care vreau sã-l explorãm cu mai multã atentie, îndeosebi pentru cei mai tineri, care nu cunosc foarte bine realitãtile României din ultimii cincizeci - saizeci de ani. Spuneati tot acolo cã aveti un handicap social - istoric. Mergeati chiar mai departe, dar bãnuiesc cã augmentati gratuit... psihologic, spuneati dumneavoastrã. Vreau sã pornim de la aceste idei acum, cînd vom încerca sã configurãm putin traseul dumneavoastrã ca om, ca fiintã, îmbinat cu obsesia, cu nevoia de a scrie. Ati fost, sã spunem, într-o perioadã a vietii un scriitor privilegiat, totusi. Sau mãcar o persoanã privilegiatã. V-ati afirmat si ati intrat pe scena politicã într-un mod, dupã pãrerea mea exemplar atunci cînd, spre deosebire de toate reactiile europene si mondiale, România a fost cea care a combãtut invazia din Cehoslovacia. Dumneavoastrã si alti intelectuali ai momentului v-ati raliat acestei idei chiar dacã era expusã de cel care ulterior avea sã se dovedeascã a fi un simplu - si dacã spun simplu nu mai e nici un elogiu - dictator. Ulterior, existenta dumneavoastrã a cunoscut niste sinuozitãti destul de accentuate. Cum caracterizati acum, uitîndu-vã în urmã, atitudinea de atunci?
N.B.: Au fost ani fierbinti anii aceia si toatã lumea tine minte acea iesire în balcon a lui Ceausescu. Erau sute de mi de oameni care începeau sã prindã sperantã, curaj. ÃŽn culturã cenzura slãbise mult în perioada aceea, ceea ce a fãcut sã reaparã autorii interzisi pînã atunci. Se putea publica mai liber. Chiar si Paul Goma a publicat o carte atunci. Si altii, chiar iesiti din puscãrii în ã'64, cînd s-au deschis portile pentru detinutii politici. Si nouã ni se pãrea atunci cã Ceausescu, ca si colegii sãi din nordul României, mai ales Dubcek, cu care a fost prieten, dupã ce fusese debarcat de Brejnev si apoi arestat, rupeau cumva sistemul. Pãrea cã el se va strecura între blocurile mari politice. Am acceptat, împreunã cu alti cîtiva mari oameni de culturã, precum D.R. Popescu sau Cornel Tãranu, compozitorul de la Cluj, sã devin membru supleant al Comitetului Central, însã la întoarcerea mea de la Cannes, unde filmul meu a fost în selectia oficialã, vãzînd în „Scînteia“ cã Ceausescu aratã primele semne de dictaturã personalã, diferitã de dictaturile comuniste din tãrile din jur, am protestat în cel mai mare ziar francez, în „Le Monde“. N-am protestat contra comunismului în felul în care avea sã o facã peste cîtiva ani Goma, ci, mai degrabã, era un protest fatã de ceea ce pãrea a fi revenirea la stalinism. Foarte multi, la vremea aceea, au fost foarte mirati cã m-am întors în România dupã acest protest. Pentru cã au mai fost înaintea mea cîtiva scriitori importanti care, fugind din România au denigrat partidul, cum a fost Petru Dimitriu, si care nu s-au mai întors. Eu am fãcut nechibzuinta, imprudentã enormã de a mã întoarce si am plãtit acest lucru cu vîrf si îndesat. Fiind scos din casa partidului, în care locuisem, fiind si în conducerea Uniunii Scritorilor, timp de cinci ani nu am avut casã, pentru cã în apartamentul tatãlui meu locuia un colonel de securitate, iar timp de optsprezece ani nu am avut nici un venit în România. Am reusit în acest timp sã public doar patru cãrti, atacate virulent de toatã presa, cu exceptia ultimului roman „Drumul la zid“, de care am vorbit, si care a fost mai putin atacat. Ei, deja, comunistii au înteles cã eu vreau sã plec - eram deja publicat la „Flammarion“ la Paris - si au înteles cã în acest fel aveau sã scape de mine.
Rep.: Erati în fata zidului, cum s-ar spune. Dar v-au dat vizã.
N.B.: Nu numai eu primeam vizã. Si alti artisti importanti - Pintilie, Ciulei - primeau vizã de plecare. Mie îmi dãdeau vizã în speranta cã vor scãpa astfel de mine, pentru cã ori de cîte ori mã întorceam din Franta sau din Germania la mine se adunau zeci si zeci de scriitori. Pe vremea acea, noi, scriitorii eram foarte uniti. Spre deosebire de ceea ce s-a întîmplat dupã revolutie, cînd am început sã ne rãzboim între noi, ceea ce a dus la aceastã scãdere enormã de prestigiu a literaturii române contemporane. Dupã cum vã spuneam, în ã'90 m-am întors, aveam o locuintã în Bucuresti, am acceptat oferta amicului meu Andrei Plesu de a prelua revista „Contemporanul“, cu toate cã era dezordine mare si colectivul voia sã privatizeze, cum au privatizat „România liberã“. Eu am acceptat oferta si am refãcut toatã revista. Dar am si lucrat intens la revistã, fãcînd un sãptãmînal de culturã înaltã. Foarte multe reviste, pe vremea aceea s-au nãpustit în politicã si foarte multi scriitori mai tineri - asa zisa generatie ã'80 - au început sã facã tot felul de interviuri, anchete cu oameni politici ai momentului, spre uimirea si dezamãgirea mea, pentru cã pe multi dintre ei i-am scolit la mine în apartament sub comunism, încercercînd sã creez, speram eu, o scoalã de roman românesc. Si au fost cîtiva tineri - Stelian Tãnase, Ioan Grosan, Mircea Sãndulescu si altii - care promiteau sã devinã romancieri, dar dupã revolutie s-au nãpustit, cum spuneam, la salarii mai mari si mai ales la accesul spre influentã în societate.

Speranta moare ultima

Rep.: O risipire în cotidian a scriitorului.
N.B.: O risipire, o încercare de a schimba cariera; si cel mai semnificativ a fost Nicolae Manolescu, cel mai prestigios critic al momentului, pentru cã plecaserã Matei Cãlinescu sau Negoitescu. Timp de treizeci de ani a slujit si a apãrat valoarea literarã, dar apoi a fãcut si el greseala de a se nãpusti în politicã, creînd un partid care nu a avut mare succes. Într-o tarã în care se reconstruieste totul si unde de peste cinzeci de ani nu a existat normalitate, unde dupã peste douãzeci de ani de la revolutie lucrurile sînt la fel sau mai rãu. Or eu, rãmînînd în meseria mea, fãcînd literaturã la înalt nivel, fãcînd o revistã de culturã de înalt nivel, am pãrut multora un original. Cum de nu mã schimb si eu dupã vremuri? Si le-am spus la multi cã dacã mã schimbam dupã vremuri, dacã mã schimbam dupã ce-mi cereau - si comunistii îmi cereau sã scriu dupã tezele comuniste - nu mã mai citea astãzi nimeni. Cît priveste cuvîntul handicap, pe care l-ati folosit, nu cred cã se potriveste. Poate cã mai nimerit este sã spunem cã am fost izolat, marginalizat. În cei optsprezece ani pînã cînd a cãzut comunismul m-am autoizolat eu însumi; si dupã, de altfel. Pentru cã, azi poate pãrea ciudat, am fost adeptul unui turn de fildes, pe care l-ati pomenit de asemenea. Sînt si astãzi adeptul acestei posturi. Chiar si la Paris, în mai multe interviuri, vorbeam despre autonomia esteticului... Nici ei nu întelegeau - ba întelegeau chiar mai prost decît românii - pentru cã dupã cel de al doilea rãzboi mondial au intrat în fervoarea militantismului politic, dupã Sartre si dupã Aragon si alti scriitori de tip comunist care spuneau cã actul creatiei este un act de militant. Or noi, generatia mea - Nichita Stãnescu, Matei Cãlinescu si alti cîtiva - am luptat prin autonomia esteticului, prin revenirea la marele postulat al lui Maiorescu, contra dogmatismului stalinist si contra interventiilor brutale, anticulturale si antinationale ale comunistilor, mai ales în perioada stalinistã de pînã prin ã'64.
Rep.: Cu alte cuvinte ati impus criteriul estetic în fata realismului socialist.
N.B.: Da, si astãzi militez pentru cunoasterea aprofundatã a realitãtii fãrã a fi implicat deosebit în mod afectiv. Cu atît mai mult cu cît în perioada actualã tirajele de masã au dispãrut, capitalismul acesta brutal, barbar românesc a sufocat literatura, televiziunile nu ne mai sustin, ziarele se ocupã numai de fapt divers si de tot felul de evenimente triviale si contondente. Or, literatura românã, care a fost timp de sute de ani initiatoarea statului românesc, desteptarea la constiintã a populatiei care vorbea un idiom latin, dar nu stia cã va fi o natiune mare, pentru cã timp de optsprezece secole au fost trei provincii lipite de trei mari imperii antagonice. Scriitorii români au creat ideea de stat national, Unirea de la ã'59 si dupã aceea, cu regele neamt si cu marele Brãtianu, au reusit România Mare în 1918.
Rep.: Credeti cã astãzi literatura românã este mai salubrã decît cea de dinainte?
N.B.: Astãzi scriitorii sînt ignorati, pur si simplu. Chiar dacã mai existã unii scriitori care mai au curajul sã lupte si sã spere într-o renastere a interesului pentru literaturã în viitor.

Articol afisat de 2091 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective