Lichidarea Transurbanului deschide sezonul afacerilor cu transportul local
Inevitabilul s-a produs; Societatea de transport local Transurban din Piatra Neamt a fost împinsã în operatiunea de lichidare voluntarã, dupã o actiune conjugatã si prelungitã a Primãriei si a Consiliului Local. Se spune în presã cã autobuzele Transurbanului au fost transferate societãtii Troleibuzul, ceea ce nu poate fi adevãrat. Mai mult ca sigur Transurbanul a cedat Troleibuzului dreptul de folosintã a acestor autobuze, contra unei redevente, probabil, ocazie cu care acesta din urmã a asigurat cã va mentine în functiune traseele autobuzelor în oras, cît va putea.
Cum va mai functiona de acum înainte serviciul de transport local de persoane, în conditiile în care societatea de transport local, societate aflatã în proprietatea Consiliului Local, a dispãrut?
Lichidarea societãtii Transurban, fãrã a pune nimic în loc, nu înseamnã decît un singur lucru si anume cã Primãria împreunã cu Consiliul Local a hotãrît sã cedeze integral transportul public local de persoane sectorului privat. Transportul de persoane în municipiul Piatra Neamt, definit de lege ca transport local, va fi atribuit spre executare societãtilor private de transport, detinãtoare de autobuze si microbuze. Serviciul de transport local de persoane rãmîne în continuare atributul exclusiv al Consiliului Local în ce priveste organizarea si asigurarea. La licitatia de atribuire a licentelor de traseu de cãtre Primãrie se va putea prezenta si societatea Troleibuzul dar numai în conditia în care aceasta va avea o sectie specialã, dotatã cu autobuze si troleibuze, care vor executa numai curse locale si care va avea gestiune contabilã separatã. Societatea Troleibuzul este o societate de transport public de persoane în trafic judetean, neavînd nici o atributie în organizarea transportului local, pînã în prezent. Preluînd autobuzele Transurbanului, societatea Troleibuzul va trebui sã decidã dacã realizeazã o divizie separatã pentru asigurarea totalã sau partialã a transportului local în Piatra Neamt.
Dacã Troleibuzul nu va lua o astfel de decizie, si îmi este teamã cã vor exista presiuni în acest sens, atunci Consiliul Local Piatra Neamt va atribui toate traseele locale operatorilor privati, cei mai cîstigati fiind detinãtorii de microbuze, pe care si asa Primãria i-a scãpat de sub control.
„Viceprimarul Mihaela Stoica ne sfãtuie cã nu are rost sã facem speculatii“
Dacã va dori sã preia sarcina Transurbanului de a asigura transportul local, în conditiile impuse de lege, bineînteles, societatea Troleibuzul nu va beneficia de acelasi tratament ca Transurban în ce priveste atribuirea licentelor de traseu.
Conform Legii nr.51/2006 privind serviciile de utilitate publicã, Consiliul Local poate atribui în concesiune directã executarea serviciului de transport propriei societãti Transurban, dar în cazul societãtii Troleibuzul, aflatã în proprietatea Consiliului Judetean, concesionarea se atribuie numai prin licitatie publicã. În urma cãreia societatea Troleibuzul poate obtine, sau nu, licentele de traseu, deoarece aceste licente vor deveni extrem de accesibile operatorilor privati, care se vor prezenta la licitatie. Conform noilor legi, transportul judetean de persoane se mutã din sfera de autoritate a Autoritãtii Rutiere Romîne în sfera de autoritate a Consiliului Judetean.
În aceste circumstante, Troleibuzul va fi mult mai interesatã sã execute transport judetean, decît transport local. Astfel se va dovedi cã de actiunea de dotare a societãtii Transurban cu autobuze second-hand italiene în 2006 va beneficia, în final, transportul judetean si nu cel local. Personal, am o cu totul altã pãrere.
Dacã Troleibuzul nu va beneficia de subventie în cazul transportului local, în competitie cu eficienta costurilor în cazul troleibuzelor, toate noutãtile second-hand vor fi trimise la fier vechi.
Una din solutii, în vederea realizãrii atît a transportului local, cît si a transportului judetean, de cãtre societatea Troleibuzul este crearea unei asocieri de dezvoltare comunitarã de cãtre Consiliul Judetean, în care sã fie atrase toate localitãtile care vor fi deservite de aceastã societate. Orice altã initiativã riscã sã nu depãseascã calificativul de „Amatorism“.
În mai multe rînduri, în acest material, am fãcut trimitere la prevederile legale. Printre altele este vorba si de Legea transportului local, care este în lucru si care va intra în vigoare la 21 martie a.c., odatã cu celelalte legi privind serviciile de utilitate publicã. Mi-am permis sã avertizez în legãturã cu aceste aspecte, precum si cu altele, persoane din Consiliul Judetean, din Consiliul Local, din conducerea societãtii Troleibuzul.
Reactia unanimã a fost ridicarea din umeri, lucru pe care nu-l pot imita. ÃŽn rest, rãmîne sã urmãrim cu interes dacã transfuzia cu autobuze de culoare portocalie administratã societãtii Troleibuzul va fi contagioasã pentru troleibuzele acesteia. Cît despre soarta terenului pe care s-a aflat Transurban, viceprimarul Mihaela Stoica ne sfãtuie cã nu are rost sã facem speculatii cu ce se va întîmpla, pentru cã astfel nu facem decît „sã vindem pielea ursului din pãdure“.
O asigur pe doamna vice cã nu ne facem nici o grijã, pielea a fost vîndutã deja. E chestie de timp sã aflãm cui.
|