Sistemul AEL, „greoi, inflexibil ºi incompatibil cu multe alte aplicaþii“
• controlorii financiari ai Camerei de Conturi au semnalat existenþa mai multor riscuri ale utilizãrii sistemului de Educaþie Asistatã de Calculator în liceele nemþene Curtea de Conturi a României a dispus efectuarea, în cursul anului 2004, a auditului Sistemului de Educaþie Asistatã de Calculator, deoarece acest proiect, prin dimensiunea ºi complexitatea sa, a antrenat un volum mare de resurse financiare, umane ºi de timp, bugetul aprobat iniþial fiind în valoare de 200.000.000 USD. Misiunea de audit a avut ca obiectiv evaluarea performanþei desfãºurãrii ºi funcþionãrii Sistemului AEL (Asistent Educaþional pentru Licee), parte integrantã a Sistemului Educaþional Informatizat. Auditul s-a derulat la Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii, la cele 42 inspectorate ºcolare din þarã, precum ºi la un eºantion de 126 de unitãþi de învãþãmînt preuniversitar (cîte 3 din fiecare judeþ). ÃŽn Neamþ, auditul, organizat în perioada 31 mai - 25 iunie 2004, a cuprins Inspectoratul ªcolar ºi Colegiul „Petru Rareº“, Liceul de Informaticã ºi Grupul ªcolar Roznov.
ÃŽn linii mari, Sistemul AEL este structurat pe urmãtoarele module principale: (1) avizier - conþine ºtiri, informaþii, activitãþi, orarul personal, centru de discuþii etc; (2) clasa virtualã - spaþiu de predare interactivã de materiale de studiu în format electronic, cu facilitãþi diverse cum ar fi: supraveghere a clasei, pregãtire ºi organizare a lecþiilor de cãtre profesor, salvare de sesiuni de lucru, urmãrire a rezultatelor sau activitãþii elevilor, testare ºi notare; (3) secretariat - conþine în principal catalogul clasei/carnetul de note al elevului, orarul ºcolii/clasei/profesorului/elevului; (4) biblioteca virtualã - centrul de documentare cu materiale de tipuri diverse în format electronic (text, documente în toate formatele uzuale, imagini, filme, demonstraþii, simulãri, etc.); (5) administrarea ºcolii - organizarea personalului ºcolii, a elevilor, claselor, sãlilor de curs. Funcþiile oferite de sistemul AEL asigurã suport în patru domenii majore: „predare“, „testare ºi evaluare“, „gestiunea structurii organizatorice a ºcolii“ ºi „monitorizarea procesului de predare“.
În Neamþ, activitatea de monitorizare a proiectului AEL de cãtre Inspectoratul ªcolar a fost îngreunatã de faptul cã instituþia a fost evitatã de cãtre reprezentanþii firmei SIVECO România SA care, în cadrul contractului cu Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii, asigurã soft-ul ºi instruirea utilizatorilor. Aceºtia au preferat sã ia iau contact direct cu unitãþile ºcolare, informaþiile despre acþiunile lor ajungînd la Inspectoratul ªcolar de la ºcoli.
Sistem dificil de utilizat
Din datele colectate în timpul efectuãrii auditului a mai rezultat, totodatã, cã portofoliul de soft disponibil necesitã la fiecare apariþie a unui nou produs de soft un numãr de alte programe care trebuiau instalate. Nu exista, pînã la data efectuãrii auditului, o versiune utilã utilizatorilor (profesori sau elevi) pentru uz personal. Utilizatorii care vroiau sã lucreze în afara programului ordonat nu puteau face acest lucru decît în laboratorul ºcolii ºi numai dupã terminarea orelor de curs.
ÃŽn urma auditului, controlorii financiari au semnalat existenþa mai multor riscuri ale utilizãrii sistemului AEL. Ei au precizat cã utilizatorii avizaþi (administratorii de sistem ºi unii dintre profesori) de la douã din cele trei licee din eºantion au susþinut cã AEL, aºa cum se prezenta la data auditului, era un sistem „greoi, inflexibil, incompatibil cu multe alte aplicaþii externe familiare cadrelor didactice ºi elevilor“. Utilizarea sistemului AEL în volumul total al activitãþilor de învãþãmînt, în unitãþile eºantionate, a fost cuprinsã între 10% ºi 50%. Profesorii au considerat, pentru partea de creare a lecþiilor, dificilã utilizarea sistemului, necesitînd un timp de efort suplimentar. Totodatã, pe parcursul utilizãrii sistemului au apãrut unele probleme la exportul de date, în sensul cã nu s-au putut face exporturile de baze de date în anumite formate utilizabile cu alte soft-uri. De asemenea, au apãrut erori datorate vitezei de transmitere a datelor, care au generat întîrzieri în distribuirea în reþea. ÃŽn ceea ce priveºte posibilitatea diversificãrii disciplinelor ºi creºterea numãrului de lecþii, cei intervievaþi au susþinut cã dezvoltarea bazelor de date implicã rularea greoaie a aplicaþiei. ÃŽn finalul acþiunii, controlorii financiari au fãcut o serie de recomandãri menite sã determine creºterea eficienþei sistemului: crerea de cãtre producãtor a posibilitãþii ca, în paralel cu lecþiile AEL, sã se poatã derula ºi alte lecþii în afara acestui sistem; crerea unei versiuni utilã profesorilor ºi elevilor pentru uz personal, astfel încît aceºtia sã poatã lucra ºi în alte locaþii decît laboratorul de informaticã al ºcolii; modernizarea dotãrilor tehnice existente în scopul creºterii vitezei de transmitere a datelor ºi a rulãrii aplicaþiei etc.
|