Sistemul AEL încã mai face victime
• utilizarea sistemului AEL este punctatã generos pentru gradaþiile de merit • deficienþele sistemului sînt recunoscute ºi de conducerea Inspectoratului ªcolar Neamþ • Deºi hulit de majoritatea utilizatorilor, sistemul Asistent Educaþional pentru Licee (AEL) rãmîne la mare cinste în virtutea inerþiei ºi datoritã metodologiilor elaborate de Ministerul Educaþiei. Astfel, dupã ce ºi-au tocit timpul ºi nervii încercînd sã îl utilizeze la clasã, dascãlii au de luptat cu el ºi la concursul pentru obþinerea gradaþiilor de merit. Una din activitãþile punctate destul de generos în fiºa de evaluare este „iniþierea ºi aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin utilizarea programului AEL în cadrul ºcolii, dacã existã condiþiile tehnice necesare“. Altfel spus, produsul unei singure firme este bãgat pe gît profesorilor ºi elevilor prin diverse mijloace, deºi calitatea slabã a acestuia a fost confirmatã ºi de un audit al Curþii de Conturi. Ideea iniþialã a fost una generoasã, doar cã investiþia începutã în urmã cu patru ani se achitã parþial de misiunea pentru care au fost alocate sute de milioane de dolari de la buget ºi anume informatizarea sistemului de învãþãmînt. Acest lucru a fost confirmat ºi de un audit efectuat de Curtea de Conturi prin care s-a urmãrit evaluarea performanþelor ºi derulãrii sistemului AEL la Inspectoratul ªcolar, Colegiul „Petru Rareº“, Liceul de Informaticã ºi Grupul ªcolar Roznov. Pratic, Sistemul AEL asigurã suport pentru activitãþi de predare, dar ºi testare ºi evaluare la clasã, precum ºi gestiunea structurii organizatorice a ºcolii. ÃŽn loc sã eficientizeze aceste sectoare, sistemul dã mai multe bãtãi de cap, dat fiind cã mulþi din utilizatori l-au apreciat ca „greoi, inflexibil, incompatibil cu multe alte aplicaþii externe familiare cadrelor didactice ºi elevilor“. Utilizarea lãsa ºi ea de dorit, ocupînd un procent mai mic de jumãtate în volumul total al activitãþilor de învãþãmînt. Pentru partea de pregãtire a lecþiilor, profesorii au apreciat ca dificilã utilizarea sistemului, necesitînd un efort suplimentar. Creºterea numãrului de lecþii atrãgea alte necazuri, fiind observatã rularea greoaie a aplicaþiei pe mãsura dezvoltãrii bazelor de date.
Deficienþele sistemului au fost recunoscute ºi de reprezentanþii inspectoratului ºcolar care susþin cã nu au prea multe pîrghii de control într-un program iniþiat de Ministerul Educaþiei.
„Am rezerve asupra sistemului ºi cred cã e perfectibil, dar este un program susþinut de Ministerul Educaþiei, aºa cã depãºeºte competenþele inspectoratului ºcolar. De aceea, îmi pãstrez observaþiile, deºi am avut ocazia sã probez chiar eu eficienþa acestui sistem. Am putut sã verific chiar eu acest lucru pentru cã, dacã nu îl pregãteam mãcar cu 40 de minute înainte, nu puteam sã-l utilizez. Dacã acesta este singurul care are avizul Ministerului Educaþiei trebuie sã-l utilizãm, deºi nu este interzisã ºi utilizarea altor produse. Spre exemplu, am avut ocazia sã vãd produse mai bune create de elevi ºi profesori nemþeni“, a declarat profesor Dorina Drexler, inspector general al Inspectoratului ªcolar Neamþ.
|