„Susþin cu fermitate restructurarea Guvernului, dar aceasta nu trebuie fãcutã «pe genunchi»“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neamþ ªerban Strãtilã Reporter: Lucraþi la un proiect de lege referitor la pensii, ce aduce el nou?
ªerban Strãtilã: Cunoaºteþi foarte bine poziþia pe care am adoptat-o în cazul Statutului parlamentarilor, ºi anume opoziþia faþã de acordarea acelor pensii de serviciu. Aºa cum am declarat la vremea respectivã, nu sînt împotriva unor pensii rezonabile pentru parlamentari, dar acestea trebuie sã rezulte exclusiv ca urmare a contribuþiei, chiar ºi la un fond de pensii privat. Mai mult, am considerat cã adoptarea Statutului va face mai dificilã rezolvarea, din punct de vedere legislativ, a situaþiei inacceptabile cînd unii sînt pensionari de lux - magistraþi, poliþiºti, militari, diplomaþi - iar ceilalþi bugetari ºi cei din sectorul privat sînt doar „fraierii“ care contribuie prin taxele plãtite la subvenþionarea sistemelor „speciale“ ale pensiilor „de serviciu“. Nu de mult, am aflat despre un record în materie, ºi anume o pensie de peste 110 milioane lunar primitã de un fost director de penitenciar. Sînt de acord ca
magistraþii, poliþiºtii ºi alte categorii sã beneficieze de salarii bune pentru cã au ºi anumite restricþii în activitate ºi, uneori, meseria lor poate deveni chiar periculoasã, dar la pensie trebuie sã fie judecaþi dupã aceeaºi lege ca ºi ceilalþi contribuabili. De asemenea, cred cã ar trebui sã înceteze angajarea în acelaºi sistem a pensionarilor deveniþi, dintr-o datã, indispensabili. Ministerele respective sînt pline de pensionari care au beneficiat de salarii compensatorii, iau pensii de zeci de milioane ºi au fost reîncadraþi pentru cã, „subit“, s-a descoperit cã sînt de neînlocuit.
Aceste aspecte trebuie sã înceteze ºi, de aceea, am început o documentare în sensul promovãrii unui proiect de lege care sã consfinþeascã modul de calcul al pensiei pentru toþi cetãþenii României dupã o singurã lege: Legea 19/2001. Nimeni nu este împiedicat sã aibã pensii mai mari, cu o singurã condiþie: contribuþia la fonduri de pensii private fie de cãtre persoanã, fie de cãtre instituþia unde este angajat.
Rep.: Revenind la un subiect la zi, cine credeþi cã se face vinovat de apariþia gripei aviare? Consideraþi corectã demiterea ºefului Agenþiei Sanitar-Veterinare?
ª.S.: La aceastã întrebare vor trebui sã rãspundã specialiºtii din domeniul respectiv. În privinþa ºefului ANSV, cred cã decizia de demitere s-a luat sub presiunea opiniei publice care cerea un responsabil. Domnul Ioan Agafiþei este apreciat drept un bun profesionist în domeniul veterinar, iar ancheta care se desfãºoarã va gãsi, pînã la urmã, adevãraþii responsabili. Nu vreau sã insist asupra reacþiilor penibile ale altor autoritãþi relativ la noul val de gripã aviarã ºi sper sã nu se politizeze excesiv aspectele legate de gestionarea crizei. Totuºi, sã nu uitãm de implicaþiile asupra sectorului avicol din þara noastrã. Importurile de carne de pasãre din România au fost interzise în UE, ceea ce determinã statul român sã ia mãsuri cît mai urgente pentru eradicarea bolii.
Raport de þarã favorabil
Rep: A existat un întreg rãzboi al declaraþiilor referitoare la raportul de þarã. În opinia dumneavoastrã ne este el favorabil sau nu?
ª.S.: Va fi, cu siguranþã, favorabil ºi, conform ultimelor declaraþii ale domnului Olli Rehn, va fi întocmit chiar mai devreme, respectiv în luna septembrie. Devansarea termenului este, în opinia mea, strîns legatã de necesitatea ratificãrii tratatului de aderare a României ºi Bulgariei pînã la sfîrºitul anului, în toate parlamentele europene. Evident, dacã ar fi existat cea mai micã intenþie de a se recomanda amînarea aderãrii, nu ar mai fi fost atîta grabã din partea oficialilor europeni.
Rep.: Cum vedeþi formula optimã de Guvern, cã tot se vorbeºte de restructurare?
ª.S.: Susþin cu fermitate restructurarea Guvernului, dar aceasta nu trebuie fãcutã „pe genunchi“, urmãrindu-se doar un scop electoral sau o modalitate de a scãpa de unele persoane. Cred cã reducerea aparatului guvernamental trebuie fãcutã concomitent cu cea a numãrului de agenþii ºi structuri paralele, dar pe baza unor studii profesioniste. ªtiu cã din dispoziþia Guvernului existã un astfel de studiu, dar concluziile nu se pot elabora nici în cadrul conferinþelor de presã ºi nici în timpul cãlãtoriilor cu avionul. Mai nimeritã ar fi numirea unui colectiv extins care sã lucreze timp de cîteva luni ºi sã realizeze un proiect de restructurare care sã nu þinã seama decît de eficienþa ºi nu de algoritmul politic, astfel ca noua structurã sã fie operaþionalã odatã cu integrarea în UE. Personal, în activitatea din Comisia Economicã a Senatului, m-am opus constant la iniþiative care vizau extinderea birocraþiei ºi voi acþiona la fel în continuare. Din pãcate, unii colegi doresc restructurare doar pentru persoane propuse de alte formaþiuni ºi numai cînd acestea, dintr-un motiv sau altul, devin incomode. Nu sînt de acord cu o astfel de atitudine ºi sper ca dumneavoastrã, presa ºi opinia publicã în general, sã discearnã între demagogi ºi profesioniºti.
|