Mesajul staretului Iustin Pîrvu la cumpãna dintre ani
• noul an sã aducã tuturor crestinilor ortodocsi credintã nefãtarnicã, ascultare, dragoste si putere de jertfã pentru Adevãrul Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos „Si cînd s-au împlinit opt zile ca sã-l taie împrejur, i-au pus numele Iisus“ (Luca 2,21). Iatã cum, cu cîteva zile în urmã, am trãit cu totii sãrbãtoarea Nasterii lui Iisus, iar acum, la cumpãna dintre ani, cinstim sãrbãtoarea tãierii împrejur a Domnului. Este actul de smerenie si de supusã ascultare fatã de legea lui Moise, ca orice prunc nãscut la evrei sã fie tãiat a opta zi împrejur. Aceastã tãiere are semnificatia unui botez, al primului botez la evrei, nedesãvîrsit, cu rol de legãmînt între Dumnezeu si om. Este botezul oficial al Vechiului Testament, iar Domnul l-a primit pentru a nu se arãta un cãlãtor al acestuia. Dupã acest prim botez a urmat cel de-al doilea, al pocãintei de Ioan, cel mai mare dintre prooroci, care face legãtura dintre Vechiul Testament, iar cel de-al treilea este cel a muceniei pe care Hristos l-a primit pe cruce. Iatã, asadar, cît de mare a fost ascultarea si de adîncã smerenia Lui Iisus fatã de Tatãl Ceresc si mai apoi fatã de zidirea Sa, cãreia i s-a plecat pentru a o ridica din adîncul iadului. Atît de mare i-a fost iubirea fatã de om, încît nu s-a rusinat a lua trup omensc si a suferi trupeasca tãiere împrejur. Ne-a arãtat, astfel, cã numai fãcîndu-ne asemenea pruncilor si
supunîndu-ne Legii Lui Dumnezeu putem mosteni Împãrãtia Lui Dumnezeu. Astãzi, Hristos se face împlinitor al legii ca sã ne învete pe noi desãvîrsita ascultare, se întrupeazã pentru om si se aratã prunc sub lege ca sã mustre pe omul cel ce a cãlcat odinioarã legea. Locuind raiul, omul a cãlcat singura poruncã datã de Dumnezeu, iar Iisus vine sã împlineascã toate legile pãmîntesti, ca sã-l elibereze pe Adam, omul cel cãlãtor de lege. Iisus primeste botez nedesãvîrsit, iar noi crestinii numiti cu numele Lui primit botez desãvîrsit prin Duhul Sfînt. Astãzi, Fiul Lui Dumnezeu este numit de oamenii Iisus, poporul începe a-L cunoaste, Bisericile înaltã slavã iar crestinii îl poartã în inimi. Cu numele acestuia se pecetluiste Evanghelia, se alungã duhurile rãutãtii, iar mucenicii se înarmeazã în a purta lupta cea bunã. Este numele care ne învatã iubirea, îndelunga rãbdare, smerenia si ascultarea fatã de Lege. De vom primi acest nume în inimile noastre si ne vom supune Evangheliei, vom petrece noul an cu pace si cu bucurii duhovnicesti. Orice evenimente va aduce noul an, crestinul ortodox trebuie sã aibã permanent constiinta cã Hristos este biruitorul si cã mai presus de orice organizatii si programe politice, noi trãim sub legea pentru care Iisus si-a rãstignit trupul. Noul an sã aducã tuturor crestinilor ortodocsi credintã nefãtarnicã, ascultare, dragoste si putere de jertfã pentru Adevãrul Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos. Amin
|