50 de pensionari s-au întors la cataloage
• cu o zi înainte de începera scolii se lucreazã la recrutarea necalificatilor pentru învãtãmînt • conducerea ISJ sustine cã se constatã o reducere a interesului pentru pregãtire a celor ce vor sã lucreze la catedrã • din pãcate, tocmai disciplinele la care se dau teze cu subiect unic nu au personal calificat • Conducerea Inspectoratului Scolar Judetean Neamt a acceptat sã lucreze cu 50 de cadre didactice pensionare în anul scolar care va începe luni, 15 septembrie. Aceste persoane fac parte din rîndul celor pentru care conducerile scolilor în care vor sã presteze au semnat cã sînt de acord cã venirea lor, iar vechimea în pensie nu depãseste trei ani. Pe lîngã ei, în învãtãmîntul nemtean îsi fac loc suplinitori calificati si necalificati, cei din urmã a fi alesi în cursul zilei de sîmbãtã, 13 septembrie. Se pare cã numãrul lor va fi aproxiamtiv egal cu cel al dascãlilor. Necalificatii au cu totul altã pregãtire decît cea de dascãl. Salariile încã mici si stresul mult prea mare, dar si distanta prea mare fatã de domiciliu, mai ales cînd posturile sînt la sat, îi fac pe tot mai multi absolventi de facultate sã evite învãtãmîntul. ÃŽn schimb, cautã un loc de muncã în afara sistemului, la firme particulare care le oferã conditii salariale mai avantajoase. ÃŽn aceste conditii, Inspectoratul Scolar Judetean Neamt este obligat sã angajeze, pe perioadã determinatã, cam pe toti cei care vor sã intre în sistem. Din pãcate, dupã cum sustine conducerea învãtãmîntului nemtean, nici cei care sînt calificati, dar au statut de suplinitori, nu au fãcut tot timpul figuri frumoase pe parcursul testãrilor care au fost aplicate în aceastã varã, dupã examenul de titularizare din iulie. De fapt, acesta este considerat testul de cãpãtîi al dascãlilor. Cei care au primit peste 7 au avut sansa sã se titularizeze, teoretic, în cazul în care au existat posturi, sau merg ca suplinitori calificati pe perioadã determinatã (un an scolar). ÃŽn rest
s-au aplicat testãri pe baza cãrora s-a urmãrit repartizarea în functie de mediile obtinute. „Vorbind de pregãtirea profesionalã a celor care vor sã pãtrundã în sistem, se constatã o reducere a interesului acestora. Am reusit sã aducem 187 de titulari, dupã 23 de examene de titularizare care s-au tinut în iulie în tot judetul. Din pãcate, dupã testarea de pe 23 august, nu am mai putut face aceleasi remarci. Acum sîntem nevoiti sã facem o altã testare, conform unui calendar stabilit de cãtre Ministerul Educatiei, Cercetãrii si Tineretului. S-au prezentat 288 de persoane, din care 75 pentru calificati si 213 pentru necalificati. Este o situatie care se întîlneste la nivel national - nu existã tineri care sã lucreze în învãtãmînt. Pentru unii, învãtãmîntul este un fel de ajutor social. Este ultima locatie în care îsi pot gãsi un loc de muncã bun, cãldut, scurt si fãrã mare efort. Din pãcate, disciplinele disponibile, care nu au cãutare, sînt cele la care se dau teze cu subiect unic. Asta înseamnã cã lasã de dorit calitatea pregãtirii elevilor. ÃŽn anul scolar 2008-2009 cred cã vom primi în sistem peste 50 de persoane necalificate. Adicã mai multe decît în anul scolar trecut“, a declarat profesorul Grigorutã Oniciuc, inspector scolar general adjunct al ISJ Neamt, presedinte al comisiei de mobilitate a personalului didactic.
Responsabil direct pentru proasta salarizare a profesorilor debutanti, ale cãror salarii abia ajung la 1.000 de lei, Guvernul este incapabil sã adopte o strategie potrivitã. Astfel, calitatea învãtãmîntului va continua sã fie tot mai scãzutã. Si cum „la omul sãrac nici boii nu trag“, cei mai nãpãstuiti sînt elevii din mediul rural. Acestia se lovesc nu doar de conditii de viatã mult sub ale colegilor lor de la oras – locuinte lipsite de apã curent, canalizare si încãlzire centralã, strãzi asfaltate etc., ci si de un învãtãmînt categoric inechitabil. ÃŽn majoritate, dascãlii sînt navetisti, deci se grãbesc sã prindã autobuzul cãtre oras si le acordã mai putin timp la scoalã elevilor, plus cã multi dintre ei sînt necalificati.
|