Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Aprilie 2006
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 1 Aprilie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Recital pianistic Maurizio Barboro, la Liceul Particular nr. 1

Recital pianistic Maurizio Barboro, la Liceul Particular nr. 1

• în recitalul propus publicului pietrean, Maurizio Barboro a alcãtuit un repertoriu echilibrat, reprezentînd stiluri ºi epoci diferite

Miercuri seara, cocheta ºi primitoarea salã de festivitãþi a Liceului Particular Nr. 1 „Aurora Ouatu“ din Piatra Neamþ a fost gazda unui recital instrumental organizat de Fundaþia Culturalã „Aurora Ouatu“, în colaborare cu Filarmonica de Stat „Mihail Jora“ din Bacãu. Concertul a fost susþinut de pianistul italian Maurizio Barboro, titular al catedrei de pian la Conservatorul Statal „Ghedini“ din Cueno, director artistic al Concursului Internaþional „Oras Ovada“, al Asociaþiei Muzicale „Alfredo Casella“ ºi preºedinte al Concursului Internaþional „Oras Racconigi“.
În recitalul propus publicului pietrean, Maurizio Barboro a alcãtuit un repertoriu echilibrat, reprezentînd stiluri ºi epoci diferite, dar, în acelaºi timp, elocvent pentru propria capacitate de expresie.
Cele 6 Variazioni su „Salve tu, Domine“ di Paisiello, KV 416 de Wolfgang Amadeus Mozart, scrise în spiritul echilibrului genial al maestrului de la Salzburg, au constituit o inspiratã deschidere a unui recital dens ºi solicitant.
Celebra Sonatã în si minor de Franz Liszt, scrisã în 1852 ºi dedicatã lui Robert Schumann, ca un gest de gratitudine faþã de cel care îi închinase Fantezia în do major, este o derogare de la forma tradiþionalã a genului clasic. Un expozeu de tehnicism strãlucitor, specific stilului pianistic impus cu atîta elocvenþã de Liszt, intersectat de pasaje lirice vãduvite, din pãcate, de profunzimea unei expresii poetice autentice, de-a lungul unei partituri oarecum eclectice care include pînã ºi un exerciþiu contrapunctic tratat inconfundabil, ce creazã o impresie dimensionalã extrem de vastã datoritã faptului cã e conceput pe structura unei singure pãrþi. Chiar dacã nu sînt puþini aceia care îi contestã titulatura, socotind-o, mai degrabã, o imensã fantezie, Sonata în si minor ºi-a cãpãtat un loc binemeritat în cadrul marii literaturi pianistice. În acelaºi timp, partitura constituie o piatrã de încercare ºi o provocare pentru orice pianist care se respectã. Iar Maurizio Barboro a dovedit cã poate evolua concludent de-a lungul acestui dificil ºi pretenþios travaliu. Sonoritatea fermã contrapunctatã de pasajele nuanþate, tuºeul precis ºi elegant, folosirea riguroasã ºi raþionalã a pedalei, cu exploatarea optimã a cursei surdinei, frazarea logicã ºi coerenþa expunerii, diferenþierea expresivã a planurilor dinamice, sînt doar cîteva din argumentele interpretului. Tehnica bine însuºitã slujeºte impecabil un temperament meridional, energic ºi afectiv, þinut riguros sub un autocontrol sever care estompeazã ºi reprimã decent tentaþiile unor efuziuni sentimental graþioase. Din acest punct de vedere, Maurizio Barboro este un pianist echilibrat, cu un accentuat simþ al construcþiei sonore.
Sonata în sol minor op. 7, nr. 3 de Muzio Clementi, riguros alcãtuitã de cãtre autorul lui "Gradus ad Parnassum" dupã principiile clasice ale sonatei tripartite, a confirmat acest lucru, iar Preludiul op. 45 de Frederic Chopin a prefaþat pãtimaº cele trei piese ale suitei „Pour le piano“ de Claude Debussy - Preludiu, Sarabandã ºi Toccatã - scrisã în 1901, dupã o lungã perioadã de reticenþã faþã de creaþia pianisticã. Lucrarea reprezintã edificator modificãrile de concepþie asupra tehnicii de început, statuînd o platformã de reconfigurare a esteticii pianistice pentru lucrãrile care vor urma (Stampe, Pagode, Searã în Grenada, Grãdini sub ploaie, Insula voioasã, cele douã cicluri de Imagini, Colþul copiilor, cele douãzeci ºi patru de preludii sau cele ºase Epigrafe antice). Plãcerea sonoritãþii clare a jocului de sunete din Preludiu, contrapunctatã de gravitatea tainicã a Sarabandei ºi elocvenþa strãlucitoare a Toccatei, alcãtuiesc un opus compact de senzaþii zãmislite din savoare armonicã ºi expresivitate autentic impresionistã.
Maurizio Barboro a dovedit cã se poate adapta perfect stilului subtil al expresiei pianistice debussyene, nuanþînd pertinent sugestiile propuse. Chiar dacã nu atît de surprinzãtoare ca în lucrãrile anterioare, sonoritatea impresionistã a fost intuitã corect ºi exprimatã plastic, mai ales prin exerciþiul ºi structura specioasã a tuºeului, remarcabile îndeosebi în primele douã piese ale tripticului.
Recitalul pianistului italian Maurizio Barboro, gãzduit de Liceul Particular Nr. 1 din Piatra Neamþ, a constituit, de bunã seamã, un eveniment artistic remarcabil, menit sã îmbogãþeascã spaþiul muzical al acestor timpuri ºi locuri.

O prodigioasã carierã muzicalã

Format din punct de vedere artistic la prestigioasa Academie Naþionalã „Santa Cecilia“ din Roma ºi cîºtigãtor al mai multor concursuri de pian, Maurizio Barboro a desfãºurat o intensã carierã concertisticã, colaborînd cu faimoºi dirijori ºi prestigioase colective artistice din Europa, Asia ºi America de Nord. În 1996, a fost numit „artist în rezidenþã“ al Filarmonicii de Stat din Rîmnicu Vîlcea. Din 1999, þine cursuri de masterat la Conservatorul din Boston ºi ªcoala de Muzicã Longy „River School“. În anul 2000, a inaugurat stagiunea orchestrei simfonice Berkschine (Massachusetts), iar cu un an mai tîrziu a concertat la Sala Ateneului din Bucureºti, împreunã cu orchestra simfonicã a Filarmonicii „George Enescu“, dirijatã de maestrul Ovidiu Bãlan. În anii 2003 ºi 2005, a cîntat împreunã cu orchestra Longvood la istoricul „Jordan Hall“ din Boston. Este docent al cursurilor de perfecþionare ale Academiei Europene ºi Americane. Pasionat al muzicii camerale, component al Noului Cvartet Pianistic Italian (douã piane la opt mîini), colaboreazã frecvent cu violoncelista Dario Destefano, violonista Aiman Musschajyeva ºi flautistul Maxence Larrieu. A înregistrat integral Concertele pentru pian ºi orchestrã de Shostakovici, sonatele lui Brahms, Franck, Rachmaninov, Kabalevsky, precum ºi compoziþii originale pentru pian la opt mîini.

Un loc privilegiat pentru evenimente culturale

Dincolo de evenimentul artistic ca atare, ni se pare important sã subliniem faptul cã iniþiativa tot mai pregnantã a conducerii Liceului Particular nr. 1 ºi a Fundaþiei Culturale "Aurora Ouatu" de a investi acest spaþiu cu virtuþile unui privilegiat loc de desfãºurare a unor evenimente culturale este extrem de beneficã ºi trebuie privitã cu întreaga consideraþie care i se cuvine. ªi, de ce nu?, cu bucurie ºi gratitudine. Pentru cã, sîntem obligaþi sã recunoaºtem, sala de festivitãþi are toate datele unui pretenþios studio de concerte camerale, toate facilitãþile ºi dotãrile, inclusiv un autentic Steinway & Sons care conferã o sonoritate corespunzãtoare interpretãrilor pretenþioase ºi de fineþe. Într-un cuvînt, este un gest cultural necesar ºi îndatoritor de care ar trebui sã profite cît mai mulþi.

Articol afisat de 2829 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective