Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2008
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 13 Septembrie 2008
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Catastrofã feroviarã

Catastrofã feroviarã

• douã persoane au decedat, iar pagubele au fost evaluate la 140 de miliarde de lei vechi • o garniturã, formatã din 21 de vagoane încãrcate cu calcar, a intrat în plin într-o altã garniturã care stationa, la fabrica de ciment din Bicaz • cauza accidentului: sistemul de frînare al garniturii nu a functionat • Simion Cardas, lãcãtus mecanic a încercat sã scape cu viatã, sãrind din locomotivã, însã a murit datoritã leziunilor suferite • mecanicul locomotivei a murit în urma impactului • autoritãtile au demarat o anchetã •

O adevãratã catastrofã feroviarã, cu sigurantã cea mai mare din istoria judetului Neamt, cel putin în ceea ce priveste valoarea pagubelor, a avut loc, ieri dimineatã, la fabrica de ciment Bicaz, proprietatea concernului Heidelberg Cement. Evenimentul s-a soldat cu doi morti, zeci de vagoane deraiate si transformate în fiare contorsionate, o locomotivã distrusã, rampa de descãrcare a calcarului grav avariatã si peste toate mii de tone de calcar împrãstiat în toate pãrtile. Cauza dezastrului, nefunctionarea tehnicã a sistemului de frînare. Acest lucru a fãcut ca trenul compus din peste 20 de vagoane încãrcate cu calcar, sã parcurgã cei peste 20 de kilometri, dintre Bicaz - Chei si Tasca, în aproximativ 15 minute. Mecanicul, Marin Debona, în vîrstã de 56 de ani, proaspãt pensionat, dar reangajat al firmei SC Unicom SA Bucuresti, asemeni unui cãpitan de vas, desi stia ce-l asteaptã, a preferat sã rãmînã la cîrma garniturii pînã în momentul impactului, cînd avea sã-si afle sfîrsitul printre fiarele contorsionate ale locomotivei. Cea de-a doua victimã, Simion Cardas, de 46 de ani, salariat al Carpatcement, care, spun martorii, nu-si avea rostul în tren, a încercat sã se salveze sãrind înainte ca trenul sã-si facã intrarea vijelioasã în fabricã. Sãritura omului, din locomotivã pe platforma betonatã de parcare auto, i-a fost fatalã. Evenimentul s-a petrecut dupã miezul noptii, iar dezastrul final, din incinta fabricii, a avut loc la ora 3,30. Zgomotul infernal, produs de impactul garniturii aflate în vitezã cu vagoanele stationate pentru descãrcare la rampã, a fost receptionat de cãtre sãtenii ce locuiesc în vecinãtate, ca o adevãratã explozie. Oamenii din Tasca au declarat ieri cã o asemenea catastrofã feroviarã n-a mai avut loc în zonã de cînd existã fabrica. În cursul diminetii, inginerul Stefan Constantin Dumitru directorul cu probleme de exploatare al Unicom Tranzit SA Bucuresti, firmã ce, de doar cîteva luni gestioneazã transportul feroviar al Carpatcement - Sucursala Bicaz, s-a prezentat cu un elicopter la locul accidentului pentru primele constatãri. Pentru efectuarea cercetãrilor la fata locului s-au prezentat reprezentantul local al Politiei TF, reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Muncã Neamt si ai Parchetului. Odatã cu ivirea zorilor, locuitorii comunei, dar si multi dintre cei aflati în trafic, s-au transformat în martori, comentînd în fel si chip fenomenul catastrofal petrecut peste noapte în Tasca. Multi dintre acestia au pus nenorocirea pe seama faptului cã, în goana dupã profit, transportatorul acceptã lipsa de personal calificat si renuntã voit la reviziile periodice împuse de legislatia privind securitatea circulatiei pe calea feratã. O altã ipotezã desprinsã în urma discutiilor martorilor este aceea privind lipsa aerului în buteliile de compresor ca urmare a opririi functionãrii motorului locomotivei din acelasi motiv al economisirii, de astã-datã, de combustibil. Toti însã au apreciat gestul mecanicului, care se pare cã dacã nu si-ar fi sacrificat propria viatã dimensiunile dezastrului ar fi fost mult mai ample.

Dezastru pe toate fronturile

Valoarea pagubelor a fost evaluatã la 14 milioane de lei, respectiv 140 de miliarde de lei vechi. Impactul dintre cele douã garnituri a dus la distrugerea mai multor vagoane, dar si a cãii ferate, pe o portiune destul de mare. ÃŽntr-un comunicat remis presei, reprezentantii Carpatcement Holding au adresat condoleante familiilor celor douã victime. „Douã trenuri navetã, unul încãrcat cu calcar si altul gol, aflat în statia de descãrcare, s-au ciocnit pe linia feratã 25, la statia CF uzinalã Tasca. ÃŽn urma impactului au murit doi oameni. Accidentul s-a produs în timpul unui transport de la cariera de calcar Bicaz Chei cãtre fabrica de ciment de la Tasca. Dupã încãrcarea garniturii de vagoane cu calcar, în jurul orelor 3, naveta care urma sa descarce calcarul la fabrica de ciment din Tasca a plecat din statia Bicaz-Chei cãtre statia CF Tasca. Personalul de locomotivã a constatat cã nu poate efectua frînarea separatã a vagoanelor în statia Tasca din interiorul fabricii de ciment, unde pe sine era o navetã descãrcatã. Atunci mecanicul de locomotivã a hotãrît sã opreascã convoiul de vagoane numai prin frînarea locomotivei, însã convoiul nu a reactionat la frînã si s-a izbit de naveta goalã. Fiecare navetã avea în componenta sa 21 de vagoane tip VLASP. ÃŽn cabina locomotivei s-au aflat 4 persoane: un mecanic de locomotivã, un ajutor mecanic de locomotivã, acarul statiei Bicaz-Chei (toti trei angajati ai firmei Unicom Tranzit SA Bucuresti si un lãcãtus mecanic, angajat al Carpatcement. Lãcãtusul mecanic, încercînd sã se salveze, a sãrit din tren în timpul mersului, însã a murit în urma unor contuzii multiple. Mecanicul de locomotivã, aflat la post, a murit în urma impactului. Ajutorul de mecanic de locomotivã si acarul statiei Bicaz-Chei s-au retras în sala masinii, fiind protejati de motoarele existente în acel spatiu. Cei doi sînt în afara oricãrui pericol, nesuferind nici o leziune de pe urma accidentului. Au fost avariate 42 de vagoane, din care 30 vagoane deraiate, si 50 de metri linie cale feratã. Dupã o primã evaluare, producerea acestui eveniment a generat pagube totale de aproximativ 14.000.000 lei.
Atît calea feratã, cît si trenul sînt în proprietatea Carpatcement Holding. Activitatea de transport pe calea ferata uzinalã a fost externalizatã din anul 2003, prestatorul actual de servicii fiind Unicom Tranzit SA Bucuresti. ÃŽn conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul are sarcina realizãrii reviziilor si reparatiilor materialului rulant, precum si sarcina de a asigura circulatia trenurilor în conditii de totalã sigurantã. Carpatcement a numit o comisie tehnicã de cercetare a cauzelor accidentului si stabilire a mãsurilor operative. Carpatcement Holding regretã cele întîmplate si adreseazã familiilor îndoliate sincere condoleante. Compania va face tot ce îi stã în putere pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie în aceste momente dificile“, se aratã în comunicatul semnat de Bogdan Arnãutu, purtãtorul de cuvînt al Heidelberg Cement.
Inspectoratul Teritorial de Muncã, împreunã cu o echipã de anchetã, formatã din procurori si politisti, au demarat o serie de cercetãri pentru a stabili cine se face vinovat de producerea acestei tragedii.
Ioan Popescu, inspectorul sef al ITM Neamt, care se afla ieri dupã amiazã la fata locului, ne-a declarat cã ancheta este în plinã desfãsurare. De altfel, de aceastã nenorocire s-a interesat si prefectul Toader Mocanu care a mers special la Bicaz pentru a evalua valoarea dezasatrului.

Articol afisat de 3624 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI; Daniel MURARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective