An aglomerat pentru Camera de Conturi
Camera de Conturi Judeþeanã Neamþ va avea de efectuat, anul acesta, foarte multe acþiuni de audit. Astfel, potrivit Programului de control ºi audit financiar pe anul 2006, aprobat de Plenul Curþii de Conturi a României, Camera de Conturi Neamþ va efectua cîte un audit al performanþei pe temele: (1) gradul de neîncredere ºi de nemulþumire a cetãþenilor faþã de performanþele serviciilor publice de administrare a domeniului public ºi privat de interes local (la un municipiu); (2) programele de cercetare RELANSIN ºi CERES (4 entitãþi); (3) crearea premiselor ºi furnizarea serviciilor informatice pentru sporirea eficienþei administraþiei locale (la un municipiu) ºi judeþene; (4) analiza eficienþei managementului cu privire la buna gestionare a Fondului Asigurãrilor Sociale de Sãnãtate; (5) analiza din punct de vedere al economicitãþii, eficienþei ºi eficacitãþii a proiectului „Sãli de sport“ (o ºcoalã ºi un municipiu). Auditul performanþei constituie, potrivit Standardelor internaþionale de audit INTOSAI, o evaluare sau o examinare independentã a mãsurii în care o activitate, un program sau o instituþie funcþioneazã în mod eficient ºi eficace, cu respectarea eficacitãþii.
Controlorii financiari ai Camerei de Conturi Neamþ vor efectua, în cursul acestui an, ºi cîteva acþiuni de audit financiar de regularitate: auditul contului de execuþie a bugetului propriu de venituri ºi cheltuieli a Direcþiei Generale a Finanþelor Publice Neamþ, auditul veniturilor bugetului de stat, auditul financiar de regularitate privind acordarea ºi urmãrirea subvenþiilor ºi a altor forme de sprijin din partea statului pentru producãtorii agricoli, precum ºi auditarea conturilor de execuþie pe anul 2004 la 15 unitãþi administrativ-teritoriale (judeþ, un municipiu, un oraº, 12 comune).
Camera de Conturi Neamþ va avea de realizat ºi unele acþiuni de control, respectiv: verificarea conturilor de execuþie bugetarã pe anul 2005 la 19 instituþii publice ai cãror conducãtori au calitatea de ordonatori secundari sau terþiari de credite; controlul situaþiei, evoluþiei ºi modului de administrare a patrimoniului la Sucursalele Societãþilor Naþionale Plafar ºi Îmbunãtãþiri Financiare ºi la o societate cu capital al unei unitãþi administrativ-teritoriale; controlul finanþãrii activitãþii partidelor politice (la 4 filiale); alte verificãri.
Cum se vede, anul acesta, controlorii financiari ai Camerei de Conturi Neamþ vor efectua îndeosebi acþiuni de audit, acestea ocupînd 55% din totalul volumului de timp, în timp ce acþiunile de control financiar vor ocupa doar 45% din acest total. Anul trecut, acþiunile de control au ocupat 65% din totalul volumului de timp, iar acþiunile de audit 35%. Problema este cã pentru prejudiciile constatate la entitãþile controlate se dispun mãsuri de recuperare a lor, în timp ce în cazul constatãrii unor prejudicii la entitãþile auditate se fac doar recomandãri pentru intrarea în legalitate, urmînd, eventual, sã se solicite ulterior Curþii de Conturi a României includerea entitãþii respective ºi în programul de control.
|