Dascãlii nemteni vor învãta cum sã formeze caracterele elevilor
• doi inspector scolari nemteni au participat la un curs de pregãtire, pe aceastã temã, organizat de sociologi americani • acestia se vor implica în instruirea cadrelor didactice din judet, potrivit principiului „caracterul determinã succesul“ • Doi inspectori scolari nemteni au participat, recent, la un curs privind formarea caracterului elevilor, acestia urmînd sã ser ocupe de îndrumarea cadrelor didactice, în acest sens. Unul dintre cei doi reprezentanti ai Inspectoratului Scolar al judetului Neamt este Mariana Rosanu care, la întoarcerea de la cursul organizat la Sinaia, a fãcut cîteva referiri la aceastã experientã: „Am asistat la un curs foarte important, sustinut de un american. El ne-a propus un program foarte important, intitulat «Caracterul mai întîi» si si-a argumentat necesitatea cursului prin nevoia formãrii de caracter. El a spus cã, acum 50 de ani, principalele problemele ale dascãlilor erau legate de sãrãcia elevilor si de absenteismul lor de la scoalã. Acum, cadrele didactice se confruntã cu indisciplina elevilor fatã de învãtãturã. Americanii au analizat mai multe persoane de succes si concluzioneazã: «caracterul determinã succesul». Asta înseamnã cã succesul rezultã în orice domeniu al vietii din structura de caracter“, a declarat inspector Mariana Rosanu, purtãtorul de cuvînt al Inspectoratului Scolar al judetului Neamt.
Americanii care au sustinut cursul si-au manifestat dorinta de a-i ajuta pe elevi si dascãli sã înteleagã de ce este foarte importantã formarea si la ce duce lipsa de trãsãturi de caracter. Pentru aceasta, ei au venit cu tot felul de materiale de îndrumare pentru dascãlii si elevii din scolile primare, gimnaziale si liceale, îndrumare pentru profesori etc. Acestia au subliniat cã foarte eficiente sînt dezbaterile publice fãcute pe diferite categorii de vîrstã, dar si jocurile în care sînt antrenati copiii, desfãsurarea unor ore individuale cadru didactic - elev, studierea definitiilor scurte ale trãsãturilor de caracter. Nu lipsite de importantã sînt considerate laudele aduse de dascãli elevilor, dar si obligativitatea elevilor de a cunoaste definitiile fiecãrei trãsãturi de caracter. Americanii, în studiul pe care l-au realizat, au analizat trãsãturile de caracter pentru fiecare exemplu de elev bun/ elev rãu, sot bun/ rãu, sotie bunã/ rea, politician bun/ rãu etc. „La noi s-a dat prea multã importantã transferului de informatie în cadrul scolilor si mai putin formãrii caracterului elevilor. Misiunea noastrã, ca si cadre didactice, este sã formãm o generatie mai bunã de lucrãtori, de pãrinti, de lideri. De asemenea, mai trebuie sã punem accent pe formarea caracterului în familie prin implicarea acesteia, prin reconsiderarea pozitiei adultilor fatã de copii“, a mai spus inspectorul scolar Mariana Rosanu.
Printre cele 49 de trãsãturi de caracter enumerate de sociologii americani s-au numãrat: ascultarea, atentia, blîndetea, creativitatea, curajul, loialitatea, mãrinimia, onestitatea, toleranta, virtutea.
În anul 2005, în România a avut loc prima întrunire a inspectorilor din 21 de judete ale tãrii care au participat la un curs similar. Între timp, un reprezentant de la Ministerul Educatiei si Cercetãrii s-a deplasat în SUA, unde a aprofundat programul în cauzã, stabilindu-se intensificarea lui în România, prin implicarea directorilor caselor corpului didactic, a inspectorilor scolari si cadrelor didactice. În perioada urmãtoare, cele douã participante de la ISJ Neamt la cursul din Sinaia - Mariana Rosanu si Alina Pamfil - vor realiza un suport de curs, manuale pentru elevi si profesori, manuale de bunã practicã, înregistrãri video, audio, ghiduri de buzunar etc.
Programul „Caracterul mai întîi“ se deruleazã în SUA, Canada, Mexic, Brazilia, Coreea, Turcia, România, în total în 21 de tãri.
|