Scolile si liceele vor fi ierarhizate dupã performante
Scolile si liceele din judetul Neamt vor fi ierarhizate, pînã în 2011, dupã performante si dupã gradul de rezolvare a unor probleme sociale, cum ar fi abandonul scolar, iar toate rapoartele de inspectie si avizele sanitare vor apãrea pe un site public, în cadrul unui proiect ministerial. Profesorul Mihai Lãcãtusu, inspector scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean, a declarat cã proiectul ministerial nu este decît o ierarhizare teoreticã, întrucît practic, acest lucru existã de multi ani în învãtãmîntul nemtean. „Noi considerãm cã ierarhizarea unitãtilor de învãtãmînt este datã de rezultatele pe care le obtin scolile atît din punct de vedere educational, si mã refer la rezultatele înregistrate la examenele nationale - teze cu subiect unic, bacalaureat, cît si la activitãtile extracurriculare. Pentru liceele tehnice conteazã foarte mult rezultatele privind competentele profesionale. Considerãm cã ierarhiile unitãtilor de învãtãmînt sînt oarecum cunoscute în judet, dovadã fiind concurenta mai mare care se înregistreazã la unele scoli si licee cînd au loc înscrieri sau perioade de admitere“, a declarat seful învãtãmîntului nemtean. Reprezentantii ministerului vor însã sã lãrgeascã „topul“ scolilor românesti, realizînd o bazã de date în care sã aparã fiecare unitate de învãtãmînt din tarã. „Am început acest demers pentru cã atît statisticile europene, cît si investigatiile noastre, aratã cã scoala româneascã are multe puncte slabe. Mai mult de jumãtate dintre elevii nostri nu înteleg ceea ce citesc, adicã se confruntã cu ceea ce se cheamã analfabetism functional. ÃŽntre 10% si 15% din 1.000 de scoli pe care le-am inspectat nu îndeplinesc conditiile minime de calitate. ÃŽn momentul în care vom finaliza acest proiect, toate problemele vor fi publice si usor accesibile, iar ministerul va putea trece la rezolvarea lor“, a precizat presedintele ARACIP, Serban Iosifescu.
Proiectul ARACIP cuprinde realizarea unei „hãrti a riscului educational“, care sã plaseze scolile de stat si private într-o ierarhie. ARACIP a stabilit deja un numãr de standarde de referintã dupã care vor fi catalogate scolile, în functie de anumiti indicatori de risc si performantã. „Avem aproximativ 20 de indicatori, un numãr mic dacã ne-am compara cu Belgia, care are peste 60 de indicatori de risc. Acesti indicatori ne ajutã sã catalogãm bine scolile, în sensul cã nu putem spune cã o institutie este bunã numai dupã rezultatele obtinute la concursurile nationale si la olimpiade. Trebuie sã se tinã cont si de riscuri educationale, cum ar fi nivelul de educatie al pãrintilor, nivelul de trai, etnie sau abandon scolar. Dacã o scoalã poate reduce abandonul în rîndul elevilor predispusi la asta, înseamnã cã este o scoalã bunã“, a mai spus Serban Iosifescu.
Programul cuprinde si lansarea unui site unde sã fie prezentate toate scolile românesti, descrise în detaliu, de la catalog, dotãri, numãr de elevi, dosare de inspectie, avize sanitare, numãrul de burse sociale, de premii, la proiecte educationale si cifre privind abandonul scolar. Scopul proiectului este clarificarea modului în care trebuie sã se intervinã, punctual, în institutiile de învãtãmînt din România. Costurile totale ale programului ARACIP se ridicã la cinci milioane de euro, sumã obtinutã în cadrul unui concurs pentru fonduri europene cu destinatie socialã.
|