Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2006
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 sarcasm.ro
 helen.ro
 cojoc.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 27 Iunie 2006
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Poduri capcane mortale

Poduri capcane mortale

• pentru că nu sînt bani, numeroase poduri sînt „varză“ • vineri seara, un pod din Cracăul Negru s-a prăbușit sub greutatea unui camion cu lemne, strivind un copil • mastodonți care transportă pînă la 60 de tone trec zilnic pe podurile șubrezite ale județului •

Aproape toate podurile din Neamț sînt adevărate capcane, punînd, continuu, în pericol viețile celor care trec peste ele. O statistică prezentată de conducerea Inspectoratului de Stat în Construcții Neamț, referitoare la starea podurilor din județ, dă fiori reci pe spinarea oricui o citește. Și respectiva situație nu se referă și la podurile de pe drumurile comunale, care, în cele mai multe cazuri, sînt făcute din două trunchiuri de copaci puse de pe un mal pe altul, de niște podețe cu scînduri putrezite, ori nu mai există deloc, iar trecerea „peste“ apă se face, de fapt. direct prin albie. Despre acestea nu se poate vorbi că ar avea pic de siguranță în exploatare. Revenind la podurile de importanță strategică, luate în evidență de Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), acestea necesită intervenții rapide, dar pentru că administratorii lor nu au bani, rămîn adevărate capcane pentru cei care le traversează. Andrei Ignat, inspector șef al ISC Neamț, a declarat că pe drumurile naționale care străbat județul sînt 112 poduri, administrate de Drumurile Naționale, iar pe cele județene sînt 200 de poduri, administrate de Consiliul Județean Neamț, prin societatea de profil, SC Drupo. Podurile de pe drumurile comunale sînt în grija autorităților publice locale ale comunelor. Repararea și întreținerea acestora se face cu bani de la bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora se află.
Între anii 2002-2004, s-au făcut reparații capitale la cinci poduri de pe drumurile naționale din Neamț, respectiv la două situate la intrarea în municipiul Roman, unul de la Vînători Neamț, de pe DN 15B, la un altul de la Valea Rotarului, pe DN 15, în zona Hangu, și la un pod de la Secuieni, pe DN 2, la kilometrul 320. Inspectorul șef Andrei Ignat a precizat că 13 poduri de pe naționale au fost expertizate, iar altele 49, din aceeași categorie, necesită expertizare și măsuri de intervenție imediată. Doar 50 de poduri de pe drumurile naționale din Neamț au fost declarate ca fiind într-o stare „bună“.

Jale și pe podurile de pe „județene“

Adevărate capcane reprezintă și podurile care sînt situate pe drumurile județene din Neamț. Din cele 200 existente, 30 au fost declarate cu degradări grave și se află sub urmărire specială. Printre acestea se numără podul de la Tupilați, cel de la Roznov, altul de la Luțca și încă unul din localitatea Ion Creangă. Singurul de pe drumurile județene care a fost supus reparațiilor capitale este cel de la Ion Creangă, unde s-au efectuat lucrări de stabilizare a albiei. Podurile de la Roznov și Tupilați sînt prinse în programe de reparații capitale. Din păcate, și unul și celălalt au fost afectate de precipitațiile abundente înregistrate la începutul lunii iunie. Pînă la finalizarea lucrărilor de reparații la podul de la Roznov va mai trece multă apă pe Bistrița, întrucît ceea ce se făcuse înainte de ploile abundente a fost afectat în mare măsură, iar situația ideală pentru reluarea reparațiilor ar fi ca nivelul Bistriței să fie cît mai scăzut, ca să se poată interveni. Reprezentanții Inspectoratului de Stat în Construcții au expertizat unsprezece poduri de pe drumurile județene și, prin notele de control încheiate, au cerut Consiliului Județean Neamț să efectueze 168 de expertize. Din 200 de poduri aflate în administrare județeană, doar 26 au fost clasificate ca aflîndu-se într-o stare „bună“ pentru exploatare.
Toate podurile de pe drumurile naționale și județene aflate în atenția IPC au deschidere mai mare de cinci metri și asigură trecerile peste cursurile de apă. Unul dintre cele mai mari obiective din Neamț, cu amplasare strategică, este viaductul de la Poiana Largului. Din păcate, nici acesta nu este într-o stare bună, fiind afectată culeea de la malul drept, situată la intrarea dinspre Poiana Teiului, acolo unde s-a dislocat umplutura de la piciorul podului. Pentru repararea acestuia, ca și a celorlalte poduri aflate în aceeași situație, nu sînt bani. Timpul trece, iar problemele se acutizează. Dacă nu se va interveni la viaductul de la Poiana Largului, circulația va fi întreruptă și legătura cu Harghita se va face cu ocoale de sute de kilometri. Degradarea puternică a podurilor din județ se datorează și mastodonților care transportă bușteni sau alte sarcini, care ating greutăți de pînă la 60 de tone și distrug infrastructura rutieră, datorită tonajelor și vibrațiilor puternice pe care le produc.
Dovadă că starea infrastructurii din județ este mai mult decît proastă este accidentul tragic din satul Cracăul Negru, în care și-a pierdut viața un copil de numai zece ani. Podul asigura trecerea peste pîrîul Tisa și a cedat sub greutatea unui mastodont încărcat cu lemne. Practic, la trecerea autocamionului marca Roman, un buștean cu diametrul de circa 40 de centimetri, de pe marginea așa-zisului pod, a provocat balansul remorcii. Aceasta s-a răsturnat pe o parte și aproape toată încărcătura de lemne a căzut și a îngropat de vii doi copii care se jucau în apropierea podului. Cel de zece ani a murit pe loc, iar celălalt, de doisprezece ani, a suferit traumatisme grave, care au necesitat îngrijiri medicale.
De altfel și Dumitru Badea, vicepreședintele Consiliului Județean Neamț, s-a declarat supărat pe primarii care nu repară drumurile, rigolele și podețele. „S-au învățat să le facem noi tot. Am hotărît să le trimitem adrese oficiale, să le reamintim ce datorii au potrivit legii, iar, dacă nu iau măsuri, vom face publice situațiile de acest gen, pentru că nu este normal să cheltuim bani din bugetul județului să reparăm un drum și, apoi, pentru că nu s-au făcut reparațiile necesare la podețe și rigole, vine un torent și distruge tot. Acolo unde primarii nu-și vor face treaba nici după ce vor fi atenționați, nu vom mai face reparații nici noi, că nu ne putem permite să cheltuim banii publici, bugetul județului nefiind un sac fără fund“, a declarat Dumitru Badea.

Articol afisat de 1387 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona ȚĂRNĂ, Carmen ILISEI)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective