Etnici tigani cu aspiratii de profesor
• patru etnici tigani s-au înscris pentru a deveni cadre didactice • trei dintre acestia sînt din Roman, iar unul din Piatra Neamt • un posibil candidat din comuna Pipirig a pierdut startul pentru cã, la recensãmîntul din 2002, nu s-a declarat etnic rrom • Patru etnici tigani din judetul Neamt, absolventi de liceu, s-au înscris ca sã facã o facultate, în sistem învãtãmînt la distantã, dorind sã devinã profesori. Trei dintre cei patru profeseazã ca mediatori scolari la Scoala nr. 7 si Scoala nr. 2 din Roman, respectiv Scoala nr. 9 din Piatra Neamt, iar celãlalt viitor student a terminat liceul în 2005 si este tot din municipiul Roman. Dupã cum au precizat surse din cadrul Inspectoratului Scolar al judetului Neamt, numãrul candidatilor nemteni ar fi fost mai mare, dar cei interesati nu au îndeplinit conditiile. Un astfel de caz de respins este în satul Stînca, din comuna Pipirig. Absolventul de liceu ar fi vrut sã-si continue studiile, dar una dintre conditiile puse de organizatorii cursurilor este ca toti studentii sã fie tigani cu acte în regulã. Respectivul candidat nu are „adeverintã de tigan“, adicã la recensãmîntul din 2002 nu s-a declarat ca fiind etnic rrom. Anul acesta, Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, Catedra Stiintele Educatiei, prin Programul PHARE 2003-2005, urmãreste calificarea profesorilor pentru etnicii romi, în cadrul proiectului „Acces la educatie pentru grupuri dezavantajate“. Proiectul îi are în vedere pe reprezentantii comunitãtilor de tigani si urmãreste selectarea a 39 de studenti pentru formare, care vor deveni profesori pentru învãtãmîntul prescolar si primar din comunitãtile de tigani din 12 judete din tarã, în rîndul cãrora este inclus si Neamtul. Dacã numãrul candidatilor din cele 12 judete îl va depãsi pe cel al locurilor, universitatea clujeanã va trebui sã facã o selectie a lor, în functie de mediile de absolvire a liceului si d emedia de la examenul de bacalaureat. ÃŽnscrierea s-a fãcut pe baza diplomei de bacalaureat si a unei recomandãri de la Inspectoratul Scolar. Universitate din Cluj Napoca va încheia un contract de studii cu participantii la formare. Acestea se vor derula pe parcursul a sase semestre, în perioada 2006-2009, fiecare student avînd de dobîndit 180 de credite IDD. Cursurile sînt de pedagogie învãtãmînt primar si prescolar, cultura si limba romanes. Dupã obtinerea diplomei de licentã, absolventii vor primi diploma de pedagogie învãtãmînt primar si prescolar «Supplement», plus certificatul de competente.
La finalul facultãtii, absolventii vor încheia contracte cu Inspectoratul Scolar, în baza cãrora, o perioadã, vor trebui sã profeseze în localitãtile cu comunitãti de tigani din judet. Ultima zi de înscriere a candidatilor a fost 10 noiembrie, iar activitatea didacticã va începe mîine, pe 15 noiembrie. Tiganii care se vor înscrie la acest program vor beneficia de studii finantate integral din fonduri PHARE, adicã nu vor plãti pentru cursuri, seminarii, practicã pedagogicã, cazare, masã, transport etc.
Laura Buliga este deja studentã
Unul dintre cei patru etnici din Neamt înscrisi pentru cursurile facultãtii clujene este Laura Buliga, mediator scolar la Scoala 2 din municipiul Roman. Ea a terminat liceul în 1996 si de atunci a dorit sã-si continue studiile, dar nu a gãsit ceva potrivit. „Sînt cãsãtoritã, am doi copii si anul acesta m-am hotãrît sã fac o facultate, orice-ar fi. Sînt deja studentã în primul an la Facultatea de Studii Europene si Relatii Internationale, învãtãmînt la distantã. Cheltuielile sînt de nouã milioane de lei pe an si trebuie sã fac trei ani facultatea, plus doi ani masterul. As fi tare bucuroasã sã intru si la Universitatea Babes Bolyai din Cluj Napoca, pentru cã eu îmi doresc sã rãmîn în învãtãmînt. Ca mediator scolar am primit pînã luna trecutã un salariu de 2,6 milioane de lei, iar din noiembrie 2,8 milioane de lei. Acum sîntem plãtiti de la bugetul local, dar pînã în octombrie salariile noastre proveneau din fonduri Phare. Rolul nostru ca mediatori este sã asigurãm legãtura între pãrinti, copii si scoalã. La Scoala 2 Roman, acolo unde profesez eu, din 167 de elevi 110 sînt romi, iar la Scoala 7, unde este o colegã de-a mea mediator, din 250 de elevi, 90% sînt romi. Scoala 2 este pe strada Petru Rares, în zona Pietii, iar Scoala 7 este în cartierul Pãcii“, a declarat studenta romascanã de etnie tigãneascã, Laura Buliga. Ceilalti doi mediatori scolari înscrisi pentru a-si continua studiile la Cluj sînt Monica Vasile - la Scoala 9 Piatra Neamt si Romica Cismaru, la Scoala 7 Roman.
|