Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2006
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 27 Iunie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Poduri capcane mortale

Poduri capcane mortale

• pentru cã nu sînt bani, numeroase poduri sînt „varzã“ • vineri seara, un pod din Cracãul Negru s-a prãbuºit sub greutatea unui camion cu lemne, strivind un copil • mastodonþi care transportã pînã la 60 de tone trec zilnic pe podurile ºubrezite ale judeþului •

Aproape toate podurile din Neamþ sînt adevãrate capcane, punînd, continuu, în pericol vieþile celor care trec peste ele. O statisticã prezentatã de conducerea Inspectoratului de Stat în Construcþii Neamþ, referitoare la starea podurilor din judeþ, dã fiori reci pe spinarea oricui o citeºte. ªi respectiva situaþie nu se referã ºi la podurile de pe drumurile comunale, care, în cele mai multe cazuri, sînt fãcute din douã trunchiuri de copaci puse de pe un mal pe altul, de niºte podeþe cu scînduri putrezite, ori nu mai existã deloc, iar trecerea „peste“ apã se face, de fapt. direct prin albie. Despre acestea nu se poate vorbi cã ar avea pic de siguranþã în exploatare. Revenind la podurile de importanþã strategicã, luate în evidenþã de Inspectoratul de Stat în Construcþii (ISC), acestea necesitã intervenþii rapide, dar pentru cã administratorii lor nu au bani, rãmîn adevãrate capcane pentru cei care le traverseazã. Andrei Ignat, inspector ºef al ISC Neamþ, a declarat cã pe drumurile naþionale care strãbat judeþul sînt 112 poduri, administrate de Drumurile Naþionale, iar pe cele judeþene sînt 200 de poduri, administrate de Consiliul Judeþean Neamþ, prin societatea de profil, SC Drupo. Podurile de pe drumurile comunale sînt în grija autoritãþilor publice locale ale comunelor. Repararea ºi întreþinerea acestora se face cu bani de la bugetele locale ale unitãþilor administrativ-teritoriale pe raza cãrora se aflã.
ÃŽntre anii 2002-2004, s-au fãcut reparaþii capitale la cinci poduri de pe drumurile naþionale din Neamþ, respectiv la douã situate la intrarea în municipiul Roman, unul de la Vînãtori Neamþ, de pe DN 15B, la un altul de la Valea Rotarului, pe DN 15, în zona Hangu, ºi la un pod de la Secuieni, pe DN 2, la kilometrul 320. Inspectorul ºef Andrei Ignat a precizat cã 13 poduri de pe naþionale au fost expertizate, iar altele 49, din aceeaºi categorie, necesitã expertizare ºi mãsuri de intervenþie imediatã. Doar 50 de poduri de pe drumurile naþionale din Neamþ au fost declarate ca fiind într-o stare „bunã“.

Jale ºi pe podurile de pe „judeþene“

Adevãrate capcane reprezintã ºi podurile care sînt situate pe drumurile judeþene din Neamþ. Din cele 200 existente, 30 au fost declarate cu degradãri grave ºi se aflã sub urmãrire specialã. Printre acestea se numãrã podul de la Tupilaþi, cel de la Roznov, altul de la Luþca ºi încã unul din localitatea Ion Creangã. Singurul de pe drumurile judeþene care a fost supus reparaþiilor capitale este cel de la Ion Creangã, unde s-au efectuat lucrãri de stabilizare a albiei. Podurile de la Roznov ºi Tupilaþi sînt prinse în programe de reparaþii capitale. Din pãcate, ºi unul ºi celãlalt au fost afectate de precipitaþiile abundente înregistrate la începutul lunii iunie. Pînã la finalizarea lucrãrilor de reparaþii la podul de la Roznov va mai trece multã apã pe Bistriþa, întrucît ceea ce se fãcuse înainte de ploile abundente a fost afectat în mare mãsurã, iar situaþia idealã pentru reluarea reparaþiilor ar fi ca nivelul Bistriþei sã fie cît mai scãzut, ca sã se poatã interveni. Reprezentanþii Inspectoratului de Stat în Construcþii au expertizat unsprezece poduri de pe drumurile judeþene ºi, prin notele de control încheiate, au cerut Consiliului Judeþean Neamþ sã efectueze 168 de expertize. Din 200 de poduri aflate în administrare judeþeanã, doar 26 au fost clasificate ca aflîndu-se într-o stare „bunã“ pentru exploatare.
Toate podurile de pe drumurile naþionale ºi judeþene aflate în atenþia IPC au deschidere mai mare de cinci metri ºi asigurã trecerile peste cursurile de apã. Unul dintre cele mai mari obiective din Neamþ, cu amplasare strategicã, este viaductul de la Poiana Largului. Din pãcate, nici acesta nu este într-o stare bunã, fiind afectatã culeea de la malul drept, situatã la intrarea dinspre Poiana Teiului, acolo unde s-a dislocat umplutura de la piciorul podului. Pentru repararea acestuia, ca ºi a celorlalte poduri aflate în aceeaºi situaþie, nu sînt bani. Timpul trece, iar problemele se acutizeazã. Dacã nu se va interveni la viaductul de la Poiana Largului, circulaþia va fi întreruptã ºi legãtura cu Harghita se va face cu ocoale de sute de kilometri. Degradarea puternicã a podurilor din judeþ se datoreazã ºi mastodonþilor care transportã buºteni sau alte sarcini, care ating greutãþi de pînã la 60 de tone ºi distrug infrastructura rutierã, datoritã tonajelor ºi vibraþiilor puternice pe care le produc.
Dovadã cã starea infrastructurii din judeþ este mai mult decît proastã este accidentul tragic din satul Cracãul Negru, în care ºi-a pierdut viaþa un copil de numai zece ani. Podul asigura trecerea peste pîrîul Tisa ºi a cedat sub greutatea unui mastodont încãrcat cu lemne. Practic, la trecerea autocamionului marca Roman, un buºtean cu diametrul de circa 40 de centimetri, de pe marginea aºa-zisului pod, a provocat balansul remorcii. Aceasta s-a rãsturnat pe o parte ºi aproape toatã încãrcãtura de lemne a cãzut ºi a îngropat de vii doi copii care se jucau în apropierea podului. Cel de zece ani a murit pe loc, iar celãlalt, de doisprezece ani, a suferit traumatisme grave, care au necesitat îngrijiri medicale.
De altfel ºi Dumitru Badea, vicepreºedintele Consiliului Judeþean Neamþ, s-a declarat supãrat pe primarii care nu reparã drumurile, rigolele ºi podeþele. „S-au învãþat sã le facem noi tot. Am hotãrît sã le trimitem adrese oficiale, sã le reamintim ce datorii au potrivit legii, iar, dacã nu iau mãsuri, vom face publice situaþiile de acest gen, pentru cã nu este normal sã cheltuim bani din bugetul judeþului sã reparãm un drum ºi, apoi, pentru cã nu s-au fãcut reparaþiile necesare la podeþe ºi rigole, vine un torent ºi distruge tot. Acolo unde primarii nu-ºi vor face treaba nici dupã ce vor fi atenþionaþi, nu vom mai face reparaþii nici noi, cã nu ne putem permite sã cheltuim banii publici, bugetul judeþului nefiind un sac fãrã fund“, a declarat Dumitru Badea.

Articol afisat de 1748 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona ÞÃRNÃ, Carmen ILISEI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective