 Anvelopele de iarnă ruinează transportatorii
• proiectul celor de la Transporturi privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu pneuri de iarnă îi nemultumeste pe transportatori • „Pentru a-ti cumpăra cauciucuri de iarnă pentru o autobasculantă, scoti din buzunar 100 de milioane de lei, bani pe care nu stii dacă îi scoti într-o iarnă“, spune patronul unei firme de transporturi din judet • Obligativitatea echipării autovehiculelor cu pneuri de iarnă, măsură dorită de reprezentantii Ministerului Transporturilor, ce urmează să fie aprobată în curînd de Guvern, i-a luat pe nepregătite pe transportatorii nemteni. Acestia sînt de părere că măsura nu va face altceva decît să ducă chiar la falimentul unor societăti care cu chiu cu vai supravietuiesc pe timp de criză. Costurile pentru echiparea unui autovehicul de mare tonaj, autobasculantă sau tir, depinde de numărul de roti. O autobasculantă poate să aibă si 10 roti, iar un TIR chiar 16. În magazinele de profil, pretul unui cauciuc este în functie de dimensiune si marcă, fiind cuprins între 7 si 20 de milioane de lei vechi. Un calcul simplu arată că, în medie, pentru echiparea unei autobasculante, firma trebuie să facă un efort financiar de aproximativ 100 de milioane de lei vechi. „Personal, nici nu mă gîndesc să cumpăr cauciucuri de iarnă, pentru că nu merită investitia. De regulă iarna în constructii nu prea ai ce face, iar dacă se iveste vreo lucrare, cu sigurantă nu produci banii pe care i-ai da pe cauciucuri. Asa că mai bine trag toate masinile pe dreapta. Dacă ar fi să dotez cele 7 camioane ar trebui să cheltui 700 de milioane de lei, asa că mai bine rămîn banii în contul firmei. Măsura, chiar dacă este bună, nu era de luat acum în această criză. Sînt firme de transport care abia îsi duc zilele, iar măsura asta ar putea să-i ducă la faliment. Mă refer la acele societăti care fac transport marfă si circulă indiferent de anotimp. Păi să-ti dotezi un tir cu pneuri de iarnă trebuie să cheltui bani seriosi. Numai un cauciuc de iarnă costă 20 de milioane de lei. Dacă mai pui la socoteală rovinieta, plata soferului, taxele de drum, taxele locale si altele si tragi linie, vezi că de fapt firma nu mai rămîne cu nimic“, ne-a declarat patronul unei firme de transport din judetul Neamt. Alti transportatori spun că efortul financiar cu echiparea pe timp de iarnă se va regăsi în tariful transportului care va creste. Automat, va creste si pretul produselor transportate, drept pentru care cel care va suporta această investitie va fi tot cetăteanul de rînd. Conform ultimelor informatii, Guvernul urmează să aprobe, pînă la sfîrsitul acestei luni, ordonanta de urgentă referitoare la obligativitatea echipării autoturismelor cu cauciucuri de iarnă, în perioada 1 noiembrie-31 martie. Proiectul de lege, care este opera Ministerului Transporturilor, prevede ca soferii de autoturisme si camioane să fie obligati să utilizeze anvelopele de iarnă. În caz contrar, ei riscă amenzi cuprinse între 2.500 lei si 4.000 de lei, plus achitarea daunele aduse elementelor care compun drumul. Aceste sanctiuni ar urma să fie aplicate si în cazul în care masinile nu au montate pe roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate, în perioadele în care soselele sînt acoperite cu gheată sau polei.
|