S-a modificat Legea nr.38/ 2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere
Motivele care au impus modificarea Legii nr. 38/ 2003:
În primul rînd, modificarile cadrului legislativ existent, prin care se stabileste un alt mod de organizare si executare a serviciilor de utilitate publica, inclusiv transportul public local din care face parte si taximetria. Exemple:
1. Prin Ordonanta Guvernului nr. 34/ 2006 privind achizitiile publice se impune ca autoritatile administratiei publice locale sa atribuie acest serviciu public spre executare numai prin Contract de atribuire în gestiune delegata, încheiat pe baza autorizatiilor taxi obtinute conform legii.
2. Prin OUG nr.109/ 2005 privind transporturile rutiere, aprobata prin Legea nr. 102/ 2006, transportul public de persoane realizat cu autoturisme si transportul public de marfuri realizat cu autovehicule care nu depasesc masa de 3,5 tone, nu mai sînt de competenta Ministerului Transporturilor. Din acest moment, în domeniul taximetriei si Rent Car, Ministerul Transporturilor prin Autoritatea Rutiera Româna, nu mai are competente importante.
3. Prin Legea nr. 92/ 2007 privind serviciile de transport public local, transportul în regim de taxi si transportul în regim de închiriere (Rent Car) sînt definite ca servicii de utilitate publica. Aceste servicii intra total în competenta autoritatilor administratiei publice locale. În al doilea rînd, s-a urmarit transpunerea în practica a principiului descentralizarii si autonomiei locale, în ce priveste înfiintarea, autorizarea, organizarea si atribuirea în gestiune a serviciilor de transport în regim de taxi si de transport în regim de închiriere. În al treilea rînd, din practica rezulta ca, din anul 2003, pîna în prezent, o serie de prevederi ale Legii nr. 38/ 2003 nu au fost respectate, atît de catre autoritatile administratiei publice locale, cît si de catre operatorii si taximetristii independenti care executau serviciile de taximetrie. În acest sens, noile modificari exclud orice interpretare, introducînd sanctiuni mai drastice atît pentru transportatorii autorizati, cît si pentru functionarii din primarie, care nu respecta legea, favorizînd aparitia actelor de coruptie si ilegalitati. Pe ansamblu, noua lege are un puternic caracter anticoruptie. În al patrulea rînd, se renunta la posibilitatea de a practica taximetria cu autovehicule închiriate, solutie care aplicata selectiv a provocat un tratament discriminator asupra taximetristilor care au realizat investitii reale în mijloace de transport, favorizînd speculatiile cu autorizatiile taxi astfel acordate. De un astfel de tratament discriminator au fost afectati si multi transportatori reali înscrisi în listele de asteptare.
Mai multa siguranta pentru clienti
Renuntarea la modul de executare a taximetriei cu autovehicule închiriate va asigura intrarea pe piata taximetriei a proprietarilor de autovehicule, ocazie cu care acestora li se recunoaste efortul de a investi. În al saselea rînd, cu ocazia intrarii în vigoare a noilor modificari, autoritatile administratiei publice locale sînt obligate sa verifice foarte serios modul cum au fost acordate pîna acum autorizatiile taxi si sa le retraga imediat pe cele care au fost atribuite fraudulos sau care nu mai îndepinesc conditiile de a fi mentinute în executare. Autorizatiile taxi astfel retinute vor fi atribuite cu prioritate taximetristilor de pe listele de asteptare. În al saptelea rînd, se asigura un grad sporit de confort si de siguranta pentru clienti. Nu vor mai putea intra pentru prima data pe piata taximetriei autovehiculele mai vechi de 5 ani si cu grad de confort scazut. Pentru asigurarea continuitatii în activitatea de taximetrie, legea prevede prelungirea la cerere a autorizatiei taxi de la 5 ani la 10 ani, dar numai pentru autovehiculele cu vechimea sub 10 ani. În al optulea rînd, se simplifica modul de autorizare al transportatorilor si procedurile de agreere a taxiurilor la RAR, reducîndu-se substantial birocratia. În al noualea rînd, atestatele profesionale ale taximetristilor se prelungesc de la 5 ani pentru perioada nedeterminata, cu vizare la 5 ani, certificatele de agreere RAR se prelungesc de la 5 la 10 ani, cu vizare anuala, iar autorizatia taxi nu se mai vizeaza anual. Acesta înseamna birocratie mai putina si costuri mai mici pentru transportatorii taxi. În al zecelea rînd, regimul sanctionator se înaspreste pentru cei care nesocotesc respectarea întocmai a legii, ceea ce va însemna un plus de calitate a serviciilor de taximetrie si Rent Car prestate.
|