Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2006
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 sarcasm.ro
 helen.ro
 cojoc.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 17 Iunie 2006
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Coca Bloos în „Ich bin Ofelia“ de Gertrud Fussenegger

Coca Bloos în „Ich bin Ofelia“ de Gertrud Fussenegger

• Teatrul „Pi Buni“ al Fundației PiatrArt vă invită la o nouă reprezentație • luni, 19 iunie, va fi prezentat publicului pietrean o producție a Clubului Prometheus din București: „Ich bin Ofelia“ de Gertrud Fussenegger •

Un spectacol socotit, „pi buni“, un adevărat eveniment teatral. Luni, 19 iunie 2006, ora 20,00, la Club Q30, Teatrul „Pi Buni“ al Fundației PiatrArt va prezenta publicului pietrean o producție a Clubului Prometheus din București: „Ich bin Ofelia“ de Gertrud Fussenegger, un recital dramatic cu Coca Bloos, cea care a obținut, la Gala din primăvara anului 2004, Premiul UNITER pentru cea mai bună actriță a anului 2003. Spectacolul realizat de regizorul Sorin Militaru beneficiază de aportul scenografic al Alinei Herescu și de suportul muzical al lui Peter Sarosi.
Pentru cei interesați de a fi părtași la reformularea unui spectacol de excepție sub bolțile de piatră ale underground-ului din strada Ștefan cel Mare, facem precizarea că rezervările pot fi făcute la telefonul 0233-219666 sau prin sms la numărul 0723-374807.

„Stăteam pe veceu și aveam obrajii roșii“

Nu vă speriați! Este o simplă replică din contrarianta montare în care ați văzut-o ultima dată la cea de a XIX-a ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț, într-un spectacol al Teatrului „Odeon“ din București, cu piesa „Genocid sau ficatul meu e fără rost“ de Werner Schwab, în regia aceluiași Sorin Militaru. Era protagonistă într-o reprezentație în care mai evoluau Rodica Mandache, Virginia Rogin, Liviu Timuș, Gabriel Pintilei, Ana-Maria Moldovan și Paula Niculiță, și care a constituit, într-un fel, un act de curaj în confruntarea cu publicul provincial, insuficient eliberat de complexele unei morale însușite temeinic și, din păcate, definitiv, dar care avea să se dovedească, încă o dată, pregătit temeinic în receptarea demersului teatral.
„A adus în sfera literaturii abjectul, penibilul și monstruozitatea fără să facă arta abjectă, penibilă și monstruoasă. A împăcat expresionismul german cu literatura. A scris așa cum noi nu avem curajul să visăm“, spunea Dan Stoica, autorul traducției îndrăznețului text, despre unul din cei mai curioși tineri ai literaturii austriece, sfîrșit prematur din viață, nu înainte de a fi încercat să dezvăluie necuprinsurile răului din ființa umană și sugerînd extirparea lui.
Despre spectacolul prezentat publicului pietrean, notam atunci că eugenia morală propusă de Werner Schwab se bazează pe datele unui diagnostic nemilos, nedisimulat și eficient. Căci și moartea este eficientă, nu? Limbaj aspru, dur, pe alocuri șocant, cu inflexiuni din bagajul stilistic al teatrului absurd grefat pe trunchiul colțuros al expresionismului german. Vehemență ostoită în replici șocante, oribilul transfigurat prin cursivitate dramaturgică în simbol flasc. Eutanasia răului, exorcizarea colectivă prin expiere, lecția nemiloasă de justiție întru asanare au efecte imediate. Este o soluție, chiar dacă pe undeva, eronat, o analiză scrupuloasă și tendențioasă ar putea găsi motivațiile analitice ale eugeniei fasciste in nuce. Și, de fapt, prin vindecarea schilodului, mesajul este exact contrar: prin compasiune și prin eradicarea fermă a răului, totul poate fi vindecat. Chiar și sufletul nostru.

Repere pietrene

Iar din sufletul nostru, vindecat sau nu, face parte și minunata actriță Coca Bloos, cea care, să nu uităm, a fost o bună bucată de vreme o slujitoare devotată a scenei Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, unde a întrupat, printre altele, roluri memorabile: Electra din „Muștele“ de Jean Paul Sartre, regia Laurențiu Ulici (1982), Directoarea liceului din „Zît, moarte, zît!“ de Saulius Saltenis, regia Irena Buciene - Lituania (1982), Tița din „Milionarul sărac“ de Tudor Popescu (1984), Arkadina din „Pescărușul“ de Cehov, regia Nicolae Scarlat (1984), Nana din R.U.R. de Karel Capek, regia Alexandru Darie (1985) sau Catte din „Piațeta“ de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete (1986).

„Îmbrățișez fiecare părticică din acest oraș minunat“

Ca toți oamenii de valoare, e extrem de îndatoritoare și politicoasă. Apoi, remarci imediat că popasul pietrean înseamnă mult mai mult decît oricare altul. Și nu întîmplător. În cele din urmă, dialogul devine, inevitabil, un elogiu pentru publicul local.
Reporter: Stimată doamnă Coca Bloss, cum vedeți dumneavoastră reîntîlnirea cu publicul pietrean, după atît de mulți ani?
Coca Bloos:
Orașul Piatra Neamț și publicul de aici, străzile, muntele Pietricica, să nu mai vorbesc de teatru, de trupa de aici, de spectacole, înseamnă foarte mult, înseamnă o parte din viața mea, înseamnă tinerețea mea, înseamnă școala pe care am avut-o și nu contenesc să spun lucrul acesta, de fiecare dată cînd am ocazia să o fac. Este ca o mare dragoste pe care o iei cu tine și o porți cu tine de-a lungul întregii vieți.
Rep.: Și, după un periplu profesional prin Satu Mare și Brașov, sînteți la București, la Teatrul Mic. Dincolo de bucuria pe care o încercăm prin faptul că vă aflați acum, din nou, în mijlocul nostru, și dincolo de emoția reîntîlnirii cu oamenii și locurile acestea, spuneți-mi cum vă simțiți în acest rol dintr-o piesă puțin neobișnuită, cu un limbaj dur, aspru.
C.B.:
Limbajul, e adevărat, poate părea licențios...
Rep.: Eu nu am spus asta, chiar dacă dur poate fi interpretat ca un eufemism.
C.B.:
Da, dur, aspru... Este viața; nu numai de aici, ci și de aiurea. Habar nu am dacă trebuie să luăm în seamă acest limbaj, ci cred că este important ce transmite el. Werner Schwab, unul din cei mai importanți dramaturgi din spațiul germanic, s-a gîndit foarte mult, probabil, cînd a făurit un limbaj cu asemenea caracteristici, căutînd să ajungă prin urît la frumos. Un destin, altminteri, teribil de nefericit, dispărînd la o vîrstă... Nici nu știi care e vîrsta la care să dispari...
Îmi place foarte mult dramaturgia lui Schwab, rolul cred că transmite acest mesaj: din cînd în cînd, trebuie să facem curățenie în jurul nostru, cu noi înșine și cu tot ceea ce se întîmplă în jurul nostru.
Rep.: Și cu toate patimile și lucrurile urîte care ne macină, ne copleșesc.
C.B.:
Este foarte exact ceea ce spuneți.
Rep.: Dumneavoastră ați transmis, astăzi, acest mesaj și ați făcut-o cu distincția care vă caracterizează.
C.B.:
Publicul din Piatra Neamț, nu numai că este foarte inteligent, este și un public format, căruia nu trebuie să i se explice un spectacol. L-am simțit și chiar dacă poate a fost puțin contrariat de limbaj, sînt convinsă că a înțeles ceea ce trebuia. Am un mare respect pentru publicul din Piatra Neamț.
Vă îmbrățișez și îmbrățișez fiecare părticică din acest oraș minunat.

Recunoașteri și aprecieri autorizate

Actorul Corneliu-Dan Borcia, inițiatorul și sufletul noii forme de manifestare dramatică de la Piatra Neamț, a fost, între 1982 și 1986, coleg de scenă cu actrița Coca Bloos:
„După ce a plecat de la Piatra Neamț, Coca Bloos a făcut o carieră extraordinară de actriță de teatru și de cinema. A avut șansa să lucreze cu regizori foarte mari, de la Vlad Mugur la Purcărete și de la Alexandru Darie la mai tinerii Vlad Masaci sau Sorin Militaru, care, de altfel, semnează și regia acestui impresionant recital dramatic“.
Într-un număr din februarie 2004 al cotidianului național „România Liberă“, cunoscutul critic teatral Florica Ichim sublinia calitățile recitalului actoricesc propus de Coca Bloos:
„Coca Bloos este dintre actorii care, în timp, încet, încet, și-au dovedit talentul, și-au cîștigat locul în teatru și în film, deși, încă din începuturi de carieră, un regizor ca Vlad Mugur o prețuise. Ea este dintre actorii cu pumnii strînși, nescutiți de lovituri în teatru și în afara lui, apăsați de neîncrederea în propriile posibilități. Regizori ca Lucian Pintilie sau Silviu Purcărete, însă, au știut ce poate da ecranului și scenei, ce poate face dintr-un personaj, chiar de plan secund, această actriță minusculă, tenace și împătimită de profesiune. Au știut cîte chipuri poate lua, cîte ființe poate întrupa.
Acum, un regizor din tînăra generație, Sorin Militaru, i-a încredințat o Ofelie, nu cea shakespeareană, ci un personaj dintr-o nuvelă, în care nefericita tînără ar fi adevărata eroină inspiratoare, ce apucă vîrste mature, uitată în cotloane de palat unde domnește Hamlet ajuns rege. Ofelia aceasta nu se războiește cu dramaturgul ce ne-a povestit invențiuni. Ea îl simte aproape. Pentru ea va fi «William» și jocul ei, pe firul poveștii și al timpului, de-a adevăr și ficțiune, îi dă dreptate lui William. Cu mintea femeii mature pe acesta îl va iubi, nu pe Hamletul adolescentei inconștiente. Pe mica scenă primitoare de la Clubul Prometeus, numele lui Gertrud Fusseneger (tradusă și adaptată de Dan Stoica) capătă viață și vibrație, pentru că interpreta ne poartă prin labirintul stărilor sale, ne poartă cu delicatețe, în vreme ce ea arde, se consumă ca, în final, înlăturînd însemnele jocului teatral, să ne lase melancolici ca după poveștile ce s-au terminat prea repede.“

Ei bine, după o asemenea recomandare, nu ne mai rămîne decît să vedem spectacolul; și pe cea care îl poartă pe umeri, asemenea unei cruci. Pentru noi, oamenii...
FOTO: ... astăzi, în „Ich bin Ofelia“ de Gertrud Fussenegger...

Articol afisat de 2880 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective