Avioane... de Valea Enei
• în comuna Oniceni îºi desfãºoarã activitatea o fabricã de avioane de agrement • costul unui asemenea aparat, construit în funcþie de client, porneºte de la cîteva zeci de mii de euro • în viitorul apropiat, în zonã va fi amenajat un aerodrom • investitorii, din Germania, au probleme cu birocraþia ºi... retrocedãrile • Culme a tehnologiei, industria aeronauticã, este prezentã, deºi prea puþini ºtiu, în zona Romanului, în locul în care te poþi aºtepta cel mai puþin - în comuna Oniceni, mai precis sãtucul Valea Enei. Rigoarea ºi tehnologia nemþeascã, banii investitorilor ºi munca neaoºã româneascã s-au împletit aici în mod fericit, unde, începînd din primãvara acestui an, într-un fost grajd al CAP-ului, se fabricã aparate de zbor de agrement. Pentru mulþi acest lucru pare incredibil, însã, din localitatea menþionatã, patru „mici bijuterii“ realizate în condiþii, mai mult decît speciale, ºi-au luat deja „zborul“ spre Germania. Pe specialistul român Vasile Procopie, fiu al comunei, reprezentantul în þarã al investitorului, l-am gãsit la muncã, încercînd sã rezolve unele probleme stringente, legate, cum altfel, de... birocraþie. „De circa douã sãptãmîni, am rãmas fãrã curent electric. Aceastã situaþie s-a creat din cauza suprafeþei de teren de sub grajdul pe care asociaþii germani l-au concesionat, pe o perioadã de 49 de ani. Primãria ne-a eliberat un act provizoriu, din cauzã cã terenul respectiv era în litigiu. Am înþeles cã, în ultima ºedinþã a Consiliului Local Oniceni, s-a aprobat o suprafaþã de 1.700 metri pãtraþi. Sperãm sã intrãm în legalitate ºi cu electricitatea“, a declarat Vasile Procopie. Povestea avioanelor de croazierã, asamblate în Valea Enei, într-un hangar încropit, pare desprinsã din normal. „Am lucrat la Dresda, timp de ºase ani, la o fabricã care realizeazã aceste tipuri de avioane, de douã persoane, cu un singur motor de tip WTO1. Sãtul de munca printre strãini, m-am gîndit sã fiu util ºi comunitãþii în care m-am nãscut ºi m-am format ca om. Am considerat cã ºi comuna în care trãiesc poate fi trecutã pe hãrþile lumii, ca o localitate în care se fabricã avioane. Mi-au trebuit circa doi ani sã-i conving pe patronii germani sã vinã sã investeascã în regiune. Au venit, au vãzut, ºi a rãmas ca eu sã mã ocup de aceastã afacere. ÃŽn prezent, sîntem în plin proces de amenajare a grajdului. Acesta va fi renovat ºi dotat cu bancuri de lucru ºi tot ce trebuie pentru o muncã bine fãcutã. Nu putem scãpa absolut nici un detaliu, pentru cã în joc sînt vieþile celor care achiziþioneazã avioanele de la noi. ÃŽn paralel, însã, cu renovãrile ºi amenajãrile, am reuºit sã asamblãm patru aparate, iar în prezent, mai avem cinci în lucru. Toate aceste avionete de agrement sînt comenzi speciale, care au un termen de execuþie ce trebuie respectat“, a mai precizat Vasile Procopie. „Aviatorul“ autohton a mai spus cã aparatul de zbor, care este echipat cu un singur motor, este confecþionat din tablã specialã de aluminiu, adusã de la Slatina. ÃŽmbinãrile se fac prin nituire, doar în anumite locuri fiind necesarã sudurã pe bazã de argon. „Motoarele cu care echipãm aceste aparate sînt aduse din Austria sau Australia. Clientul care are comanda la noi alege ºi puterea motorului. Astfel, avem motoare tip Jabiru, de 80 cai putere, 96, 136 sau chiar de 180 de cai putere. Viteza pe care o dezvoltã un asemenea tip de avion este de 122 kilometri pe orã, avînd o autonomie de zbor de 900 de kilometri. Rezervoarele de kerosen au capacitatea de 60 de litri fiecare ºi sînt amplasate sub cele douã aripi. Este un avion uºor, care, în afara pilotului ºi al unui pasager, mai suportã ºi un minim de bagaj, nu prea greu ºi nici voluminos, pentru a oferi un centru de greutate stabil. Viteza de croazierã este în jur de 100 de kilometri pe orã, la o altitudine de 3.500-4.000 de metri“, a mai spus Vasile Procopie.
Secþia de la Valea Enei aparþine de SC Aer Tech Impex SRL Bacãu, prin care se deruleazã afacerea. Vasile Procopie a mai precizat cã se vor face angajãri, în momentul cînd grajdul va fi amenajat. „ÃŽn prezent, din cauza lipsei de personal, unele operaþiuni trebuie sã le rezolv, prin alte pãrþi, cheltuind timp ºi bani“, a încheiat Vasile Procopie. Specialistul din Valea Enei a fost destul de secretos în ceea ce priveºte preþul unui asemenea aparat, precizînd cã, în funcþie de comenzile speciale, un asemenea aparat poate costa de la cîteva zeci de mii de euro, pînã la ordinul sutelor de mii. ÃŽn viitorul apropiat, sãtenii din Valea Enei vor putea asista ºi la probele se zbor ale acestor avioane, întrucît investitorii doresc sã amenajeze o pistã. Neculai Rotaru, primarul comunei Oniceni, ne-a confirmat faptul cã situaþia terenului de sub grajd este în curs de rezolvare, astfel încît inedita afacere are ºanse sã se dezvolte în viitor. „ÃŽn primãvarã, au venit niºte nemþi, împreunã cu Vasile Procopie. Au concesionat o halã a vechiului CAP. Termenul de concesiune este de 49 de ani ºi va aduce bugetului local circa 50-60 de milioane de lei, anual. Nu este o sumã mare, însã este un lucru bun pentru comunitate. Se vor crea ºi 10 locuri de muncã, pentru localnici“, a menþionat primarul Neculai Rotaru.
(FOTO: Fabrica de avioane de la Valea Enei produce aparate de zbor de douã locuri)
|