Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2008
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 sarcasm.ro
 helen.ro
 cojoc.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 13 Septembrie 2008
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Catastrofă feroviară

Catastrofă feroviară

• două persoane au decedat, iar pagubele au fost evaluate la 140 de miliarde de lei vechi • o garnitură, formată din 21 de vagoane încărcate cu calcar, a intrat în plin într-o altă garnitură care stationa, la fabrica de ciment din Bicaz • cauza accidentului: sistemul de frînare al garniturii nu a functionat • Simion Cardas, lăcătus mecanic a încercat să scape cu viată, sărind din locomotivă, însă a murit datorită leziunilor suferite • mecanicul locomotivei a murit în urma impactului • autoritătile au demarat o anchetă •

O adevărată catastrofă feroviară, cu sigurantă cea mai mare din istoria judetului Neamt, cel putin în ceea ce priveste valoarea pagubelor, a avut loc, ieri dimineată, la fabrica de ciment Bicaz, proprietatea concernului Heidelberg Cement. Evenimentul s-a soldat cu doi morti, zeci de vagoane deraiate si transformate în fiare contorsionate, o locomotivă distrusă, rampa de descărcare a calcarului grav avariată si peste toate mii de tone de calcar împrăstiat în toate părtile. Cauza dezastrului, nefunctionarea tehnică a sistemului de frînare. Acest lucru a făcut ca trenul compus din peste 20 de vagoane încărcate cu calcar, să parcurgă cei peste 20 de kilometri, dintre Bicaz - Chei si Tasca, în aproximativ 15 minute. Mecanicul, Marin Debona, în vîrstă de 56 de ani, proaspăt pensionat, dar reangajat al firmei SC Unicom SA Bucuresti, asemeni unui căpitan de vas, desi stia ce-l asteaptă, a preferat să rămînă la cîrma garniturii pînă în momentul impactului, cînd avea să-si afle sfîrsitul printre fiarele contorsionate ale locomotivei. Cea de-a doua victimă, Simion Cardas, de 46 de ani, salariat al Carpatcement, care, spun martorii, nu-si avea rostul în tren, a încercat să se salveze sărind înainte ca trenul să-si facă intrarea vijelioasă în fabrică. Săritura omului, din locomotivă pe platforma betonată de parcare auto, i-a fost fatală. Evenimentul s-a petrecut după miezul noptii, iar dezastrul final, din incinta fabricii, a avut loc la ora 3,30. Zgomotul infernal, produs de impactul garniturii aflate în viteză cu vagoanele stationate pentru descărcare la rampă, a fost receptionat de către sătenii ce locuiesc în vecinătate, ca o adevărată explozie. Oamenii din Tasca au declarat ieri că o asemenea catastrofă feroviară n-a mai avut loc în zonă de cînd există fabrica. În cursul diminetii, inginerul Stefan Constantin Dumitru directorul cu probleme de exploatare al Unicom Tranzit SA Bucuresti, firmă ce, de doar cîteva luni gestionează transportul feroviar al Carpatcement - Sucursala Bicaz, s-a prezentat cu un elicopter la locul accidentului pentru primele constatări. Pentru efectuarea cercetărilor la fata locului s-au prezentat reprezentantul local al Politiei TF, reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamt si ai Parchetului. Odată cu ivirea zorilor, locuitorii comunei, dar si multi dintre cei aflati în trafic, s-au transformat în martori, comentînd în fel si chip fenomenul catastrofal petrecut peste noapte în Tasca. Multi dintre acestia au pus nenorocirea pe seama faptului că, în goana după profit, transportatorul acceptă lipsa de personal calificat si renuntă voit la reviziile periodice împuse de legislatia privind securitatea circulatiei pe calea ferată. O altă ipoteză desprinsă în urma discutiilor martorilor este aceea privind lipsa aerului în buteliile de compresor ca urmare a opririi functionării motorului locomotivei din acelasi motiv al economisirii, de astă-dată, de combustibil. Toti însă au apreciat gestul mecanicului, care se pare că dacă nu si-ar fi sacrificat propria viată dimensiunile dezastrului ar fi fost mult mai ample.

Dezastru pe toate fronturile

Valoarea pagubelor a fost evaluată la 14 milioane de lei, respectiv 140 de miliarde de lei vechi. Impactul dintre cele două garnituri a dus la distrugerea mai multor vagoane, dar si a căii ferate, pe o portiune destul de mare. Într-un comunicat remis presei, reprezentantii Carpatcement Holding au adresat condoleante familiilor celor două victime. „Două trenuri navetă, unul încărcat cu calcar si altul gol, aflat în statia de descărcare, s-au ciocnit pe linia ferată 25, la statia CF uzinală Tasca. În urma impactului au murit doi oameni. Accidentul s-a produs în timpul unui transport de la cariera de calcar Bicaz Chei către fabrica de ciment de la Tasca. După încărcarea garniturii de vagoane cu calcar, în jurul orelor 3, naveta care urma sa descarce calcarul la fabrica de ciment din Tasca a plecat din statia Bicaz-Chei către statia CF Tasca. Personalul de locomotivă a constatat că nu poate efectua frînarea separată a vagoanelor în statia Tasca din interiorul fabricii de ciment, unde pe sine era o navetă descărcată. Atunci mecanicul de locomotivă a hotărît să oprească convoiul de vagoane numai prin frînarea locomotivei, însă convoiul nu a reactionat la frînă si s-a izbit de naveta goală. Fiecare navetă avea în componenta sa 21 de vagoane tip VLASP. În cabina locomotivei s-au aflat 4 persoane: un mecanic de locomotivă, un ajutor mecanic de locomotivă, acarul statiei Bicaz-Chei (toti trei angajati ai firmei Unicom Tranzit SA Bucuresti si un lăcătus mecanic, angajat al Carpatcement. Lăcătusul mecanic, încercînd să se salveze, a sărit din tren în timpul mersului, însă a murit în urma unor contuzii multiple. Mecanicul de locomotivă, aflat la post, a murit în urma impactului. Ajutorul de mecanic de locomotivă si acarul statiei Bicaz-Chei s-au retras în sala masinii, fiind protejati de motoarele existente în acel spatiu. Cei doi sînt în afara oricărui pericol, nesuferind nici o leziune de pe urma accidentului. Au fost avariate 42 de vagoane, din care 30 vagoane deraiate, si 50 de metri linie cale ferată. După o primă evaluare, producerea acestui eveniment a generat pagube totale de aproximativ 14.000.000 lei.
Atît calea ferată, cît si trenul sînt în proprietatea Carpatcement Holding. Activitatea de transport pe calea ferata uzinală a fost externalizată din anul 2003, prestatorul actual de servicii fiind Unicom Tranzit SA Bucuresti. În conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul are sarcina realizării reviziilor si reparatiilor materialului rulant, precum si sarcina de a asigura circulatia trenurilor în conditii de totală sigurantă. Carpatcement a numit o comisie tehnică de cercetare a cauzelor accidentului si stabilire a măsurilor operative. Carpatcement Holding regretă cele întîmplate si adresează familiilor îndoliate sincere condoleante. Compania va face tot ce îi stă în putere pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie în aceste momente dificile“, se arată în comunicatul semnat de Bogdan Arnăutu, purtătorul de cuvînt al Heidelberg Cement.
Inspectoratul Teritorial de Muncă, împreună cu o echipă de anchetă, formată din procurori si politisti, au demarat o serie de cercetări pentru a stabili cine se face vinovat de producerea acestei tragedii.
Ioan Popescu, inspectorul sef al ITM Neamt, care se afla ieri după amiază la fata locului, ne-a declarat că ancheta este în plină desfăsurare. De altfel, de această nenorocire s-a interesat si prefectul Toader Mocanu care a mers special la Bicaz pentru a evalua valoarea dezasatrului.

Articol afisat de 3219 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI; Daniel MURARU)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective