Oleoductul Constanþa-Trieste urmeazã sã se nascã în ianuarie
Semnarea oficialã a documentelor prin care un numãr de cinci þãri se angajeazã sã construiascã un oleoduct care va face legãtura între România ºi Italia, o nouã etapã în lupta pentru controlul ºi beneficiile rezultate de pe urma petrolului din Marea Caspicã, este aºteptatã în luna ianuarie 2006, informeazã un articol apãrut marþi în cotidianul economic „Financial Times“.
Potrivit publicaþiei citate, miniºtri din România, Serbia, Croaþia, Slovenia ºi Italia urmeazã sã se reuneascã la Roma pentru a conveni formarea unei companii care se va ocupa de construcþia oleoductului cu o lungime de 1.500 kilometri. Potrivit unui studiu de fezabilitate, proiectul, care va necesita ºi reabilitarea portului Constanþa, ar urma sã coste cel puþin 2,4 miliarde dolari. Surse apropiate de proiect susþin cã douã mari companii petroliere, un mare grup internaþional din domeniul energiei ºi o companie de stat din sectorul energetic ºi-au exprimat deja interesul.
Henry Owen, consultant financiar în cadrul proiectului conductei Constanþa-Trieste, considerã cã acest oleoduct va alimenta rafinãriile din Sud-Estul Europei, Italia, Austria ºi Bavaria, urmînd a trimite þiþei ºi spre portul Genova, via un oleoduct existent care leagã deja Trieste de Genova, de unde ar putea fi îmbarcat chiar ºi pe tancuri petroliere de mare capacitate. În plus, proiectul ar reduce dependenþa Europei de petrolul din Orientul Mijlociu, nu ar putea fi controlat de Rusia ºi ar ajuta la decongestionarea traficului maritim prin strîmtoarea Bosfor-Dardanele. Însã consultantul a avertizat cã oleoductul Constanþa-Trieste se va confrunta cu mai mulþi concurenþi, iar acordul final ar putea sã fie pus în pericol de unul dintre cele cinci state. Chiar dacã se va trece de ceremonia oficialã de semnare a documentelor, urmãtorul obstacol major va fi ajungerea la un acord în ceea ce priveºte tarifele noului oleoduct.
Proiectul oleoductului Pan-European ce ar urma sã lege Constanþa de Trieste are deja doi concurenþi serioºi în cele douã oleoducte ce ar urma sã plece din portul bulgar Burgas pentru a trimite petrol pe coasta Mãrii Adriatice, primul la Alexandropolis (Grecia) ºi al doilea la Vlore (Albania).
În toatã aceastã competiþie, politica joacã un rol tot atît de important ca ºi banii. Rusia este interesatã sã controleze exporturile de petrol din regiunea Mãrii Caspice, opunîndu-se direct intereselor SUA care doresc sã limiteze puterea Moscovei în aceastã regiune, aflatã la mijloc între Europa ºi Asia, ambele pieþe cu un consum ridicat de resurse energetice. În acelaºi timp, Turcia doreºte reducerea traficului tancurilor petroliere prin strîmtoarea Bosfor-Dardanele, însã nici nu doreºte sã piardã veniturile care decurg din deþinerea acestei importante rute de tranzit maritim. În total, existã peste zece proiecte de conducte petroliere pentru regiunea Europei de Sud-Est, cel mai important fiind noul oleoduct Baku-Ceyhan, care ar urma sã intre în funcþiune în primãvara lui 2006.
|