BIR PE MASINI DE 433 DE MILIARDE
• aceasta este suma pe care nemtenii au plãtit-o la Fisc pentru a fi proprietarii unei masini • ca taxã de primã Ă®nmatriculare (valabilã de la 1. 01. 2007 pĂ®nã la 1. 07. 2008) au fost achitati 193 de miliarde • taxa de poluare (valabilã de la 1. 07. 2008 pĂ®nã la 15 decembrie 2008) a costat 238 de miliarde • dupã ce birul s-a triplat, de la 15 decembrie 2008, s-au mai plãtit doar 2, 6 miliarde • suma totalã amintitã a fost achitatã de 6. 773 de nemteni • Taxa de poluare, achitatã de nemteni la Ă®nmatricularea masinilor este manã cereascã pentru bugetul de stat. Cu toate modificãrile de titulaturã, dar si de cuantum, aceasta reprezintã una din cele mai bune surse de atragere a banilor la bugetul de stat. De la instituirea taxei, 1 ianuarie 2007 si pĂ®nã 1 ianuarie 2009, nemtenii au plãtit aproximativ 43, 3 milioane de lei ron (433 de miliarde de lei vechi). „ĂŽn perioada 1 ianuarie 2007 - 1 iulie 2008, cĂ®t a fost taxa de primã Ă®nmatriculare Ă®ncasãrile au fost de 19, 3 milioane de lei ron. De la 1 iulie 2008 a devenit taxã de poluare, iar pĂ®nã pe 15 decembrie Ă®ncasãrile au fost de 23, 8 milioane de lei ron, de la un numãr de 6. 773 de plãtitori. ĂŽn ultimele douã sãptãmĂ®ni din 2008 cuantumul taxei s-a triplat si Ă®ncasãrile au fost de 262. 891 de lei ron“, a declarat Cristina Ionescu, purtãtor de cuvĂ®nt al Directiei de Finante Neamt. Putini nemteni au acceptat sã plãteascã birul la valoare triplatã deoarece Ă®n unele cazuri se ajungea ca masina Ă®n sine sã valoreze mai putin decĂ®t birul la stat. Cu toate acestea au fost si persoane care au dorit sã-si Ă®nmatriculeze masina. ĂŽn numai douã sãptãmĂ®ni, pĂ®nã la Ă®ncheiarea anului trecut, 76 de nemteni au achitat taxa triplã si au scos din buzunar, Ă®n medie, aproximativ 3. 459 de lei noi (aproape 1. 000 de euro de masinã). Timp de doi ani, nemtenii au cotizat la pusculita statului nu mai putin de 43, 3 milioane de lei noi (433 miliarde de lei vechi).
Taxa de Ă®nmatriculare a masinii a intrat Ă®n vigoare de la integrarea României Ă®n Uniunea Europeanã. Timp de un an si jumãtate s-a numit taxã de primã Ă®nmatriculare, dupã care a devenit taxã de poluare. Teoretic, aceasta din urmã era mai micã decĂ®t prima si avantaja persoanele care-si aduceau masini rulate din spatiul UE. Noul bir era destul de accesibil, astfel cã toatã lumea a cãutat sã-si aducã masini de „afarã“, avĂ®nd Ă®n vedere faptul cã erau fiabile si ieftine. CĂ®nd guvernantii au vãzut cã tara se umple de ciururi, dar mai ales cã banii de la bugetul de stat sĂ®nt din ce Ă®n ce mai putini, au luat mãsura de a tripla taxa. Menitã a stopa importul de masini, hotãrĂ®rea a dus la ample miscãri de stradã, de care nimeni nu s-a mai sinchisit deoarece se produceau exact Ă®ntre douã guvernãri. Noul executiv a dat promisiuni ferme cã va lua Ă®n discutie si taxa de Ă®nmatriculare dupã data de 15 ianuarie 2009. PĂ®nã atunci cozile la ghiseele Fiscului au devenit amintire deoarece de la Ă®nceputul lui 2009 si pĂ®nã acum unul, cel mult doi nemteni pe zi Ă®si mai plãtesc taxa pentru Ă®nmatricularea masinii.
|