Punctul pe „i“: Pamflet ca-n codru
E luna tãierii brãduþilor, sãrbãtoare mare de tot, pentru cã în aceastã perioadã ãia fãrã cherestea fac pãdurea „lunã“. O drujbãresc de la un cap la altul, fãcînd mormane de rumeguº ºi dolari. Vorba aceea, hoþia ca-n codru e frate cu românul! Iar românul e de felul lui haiduc. & haiducii au fost semnalaþi pentru prima datã în secolul XIII, XIV, XV, XVI, XVII, XVIII în zonele de pãdure, ei fiind consideraþi ca fiind de altfel primii pãdurari. Prima atestare documentarã este lucrarea „ÃŽnvãþãturile lui Neagoe Basarab cãtre haiducul sãu Teodosie“, din care rezultã clar cã meseria de pãdurar este cea mai cinstitã din lume, imediat dupã ea urmînd tîlhãria la drumul mare. & haiducul-pãdurar era un om bun la suflet, el lua de la bogaþi ºi nu dãdea la nimeni ºi bine fãcea. Cînd prindea cîte-un boier de la Romsilva, singur prin pãdure, îi lua tot ºi nu-i lãsa în mînã decît o puºcã. Adesea puteau fi vãzuþi în vremurile acelea, boieri mergînd în pilealea goalã prin pãdure ºi þinînd în mînã o puºcã. De unde vine expresia: „a umbla gol puºcã“. & pe vremea lui Ceaºcã, neputînd fura ca acum, haiducii-pãdurari se plictiseau ºi organizau concursuri tematice: „Sã ne cunoaºtem pãdurea“, „Haiducia brãþarã de aur“ sau „Sã haiducim cu tot elanul, poate facem ºi noi planul“. & acum pãdurarii sînt la fel de poetici, dacã nu le dai dreptul îþi recitã poemul „Frate, frate, dar sã vezi... eu ce te-oi bate“. Cã vorba aia „fiind bãiet, pãduri cutreieram“ dar ni le-au luat comuniºtii dupã care „seara pe deal buciumul“ suna cu jale la Canal în vale, unde m-au bãgat „niºte rãi ºi niºte fameni“. Dar acum se dau pãdurile-napoi, de asta e ceea ce vedeþi în pãdure „ce mai freamãt, ce mai zbucium“. Regiile silvice nu vor sã dea nimic proprietarilor de drept ºi recitã „o rãmîi, rãmîi la mine“. & foºtii proprietari, eminescieni ºi ei, bagã normal în versuri de jale: „Codrule, codruþule, Cînd te tai drãguþule? Cã de cînd nu te-am vãzut, crengile tare-au crescut. ªi de cînd eu te-am lãsat, toatã lumea te-a furat“. & curios este faptul cã din toate animalele care-au sãrit în ajutorul pãdurii, ca sã opreascã fãrãdelegea, tocmai Lupu s-a gãsit paznic la oi: „La legea care-a rãsãrit, e-o cale atît de lungã, cã zece ani i-au trebuit lui Lupu ca s-o ajungã. /Pãdurea toatã s-a tãiat, legea-i bãtutã-n cuie, era pe cînd nu s-a votat, azi s-a votat... ºi nu e“. & nimeni nu mai dã bani de pomanã, ca sã petreacã o vacanþã la munte. Maºini încãrcate cu butuci se pot vedea pe toate drumurile oraºului, pãdurea coboarã la vale, miroase a brad proaspãt, a cetinã, rãºina se topeºte ºi curge pe spartele noastre ºosele, copacii plîng. & averi uriaºe se fac peste noapte pe spinarea pãdurii, care tace sãraca ºi rabdã schingiuirea ei continuã. Muntele devine tot mai pleºuv, coastele tot mai descoperite, aºa cã nu trebuie sã ne mai mirãm cã ploile ne ocolesc tot mai mult ºi cã ne paºte o secetã cumplitã. E Luna pãdurii ºi pe ici pe colo se mai planteazã cîte un pom, de ochii presei care fotografiazã de zor, frecþii cu carmol la un picior de lemn... (Muma Pãdurii)
|