Ascensoare, pe picior greºit
• un control efectuat la societãþile care au în administrare ascensoare ºi la acelea care se ocupã de verificarea ºi întreþinerea lor a scos la ivealã „scãpãri“ • din lifturi lipsesc fie etichetele cu instrucþiunile de folosire, fie numãrul de telefon de la deranjamente • contractele încheiate între societãþile de întreþinere a ascensoarelor ºi beneficiari au lipsuri care sînt în defavoarea consumatorilor • Un control tematic efectuat de cãtre inspectorii Oficiului Judeþean pentru Protecþia Consumatorilor (OJPC) Neamþ, la finele lunii trecute, a avut în vizor respectarea drepturilor consumatorilor de cãtre societãþile care au în administrare ascensoare, precum ºi de cãtre acelea care se ocupã de verificarea ºi întreþinerea lor.
Au fost vizate zece asociaþii de proprietari, respectiv, locatari, un agent economic cu activitate de administrare a imobilelor pe baza de tarife sau contract ºi cinci firme autorizate ISCIR care au ca obiect de activitate repararea ºi întreþinerea ascensoarelor.
Cu prilejul acestor vizite de lucru, inspectorii OJPC Neamþ au costatat numeroase abateri de la reglementãrile prevãzute de actele normative. Cele mai grave dintre neregulile constatate au fost sancþionate cu patru amenzi, în valoare totalã de 8 milioane de lei, fiind acordat ºi un avertisment. De asemenea, au fost stabilite termene de remediere a deficienþelor constatate.
S-a descoperit cã unii dintre agenþii economici verificaþi nu aveau afiºatã denumirea firmei ºi orarul de funcþionare la sediile sociale care, conform înscrisurilor din certificatul de înregistrare emis de Registrul Comerþului, se aflã la domiciliile administratorilor societãþilor. De asemenea, nu era afiºatã data scadenþei de verificare la ascensoare. În conformitate cu legislaþia în vigoare, afiºarea acesteia este obligatorie pe uºa de la parter a ascensorului, în exteriorul ºi interiorul acestuia ºi pe caseta de la avizierul scãrii. Din interiorul cabinei liftului lipseau sau erau ilizibile etichetele cu instrucþiunile de folosire, deºi acestea au fost ataºate la momentul instalãrii lifturilor de cãtre producãtorul utilajelor.
Nici unul dintre cei cinci agenþi economici cu activitate de reparatii, revizii tehnice ºi întreþinere ascensoare nu avea înscrisã în contract clauza din care sã rezulte cine este proprietarul ascensorului. Alþii nu au indicat în contracte numãrul de telefon pentru deranjamente. De asemenea, contractele nu aveau capitole distincte referitoare la drepturile ºi obligaþiile executantului, respectiv drepturile si obligaþiile beneficiarului, termenele de intervenþie pentru deranjamente, intervalul în care trebuie sã se prezinte persoana autorizatã pentru efectuarea intervenþiei. Nu erau înscrise penalitãþile pe care le suportã agentul economic în cazul neexecutãrii la timp a reparaþiilor, respectiv intervenþiilor.
Agenþii economici verificaþi nu au înscris în contractele încheiate modalitatea de platã a facturilor, precum ºi modul de soluþionare a eventualelor litigii. La toþi agenþii controlaþi s-a constatat cã nu erau respectate prevederile legale care stipuleazã cã, atunci cînd reparaþia efectuatã necesitã înlocuirea unor piese, se acordã garanþie la piesele de schimb. Totodatã, acestea nu erau însoþite de declaraþii de conformitate ºi certificate de garanþie.
|