Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 23 Octombrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXI-a

Zadarnicele chinuri ale dragostei

• Festivalul a fost deschis cu o premierã a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt: „Fatã în fatã“ de Francis Joffo, în regia lui Sorin Misiriantu • în spectacolul nocturn, Horatiu Mãlãele a oferit un recital impregnat de un umor inconfundabil •

Sîmbãtã seara, într-o atmo-sferã sobrã si, în acelasi timp, rafinatã, în sala de spectacole a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt a fost inauguratã cea de a XXI-a editie a Festivalului de Teatru, manifestare ce a însotit si a conturat gloria institutiei artistice, cu întreruperi, de la sfîrsitul deceniului al saptelea al secolului trecut.
Una dintre noile actrite ale Teatrului Tineretului, Irina Ivan, si actorul Daniel Besleagã au citit scurtul salut adresat publicului pietrean, au multumit coorganizatorilor (Consiliul Judetean Neamt, Consiliul Local Municipal si Primãria municipiului Piatra Neamt, Ministerul Culturii si Cultelor, UNITER), nume-rosilor si îndatoritorilor sponsori, invitatilor si marilor colegi de breaslã aflati aproape, presei locale si nationale si, bineînteles, personalului teh-nic, administrativ si artistic al teatrului pietrean, implicat direct si esential în buna organizare si desfãsurare a unui act artistic de anvergurã. Subliniind complexitatea pregãtirii unei asemenea manifestãri, purtãtorii de cuvînt ai organizatorilor, au conchis: „A organiza un festival nu e simplu. Sute de telefoane, faxuri, e-mail-uri, fise tehnice, locuri de cazare, diurne, autocare, camioane, sute de actori, sute de oameni care monteazã si demonteazã decoruri - toate aceste lucruri care nu se vãd, dar se trãiesc cu intensitate, pentru ca dumneavoastrã, Spectatorul, fericitul beneficiar al unui bilet sau al unei invitatii, sã puteti urmãri, cu încîntare, cu emotie, cu îngîndurare, zîmbind, stri-vind o lacrimã sau chiar rîzînd în hohote, spectacolele pe care vi le propunem din aceastã searã.“

Whiskey
si rachiu de pere


„Fatã în fatã“ este, neîndoios, un spectacol de loisir. Un spectacol de duminicã seara, cînd, obositi de rîsul strivit din fata televizorului, vrem sã ne scoatem consoarta în oras, la un mic si o bere, la o preumblare între Unic si Telefoane, si cînd, de-a lungul unei conversatii plictisite despre procedura de fixare a pavelelor în nisipul procurat de municipalitatea animatã de legitima dorintã de a ne aminti de ea si la sfîrsitul mandatului, întîlnim afisul cu cei doi protagonisti - „ingenioasã“ idee - spate în spate.
Textul lui Francis Joffo respectã cu strictete reteta frantuzeascã a comediilor facile, de la Labiche încoace, întemeiatã pe traditia satirei burgheze si, implicit, a modului de viatã statuat si, în acelasi timp, conservã perpetuata reactie la sobrietatea conjugalã impusã de marele drame „seria“. Numai cã aici nu mai este ridiculizat chipul încornoratului, preluat din farsa clasicilor, ca model de victimã perfectã. Ne aflãm în secolul al douãzecilea, morala e mult mai flexibilã, avem o stare materialã prosperã, ferestrele imense ale apartamentului confortabil lucesc sub luminile Parisului, prin urmare este inevitabil sã avem o problemã cu noi însine, cu sotia, cu amanta si, dacã nu e destul, cu frumoasa, minora si capricioasa fiicã. La prima vedere, fiecare dintre membrii dezbinatului trio domestic trãieste cu intensitate o dramã sentimentalã. Descoperi apoi cã drama, în fapt autenticã, are usurãtatea si sprinteneala spumoasei si faimoasei sampanii frantuzesti, chiar dacã preferintele personajelor oscileazã, deloc întîmplãtor, între whiskey si rachiu de pere.
Animatã de angoasele unui bovarism adus la zi, independenta sotie îsi rezolvã problemele în cel mai pur stil contemporan. Menajul „a trois“ poate deveni „a quatre“ si asa mai departe. Si chiar dacã sotul (sau fostul sot, mã rog) procedeazã aidoma - cu mici nuante, evident - el are totusi reactia meritorie, întrezãritã treptat, de a rezolva vremelnica crizã conjugalã.
O astfel de montare se face la vîrsta cînd începi sã constati cã nu prea mai ai succes la femei si, uzat de clasicii strivitori, simti nevoia unui afrodisiac. Or, regizorul Sorin Misiriantu o face mult mai devreme. Si, surprinzãtor, o face bine. Chiar dacã subtilitatea trãirilor e departe de cea din „Livada cu visini“, modul vivace în care înlãntuie reactiile într-un text destul de greu de decupat în scene si secvente, mobilitatea si sincronizarea replicilor dezvãluie o mînã sigurã si un dinamism conceptual de invidiat. Spectacolul e alert, dinamic, fãrã momente moarte sau trageri de timp. De la prima replicã (Bunã seara, Nicole!) pînã la freneticul happy-end consumat sugestiv pe canapea, spectacolul se bazeazã pe exploatarea unui comic suculent bazat, în primul rînd, pe virtutile textului pe care abil, regizorul stie sã-si construiascã travaliul scenic.
Cu toate cã se vrea nediscriminatoare, nu e greu de observat cã montarea, calchiind litera si spiritul textului - de altfel, excelent ca scriiturã - îl propulseazã în prim plan pe Cezar Antal. Interpretul lui Michel are ocazia, în sfîrsit, sã demonstreze si alte resurse actoricesti nereliefate îndeajuns în structuri componistice rãzlete, risipite - cu har, e adevãrat - prin multe alte montãri. În ciuda rolului sãu deosebit de generos, protagonistul rezistã tentatiei de a supralicita si exploateazã cu mare efect teritoriul îngãduit si bine dimensionat în raportul cu celelalte personaje. Mobilitatea exceptionalã, nervul, dinamismul si simtul acut al scenei îi conferã o bunã orientare în distribuirea efectelor.
Actritã de mare talent si impact, care a fãcut deseori demonstratii de virtuozitate scenicã, Ecaterina Hâtu în Nicole pare, de aceastã datã, oarecum superficialã si întrucîtva aplatizatã, cultivînd si echivocul si ambiguitatea cu o detasare care nu poate trece neobservatã. Lucrul bun este acela cã aceastã abordare nu anticipeazã si nu prefigureazã finalul.
Un rol pe care Raul Lucaci îl merita, este cel al lui Paul, rezolvat cu mult tact si oarecare pedanterie prin exploatarea reactiilor si a sugestiilor, chiar atunci cînd nu se aflã în prim plan. O interpretare pertinentã si inteligentã, pro-ducînd efecte obtinute cu o surprinzãtoare economie de mij-loace.
De altfel, cei trei sînt singurii care evitã stilul caricatural al abordãrii, alcãtuind nucleul în jurul cãruia graviteazã spiritele agitate si excitate ale celorlalti „paraziti“ ai dragostei.
Dan Grigoras în Andre, tipul brutei „aerobice“, a reusit sã imprime nimeritele reactii bovine unui personaj elocvent, înainte de toate, prin fizic, iar Dragos Ionescu a creionat un Gerard imberb, plîngãret, alert, dinamic si surescitat, confruntat cu vremelnicile chinuri din dragoste.
Pãrînd a-si face încãlzirea, dupã o absentã de mai multi ani de pe scîndura scenei pietrene, Ionut Cucoarã are o compozitie caricatural atitudinalã nu lipsitã de haz si oarecare pregnantã în respectabilul si prea plinul de responsabilitate moral-civicã Maurice.
Chiar dacã ar fi fãcut mai multe eforturi, Nora Covali, în des invocata Sophie, nu putea arãta mai mult decît ce a arãtat (si stiti dumneavoastrã ce) de-a lungul unui rol atît de meschin.
O soartã mai bunã ar fi putut avea personajul interpretat de Gina Gulai, dacã atît actrita, cît si regizorul ar fi imaginat o Annie mai credibilã. Dar tinînd seama cã e rolul unei „tîmpite“, socotim a fi de ajuns.
Scenografia domesticã, închipuitã de Ioan Murariu si mobilatã de Mihai Apopei, are plasticitate si functionalitate, iar aportul vestimentar semnat de Agnes Toma si Gabriel Muraru este, în cea mai mare parte, potrivit si corect.
Un spectacol frumos, amuzant si dinamic, care a inaugurat decent festivalul pietrean si care va face, nu ne îndoim, multe sãli pline în aceastã stagiune.

Umorul
de dupã ochelari


Horatiu Mãlãele e, nici mai mult nici mai putin decît Horatiu Mãlãele. Publicul de rînd îl cunoaste si îl recunoaste din scheciurile televizate, impregnate de un umor particularizat si inconfundabil, bazat pe artificii ale intonatiei si expresiei ce i-au creat un brand încununat de prestigiul colectiv. Interesant în acest context este faptul cã valorosul actor, constient de serviciile aduse spiritului filosofic gregar si de faptul cã recitalul sãu este un bonus la un festival de gen, a simtit nevoia ca, în final, sã recomande si spectacolele sale adevãrate, între care se numãrã si relativ recentul „Mãscãriciul“ de la Bulandra.
Recital improvizatoric bazat pe bagajul profesional la purtãtor, „one man show“-ul de sîmbãtã seara a stat sub semnul sintagmei „De dragoste“, luatã ca atare, luatã în serios, luatã în rãspãr, luatã, în cele din urmã, a la Horatiu Mãlãele.
Trecînd cu usurintã si dezinvolturã de la Nichita Stãnescu la Emil Brumaru, de la George Topîrceanu la Spiridon Popescu, de la Teodor Pîcã la Mircea Micu, de la Grigore Vieru la Adrian Pãunescu, si de la toate acestea la comicul cu alurã spontanã si fãrã jaluzele, atît de drag publicului, Horatiu Mãlãele a arãtat, dacã mai era nevoie, datele unui mare actor în postura de „monstru“ care, nu ne îndoim, va deveni si „sacru“.

Tãrîmul realitãtii închipuite

Parcare arhiplinã, masini luxoase si Logan-uri by Renault încã în glorie; rãmãsite de aburi condensati de la festivalul vinului si vagi adieri de pastramã, pe muzicã popularã „de cea mai bunã calitate“; pe scãri, grupuri de fericiti posesori de bilete si de preafericiti detinãtori de invitatii; costume la douã, trei sau mai multe riduri; coplesitor eclectism de toalete feminine; un oarecare iz de provincie exaltatã; tunsori meticuloase si chelii impunãtoare strãlucind frenetic în lumina rarefiatã; argint sau otel inoxidabil scînteind crud în lobul urechii stîngi; liceence mirosind a reavãn, însotite de tineri ale cãror cosuri dezvãluie impudic elocventa cu care pubertatea actioneazã asuprã-le; ici-colo, cîte un nonconformist în blugi si celular înfipt în tocul de piele, undeva, lîngã boase; într-un colt, cîtiva nenorocosi în dragoste încearcã sã-si reprime accesele si, mai ales excesele de voieurism la vederea unor solduri voluptoase lunecînd unduitor; cînd si cînd, adieri penetrante de parfumuri fine amestecate cu cel de tutun si mirosul plat, vag, al portofelelor; conversatie usoarã, de circumstantã; glume la care se zîmbeste cu o treime din danturã; un zîmbet larg si vast, cu întreaga protezã, pentru cineva care tocmai intrã în hol; complimente primite cu entuziasm si recunostintã; priviri scurte ce încearcã sã disimuleze curiozitatea si sã simuleze discretia; accese zgomotoase de exaltare la vederea unei persoane cu care ai bãut cîndva o vodcã; protipendada îndreptîndu-se tantosã si spiritualã cãtre lojele rezervate; babe exfoliate, îmbinînd prestanta cu decrepitudinea, pipãind fotoliile din stal; constatãri implacabile asupra faptului cã te strîng pantofii; cameramani de provincie cu ticuri de operatori ai lui Haneke, tãbîrcind preocupati trepi-edele; oameni ai zilei, înconjurati cu interes de plasatoare, în vreme ce careva dintre cei ai casei îi gratuleazã îndatoritor pentru onoarea de a le fi gazdã; ...vã rugãm sã închideti telefonele mobile...

Articol afisat de 1818 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective