Firmele, obligate sã angajeze contabili cu studii superioare
• conditia este impusã de modificãrile la Legea contabilitãtii • nedepunerea în termen a situatiilor financiare poate fi sanctionatã cu pînã la 50 de milioane de lei amendã • ÃŽn ultima sedintã de Guvern, de miercuri, 14 martie 2007, s-au aprobat modificãri la Legea contabilitãtii. Noul proiect impune ca persoana care organizeazã contabilitatea unei companii sã aibã studii superioare. Oricine ar fi cel care tine contabilitatea, directorul economic, contabilul-sef sau altã persoanã împuternicitã, trebuie sã aibã studii economice superioare. De asemenea, persoanele fizice sau juridice, care se ocupã de contabilitatea unei companii, în baza unui contract de prestãri servicii, trebuie sã fie membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România. Potrivit proiectului de lege, în acest caz, responsabilitatea pentru conducerea contabilitãtii revine acestor persoane. Companiile nationale, regiile autonome si institutele nationale de cercetare-dezvoltare au la dispozitie 150 de zile, pentru depunerea situatiilor financiare anuale, la unitãtile teritoriale ale ministerului de finante. „Pentru celelalte persoane care intrã sub incidenta prevederilor legii, termenul este de 120 de zile“, se mai aratã în document. Nedepunerea situatiilor financiare anuale la unitãtile teritoriale ale Ministerului de Finante se sanctioneazã cu amenzi care sînt cuprinse între 4 si 50 de milioane de lei vechi. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societãtii-mamã în ceea ce priveste întocmirea si publicarea situatiilor financiare anuale consolidate este contraventie care se sanctioneazã cu amendã între 100 si 300 de milioane de lei. Prin proiectul de lege se prevede posibilitatea modificãrii duratei de pãstrare a registrelor de contabilitate si a documentelor justificative. Astfel, prin ordin al ministrului finantelor publice, se pot stabili registrele de contabilitate si documentele justificative care se pãstreazã 5 ani. Noile reglementari se referã si la termenul de pãstrare a unor registre de contabilitate si documente justificative, de 10 ani, în timp ce pentru statele de platã termenul este de 50 ani. Aceste termene pot fi reduse pentru anumite documente, însã numai prin ordin al ministrului de resort.
În ceea ce priveste contabilitatea institutiilor publice, aceasta va asigura înregistrarea drepturilor constatate, a veniturilor încasate, a angajamentelor bugetare, a angajamentelor legale, a plãtilor de casã si cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificate bugetar conform bugetului aprobat. Totodatã, institutiile publice vor stabili anual un rezultat al executiei bugetare prin închiderea conturilor care reflectã încasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar, iar periodic excedentul sau deficitul patrimonial în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice. Pentru asigurarea în termen a datelor necesare sistemului institutional al statului, societãtile comerciale vor depune la unitãtile teritoriale ale Ministerul Finantelor Publice o raportare anualã, al cãrei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice. Raportarea anualã se depune la unitãtile teritoriale ale Ministerul Finantelor Publice, în termen de 150 de zile de la încheierea exercitiului financiar, însotite de dovada predãrii situatiilor financiare anuale la Oficiul Registrului Comertului spre publicare.
|