Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 sarcasm.ro
 helen.ro
 cojoc.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 7 Martie 2006
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Cu tristețe

Cu tristețe

E posibil să nu fiu eu cel mai obiectiv critic pentru a judeca spectacolul Shakespeare reloaded, cea mai recentă premieră a Teatrului Tineretului; prea sînt obsedată de Shakespeare și-l știu și pe față și pe dos. Dar tocmai aici e buba, hic jacet lepus: ce target (cuvînt, repet, mult mai cool decît strămoșescul țintă), ce segment de public are drept destinatar acest spectacol? Cei care-l cunosc pe Shakespeare, fie și pe deasupra, ori măcar îl respectă ca un arhetip cultural, nu au avut ce alege din el; s-a plecat la pauză în neștire. Celor ce nu-l cunosc, generațiilor actuale, pe “limba”cărora par a dori să vorbească autorii, prea puțin le pasă de dramaturgia elizabetană și de cel mai strălucit reprezentant al ei, iar prezenta producție nu le va trezi interesul nici cu poliția. Nu asta era ideea, să comprimi titlurile (și temele) cunoscute pentru generațiile de astăzi, care nu mai citesc, să reload-ezi opera bardului pentru cei ce cunosc sensul verbului to reload?
Ba nu, zău, adicătelea, pardon că întreb, puneți-vă în situația unui elev de liceu, căruia nu-i prea place să citească în general, teatru în special, Shakespeare, greoi de urmărit pentru o minte neantrenată, cu deosebire (cea mai răspîndită specie de elev de liceu). Credeți că rămîne cu vreo urmă de interes, care să-l apropie de autor, după ce vede așa ceva? Și, dacă nu, ce rost are să începi prin a-ți beșteli spectatorii că nu citesc Shakespeare, pentru a continua cu tocană de Shakespeare preparată pentru inculți? Nu despre asta era vorba? Dar, oare, știau autorii spectacolului realmente ce doreau?
Intenționat m-am amestecat (pînă la un punct și cu stricte intenții experimental-behavioriste) în aiureala de la început, pentru a-i vedea cum reacționează dacă le strică oarecine jucărica, adicătelea dacă ridică mîna cineva nescontat la o întrebare “cu răspuns plătit”, gen “dar a citit sau a văzut cineva din sală Regele Ioan?” Ei, eu citisem piesa de cîteva ori, în traducerea excelentă, deși cam liberă, a lui Dan Botta și în original; și o văzusem jucată, în cheie comică, în cheie tragică, în cheie istorică, tot în traducere și în original; ba și într-o variantă franceză. Ce te faci, cum reacționezi? Prost, evident; au ignorat mîna mea ridicată, n-au avut reflexul să improvizeze ceva și s-au dus… la omul lor plasat în sală. Nu țin să mă dau citită, dar, vezi dumneata, astea sînt riscurile asumate atunci cînd o faci după ureche pe Antonin Artaud.
În interviurile date, cel din caietul-program și cel de pe România-Actualități, regizorul Ștefan Iordănescu insista asupra prezentării spectacolului ca pe rezultatul unui workshop “dat” de el la Piatra Neamț, fructificînd experiența sa shakespeariană – sau shakespeareologică – de pe alte meleaguri. Atunci am înțeles aerul de infantilism pe care reprezentația îl degaja: îmi amintea de spectacolele din institutul de teatru, încă insuficient de mature pentru a avea un perfect calibrat discernămînt estetic. Ceea ce nu mai era cazul aici, cu actori deja cu experiență de scenă.. Iar mult prea lungile interludii dintre fragmentele jucate coborau spectacolul sub nivelul improvizațiilor de altădată care urmau premierelor de clasică amintire și în care, pentru cei “ai casei”, actorii se autoparodiau cu mult mai mult haz. Asta e.
Ceea ce nu e, nu e un gînd.
Am învățat de la mari regizori, printre care Al. Tocilescu, Cătălina Buzoianu și alții, că un spectacol se bazează pe un gînd anume, o intenție estetică, o pledoarie pentru o idee. Aici – nimic.
Parodia nu e o idee în sine, și aici nici măcar asta nu era.
Modernizarea este greu de demonstrat la TT, cîtă vreme n-au murit cei ce altădată au văzut Romeo și Julieta în regia lui Purcărete, Îmblînzirea scorpiei regizată de regretatul Iulian Vișa sau, mai ales, Nevestele vesele din Windsor, strict nec plus ultra. Joacă era și acolo, Doamne Dumnezeule, și încă peste măsură; actualizare catalitică pe cît se putea, chiar o oarecare impertinență pișicheră în abordarea subiectului, o iconoclastie suficient de manifestă, dar – ce estetică rotunzime, cîtă coerență, cît sens… Aici – începusem să mă uit spre culise, așteptînd să apară Axinte ori Mîrlanu’.
Actualizarea era prinsă în dilema existențială a relativității: un Shakespeare cu iz de Matrix și de Titanic mai are vreo țintă? Mai bine, invers: Matrix cu iz de Shakespeare, e mai verificat.
Altminteri, actorii erau (încă) tineri, adică simpatici și energici, deși prea înduioșători în pretenția lor de a fi înțeles ceva din Shakespeare; pe alocuri te bușea rîsul, deși nu știu sigur dacă de ce se încerca, sau de de se reușea; treaba cu happening-ul, cu interactivitatea, era foarte, foarte trasă de păr, dar măcar oferea un moment de calm publicului sastisit de ce văzuse; și s-ar mai putea extrage și alte două-trei detalii pozitive (Macbeth, de pildă, ceva mai coerent). Aș recomanda mai ales fructificarea acelui Othello hip-hop sau house sau ce era; cred că o formație de profil, gen Cassa Loco ar face din el ceva; adevăruri de talia lui “dacă nu știi cum stă treaba / i-ai luat gîții pe degeaba” ar fi de mare efect în peisajul muzicii de pe AtomicTV.
Însăilarea aceasta de momente nu era însă nimic în sine. Munca într-un asemenea seminar-atelier de creație care se cheamă acuma workshop este utilă prin proces, nu prin efect; și prea arareori rezultatele sînt comunicabile urbi et orbi cu titlul de creație încheiată; ele sînt un fel de bruioane, de eboșe ale unor realizări viitoare. Mă și întreb a cui a fost ideea să dea neîndestulului acestuia nume de produs finit și să-l prezinte ca atare; vorba împăratului din poveste: “dacă v-a sfătuit cineva, rău v-a priit; iar dacă ați făcut după capul vostru, rău cap ați avut.”
Dacă aș avea vreo cădere, aș spune regizorului și interpreților că de-abia de aici ar trebui să înceapă munca propriu-zisă pentru a realiza un spectacol-sinteză asupra spiritului operei shakespeariene, chestie care ar mai dura cîteva zodiace. Cum nu am cădere, mă mulțumesc spunîndu-le că, în forma asta, nici de Zilele Orașului nu e bună. S-o păstreze pentru turnee de vară, publicul de pe litoral ar putea aprecia; mai puțin Mila 23, că pe acolo se mai poartă gustul și valoarea.
Dar, după premiile de astă-toamnă de la Festival, nu mă mai mir de nimic. Sică Alexandrescu, prin anii ’50, întrebat pe stradă ce mai face, ce mai zice, se bătea cu mîna peste gură și spunea: “nu mai zic nimic, păcatele mele!” Așa și eu.

Articol afisat de 1327 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ada Popovici)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective