Mediatorii Phare vor sã-i aducã la ºcoalã pe romi
• ei duc muncã de lãmurire în cadrul programului Phare „Acces la educaþie pentru grupuri dezavantajate“ O echipã de 9 etnici þigani ºcoliþi ºi-au intrat, ieri, în pîine, ca mediatori ºcolari în cadrul unui proiect „Phare“, componenta „Acces la educaþie pentru grupuri dezavantajate“. Aceºtia au semnat contractul cu finanþatorii ºi coordonatorii proiectului prin care 9 ºcoli nemþene vor asigura, în acest an ºcolar, facilitãþi pentru elevii romi sau sãraci în vederea reducerii ratei abandonului ºcolar. Printre ei se aflã un preot, un asistent social, un sudor ºi o studentã, cu vîrste cuprinse între 20 ºi 40 de ani. Echipa a fost adunatã încã de la 1 septembrie ºi, chiar dacã au fãcut mai mult muncã voluntarã, mediatorii au fost apreciaþi de coordonatorii proiectului. Ei au misiunea de a îmbunãtãþi comunicarea între reprezentanþii ºcolilor ºi familiile elevilor ºi preºcolarilor de etnie romã pentru a-i convinge sã vinã la ºcoalã ºi sã-ºi continue studiile mãcar pînã la absolvirea învãþãmîntului obligatoriu.
„Eu am patru copii ºi toþi sînt la ºcoalã pentru cã fãrã studii ºi o pregãtire corespunzãtoare nu poþi sã reuºeºti în viaþã. Cei care nu ºtiu sã scrie ºi sã citeascã fac doar munci ocazionale, foarte grele ºi prost plãtite, fãrã carte de muncã ºi fãrã drepturile legale care li se cuvin. Am misiunea sã-i conving pe pãrinþi sã-ºi dea copiii la ºcoalã sau sã nu abandoneze dupã ce au fãcut cîteva clase, dar trebuie sã recunosc cã e greu pentru cã vin cu tot felul de pretexte, mai ales cu lipsa banilor. ªtiu cã ne-au ales tocmai din cadrul comunitãþilor pentru ca sã ne facem ascultaþi ºi sã-i convingem cã le vrem binele. Eu am terminat 10 clase de liceu ºi am fãcut ºi ºcoala profesionalã la sudori“, a declarat Ghiocel Cobzariu, din Piatra Neamþ.
ªcolile beneficiare provin atît din mediul rural, cît ºi din mediul urban, mai precis Piatra Neamþ, Bahna - Izvoare, Vãleni - Moreni, Stînca - Pipirig, Oglinzi - Rãuceºti ºi Roman. Prin acest proiect, fonduri de 600.000 euro vor fi investiþi pentru modernizarea unitãþilor beneficiare, parteneri ai finanþatorului fiind ºi primãriile din localitãþile cooptate, acestea urmînd sã contribuie cu sume importante la susþinerea programului. Unitãþile vor primi mobilier ºcolar nou, calculatoare ºi materiale didactice, iar peste 100 de elevi vor putea servi o masã caldã zilnic la microcantinele unitãþilor respective. Programul favorizeazã accesul la educaþie al copiilor de etnie romã, dar ºi al copiilor cu cerinþe educative speciale (CES) sau al copiilor care provin din comunitãþi sãrace. Coordonatorii urmãresc atît înscrierea timpurie în învãþãmîntul preºcolar, prevenirea abandonului ºcolar, dar ºi programe de tip „A doua ºansã” la nivel primar ºi gimnazial pentru adulþii care au abandonat educaþia obligatorie.
|