Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 23 Octombrie 2006
TipŃreste articolul - Varianta pentru imprimantŃ Trimite acest articol unui prieten  prin email

Festivalul de Teatru Piatra Neamt - Editia a XXI-a

Zadarnicele chinuri ale dragostei

• Festivalul a fost deschis cu o premier├ú a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt: „Fat├ú ├«n fat├ú“ de Francis Joffo, ├«n regia lui Sorin Misiriantu • ├«n spectacolul nocturn, Horatiu M├úl├úele a oferit un recital impregnat de un umor inconfundabil •

Sîmbãtã seara, într-o atmo-sferã sobrã si, în acelasi timp, rafinatã, în sala de spectacole a Teatrului Tineretului din Piatra Neamt a fost inauguratã cea de a XXI-a editie a Festivalului de Teatru, manifestare ce a însotit si a conturat gloria institutiei artistice, cu întreruperi, de la sfîrsitul deceniului al saptelea al secolului trecut.
Una dintre noile actrite ale Teatrului Tineretului, Irina Ivan, si actorul Daniel Besleag├ú au citit scurtul salut adresat publicului pietrean, au multumit coorganizatorilor (Consiliul Judetean Neamt, Consiliul Local Municipal si Prim├úria municipiului Piatra Neamt, Ministerul Culturii si Cultelor, UNITER), nume-rosilor si ├«ndatoritorilor sponsori, invitatilor si marilor colegi de breasl├ú aflati aproape, presei locale si nationale si, bine├«nteles, personalului teh-nic, administrativ si artistic al teatrului pietrean, implicat direct si esential ├«n buna organizare si desf├úsurare a unui act artistic de anvergur├ú. Subliniind complexitatea preg├útirii unei asemenea manifest├úri, purt├útorii de cuv├«nt ai organizatorilor, au conchis: „A organiza un festival nu e simplu. Sute de telefoane, faxuri, e-mail-uri, fise tehnice, locuri de cazare, diurne, autocare, camioane, sute de actori, sute de oameni care monteaz├ú si demonteaz├ú decoruri - toate aceste lucruri care nu se v├úd, dar se tr├úiesc cu intensitate, pentru ca dumneavoastr├ú, Spectatorul, fericitul beneficiar al unui bilet sau al unei invitatii, s├ú puteti urm├úri, cu ├«nc├«ntare, cu emotie, cu ├«ng├«ndurare, z├«mbind, stri-vind o lacrim├ú sau chiar r├«z├«nd ├«n hohote, spectacolele pe care vi le propunem din aceast├ú sear├ú.“

Whiskey
si rachiu de pere


„Fat├ú ├«n fat├ú“ este, ne├«ndoios, un spectacol de loisir. Un spectacol de duminic├ú seara, c├«nd, obositi de r├«sul strivit din fata televizorului, vrem s├ú ne scoatem consoarta ├«n oras, la un mic si o bere, la o preumblare ├«ntre Unic si Telefoane, si c├«nd, de-a lungul unei conversatii plictisite despre procedura de fixare a pavelelor ├«n nisipul procurat de municipalitatea animat├ú de legitima dorint├ú de a ne aminti de ea si la sf├«rsitul mandatului, ├«nt├«lnim afisul cu cei doi protagonisti - „ingenioas├ú“ idee - spate ├«n spate.
Textul lui Francis Joffo respect├ú cu strictete reteta frantuzeasc├ú a comediilor facile, de la Labiche ├«ncoace, ├«ntemeiat├ú pe traditia satirei burgheze si, implicit, a modului de viat├ú statuat si, ├«n acelasi timp, conserv├ú perpetuata reactie la sobrietatea conjugal├ú impus├ú de marele drame „seria“. Numai c├ú aici nu mai este ridiculizat chipul ├«ncornoratului, preluat din farsa clasicilor, ca model de victim├ú perfect├ú. Ne afl├úm ├«n secolul al dou├úzecilea, morala e mult mai flexibil├ú, avem o stare material├ú prosper├ú, ferestrele imense ale apartamentului confortabil lucesc sub luminile Parisului, prin urmare este inevitabil s├ú avem o problem├ú cu noi ├«nsine, cu sotia, cu amanta si, dac├ú nu e destul, cu frumoasa, minora si capricioasa fiic├ú. La prima vedere, fiecare dintre membrii dezbinatului trio domestic tr├úieste cu intensitate o dram├ú sentimental├ú. Descoperi apoi c├ú drama, ├«n fapt autentic├ú, are usur├útatea si sprinteneala spumoasei si faimoasei sampanii frantuzesti, chiar dac├ú preferintele personajelor oscileaz├ú, deloc ├«nt├«mpl├útor, ├«ntre whiskey si rachiu de pere.
Animat├ú de angoasele unui bovarism adus la zi, independenta sotie ├«si rezolv├ú problemele ├«n cel mai pur stil contemporan. Menajul „a trois“ poate deveni „a quatre“ si asa mai departe. Si chiar dac├ú sotul (sau fostul sot, m├ú rog) procedeaz├ú aidoma - cu mici nuante, evident - el are totusi reactia meritorie, ├«ntrez├úrit├ú treptat, de a rezolva vremelnica criz├ú conjugal├ú.
O astfel de montare se face la v├«rsta c├«nd ├«ncepi s├ú constati c├ú nu prea mai ai succes la femei si, uzat de clasicii strivitori, simti nevoia unui afrodisiac. Or, regizorul Sorin Misiriantu o face mult mai devreme. Si, surprinz├útor, o face bine. Chiar dac├ú subtilitatea tr├úirilor e departe de cea din „Livada cu visini“, modul vivace ├«n care ├«nl├úntuie reactiile ├«ntr-un text destul de greu de decupat ├«n scene si secvente, mobilitatea si sincronizarea replicilor dezv├úluie o m├«n├ú sigur├ú si un dinamism conceptual de invidiat. Spectacolul e alert, dinamic, f├úr├ú momente moarte sau trageri de timp. De la prima replic├ú (Bun├ú seara, Nicole!) p├«n├ú la freneticul happy-end consumat sugestiv pe canapea, spectacolul se bazeaz├ú pe exploatarea unui comic suculent bazat, ├«n primul r├«nd, pe virtutile textului pe care abil, regizorul stie s├ú-si construiasc├ú travaliul scenic.
Cu toate cã se vrea nediscriminatoare, nu e greu de observat cã montarea, calchiind litera si spiritul textului - de altfel, excelent ca scriiturã - îl propulseazã în prim plan pe Cezar Antal. Interpretul lui Michel are ocazia, în sfîrsit, sã demonstreze si alte resurse actoricesti nereliefate îndeajuns în structuri componistice rãzlete, risipite - cu har, e adevãrat - prin multe alte montãri. În ciuda rolului sãu deosebit de generos, protagonistul rezistã tentatiei de a supralicita si exploateazã cu mare efect teritoriul îngãduit si bine dimensionat în raportul cu celelalte personaje. Mobilitatea exceptionalã, nervul, dinamismul si simtul acut al scenei îi conferã o bunã orientare în distribuirea efectelor.
Actritã de mare talent si impact, care a fãcut deseori demonstratii de virtuozitate scenicã, Ecaterina Hâtu în Nicole pare, de aceastã datã, oarecum superficialã si întrucîtva aplatizatã, cultivînd si echivocul si ambiguitatea cu o detasare care nu poate trece neobservatã. Lucrul bun este acela cã aceastã abordare nu anticipeazã si nu prefigureazã finalul.
Un rol pe care Raul Lucaci îl merita, este cel al lui Paul, rezolvat cu mult tact si oarecare pedanterie prin exploatarea reactiilor si a sugestiilor, chiar atunci cînd nu se aflã în prim plan. O interpretare pertinentã si inteligentã, pro-ducînd efecte obtinute cu o surprinzãtoare economie de mij-loace.
De altfel, cei trei s├«nt singurii care evit├ú stilul caricatural al abord├úrii, alc├útuind nucleul ├«n jurul c├úruia graviteaz├ú spiritele agitate si excitate ale celorlalti „paraziti“ ai dragostei.
Dan Grigoras ├«n Andre, tipul brutei „aerobice“, a reusit s├ú imprime nimeritele reactii bovine unui personaj elocvent, ├«nainte de toate, prin fizic, iar Dragos Ionescu a creionat un Gerard imberb, pl├«ng├úret, alert, dinamic si surescitat, confruntat cu vremelnicile chinuri din dragoste.
Pãrînd a-si face încãlzirea, dupã o absentã de mai multi ani de pe scîndura scenei pietrene, Ionut Cucoarã are o compozitie caricatural atitudinalã nu lipsitã de haz si oarecare pregnantã în respectabilul si prea plinul de responsabilitate moral-civicã Maurice.
Chiar dacã ar fi fãcut mai multe eforturi, Nora Covali, în des invocata Sophie, nu putea arãta mai mult decît ce a arãtat (si stiti dumneavoastrã ce) de-a lungul unui rol atît de meschin.
O soart├ú mai bun├ú ar fi putut avea personajul interpretat de Gina Gulai, dac├ú at├«t actrita, c├«t si regizorul ar fi imaginat o Annie mai credibil├ú. Dar tin├«nd seama c├ú e rolul unei „t├«mpite“, socotim a fi de ajuns.
Scenografia domesticã, închipuitã de Ioan Murariu si mobilatã de Mihai Apopei, are plasticitate si functionalitate, iar aportul vestimentar semnat de Agnes Toma si Gabriel Muraru este, în cea mai mare parte, potrivit si corect.
Un spectacol frumos, amuzant si dinamic, care a inaugurat decent festivalul pietrean si care va face, nu ne îndoim, multe sãli pline în aceastã stagiune.

Umorul
de dupã ochelari


Horatiu M├úl├úele e, nici mai mult nici mai putin dec├«t Horatiu M├úl├úele. Publicul de r├«nd ├«l cunoaste si ├«l recunoaste din scheciurile televizate, impregnate de un umor particularizat si inconfundabil, bazat pe artificii ale intonatiei si expresiei ce i-au creat un brand ├«ncununat de prestigiul colectiv. Interesant ├«n acest context este faptul c├ú valorosul actor, constient de serviciile aduse spiritului filosofic gregar si de faptul c├ú recitalul s├úu este un bonus la un festival de gen, a simtit nevoia ca, ├«n final, s├ú recomande si spectacolele sale adev├úrate, ├«ntre care se num├úr├ú si relativ recentul „M├úsc├úriciul“ de la Bulandra.
Recital improvizatoric bazat pe bagajul profesional la purt├útor, „one man show“-ul de s├«mb├út├ú seara a stat sub semnul sintagmei „De dragoste“, luat├ú ca atare, luat├ú ├«n serios, luat├ú ├«n r├úsp├úr, luat├ú, ├«n cele din urm├ú, a la Horatiu M├úl├úele.
Trec├«nd cu usurint├ú si dezinvoltur├ú de la Nichita St├únescu la Emil Brumaru, de la George Top├«rceanu la Spiridon Popescu, de la Teodor P├«c├ú la Mircea Micu, de la Grigore Vieru la Adrian P├úunescu, si de la toate acestea la comicul cu alur├ú spontan├ú si f├úr├ú jaluzele, at├«t de drag publicului, Horatiu M├úl├úele a ar├útat, dac├ú mai era nevoie, datele unui mare actor ├«n postura de „monstru“ care, nu ne ├«ndoim, va deveni si „sacru“.

Tãrîmul realitãtii închipuite

Parcare arhiplin├ú, masini luxoase si Logan-uri by Renault ├«nc├ú ├«n glorie; r├úm├úsite de aburi condensati de la festivalul vinului si vagi adieri de pastram├ú, pe muzic├ú popular├ú „de cea mai bun├ú calitate“; pe sc├úri, grupuri de fericiti posesori de bilete si de preafericiti detin├útori de invitatii; costume la dou├ú, trei sau mai multe riduri; coplesitor eclectism de toalete feminine; un oarecare iz de provincie exaltat├ú; tunsori meticuloase si chelii impun├útoare str├úlucind frenetic ├«n lumina rarefiat├ú; argint sau otel inoxidabil sc├«nteind crud ├«n lobul urechii st├«ngi; liceence mirosind a reav├ún, ├«nsotite de tineri ale c├úror cosuri dezv├úluie impudic elocventa cu care pubertatea actioneaz├ú asupr├ú-le; ici-colo, c├«te un nonconformist ├«n blugi si celular ├«nfipt ├«n tocul de piele, undeva, l├«ng├ú boase; ├«ntr-un colt, c├«tiva nenorocosi ├«n dragoste ├«ncearc├ú s├ú-si reprime accesele si, mai ales excesele de voieurism la vederea unor solduri voluptoase lunec├«nd unduitor; c├«nd si c├«nd, adieri penetrante de parfumuri fine amestecate cu cel de tutun si mirosul plat, vag, al portofelelor; conversatie usoar├ú, de circumstant├ú; glume la care se z├«mbeste cu o treime din dantur├ú; un z├«mbet larg si vast, cu ├«ntreaga protez├ú, pentru cineva care tocmai intr├ú ├«n hol; complimente primite cu entuziasm si recunostint├ú; priviri scurte ce ├«ncearc├ú s├ú disimuleze curiozitatea si s├ú simuleze discretia; accese zgomotoase de exaltare la vederea unei persoane cu care ai b├úut c├«ndva o vodc├ú; protipendada ├«ndrept├«ndu-se tantos├ú si spiritual├ú c├útre lojele rezervate; babe exfoliate, ├«mbin├«nd prestanta cu decrepitudinea, pip├úind fotoliile din stal; constat├úri implacabile asupra faptului c├ú te str├«ng pantofii; cameramani de provincie cu ticuri de operatori ai lui Haneke, t├úb├«rcind preocupati trepi-edele; oameni ai zilei, ├«nconjurati cu interes de plasatoare, ├«n vreme ce careva dintre cei ai casei ├«i gratuleaz├ú ├«ndatoritor pentru onoarea de a le fi gazd├ú; ...v├ú rug├úm s├ú ├«nchideti telefonele mobile...

Articol afisat de 1815 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
AdaugŃ comentariul tŃu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist´┐Ż nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective