Creºte piaþa minciunii
Miercuri, într-o salã somptuoasã a Hotelului Marriot, s-a desfãºurat, în faþa unei asistenþe numeroase, aºa-zisa „Zi a agenþiilor de presã“, în formula agreatã a unei dezbateri. ªtiam cã existã ziua pãdurarilor, ziua pescarilor amatori, ziua minerului, dar ziua ziaristului de agenþie, ba. Ideea, nevãduvitã de interes ºi consistenþã, a pornit de la Rador, agenþie dependentã de societatea publicã de radio. Rolul meu, marcat cu nume întreg pe o etichetã de la masa prezidiului, era sã vorbesc despre A.M.Press, instituþie pe care am înfiinþat-o acum aproape 16 ani ºi pe care o pãstoresc. Colegii mei, directori de instituþii similare - AFP, Mediafax, Rompres, Rador, un profesor specialist în instituþii de presã de la Sorbona - au vorbit doct despre piaþa informaþiilor, concurenþã, adaptãri tehnice la viteza de miºcare a ºtirii. ÃŽntr-un final, toatã lumea a fost de acord cã beneficiarii ºtirilor noastre au nevoie de adevãr ºi profesionalism. ªtirea trebuie sã fie documentatã ºi sã nu mintã deloc. Am recapitulat în minte întîmplãri din mereu bulversata noastrã politicã, din '90 ºi pînã azi. Multe din ele mi-au arãtat cã beneficiarul sau clientul produselor agenþiilor de presã are schepsurile, pretenþiile lui, care uneori sînt chiar cusururi. Oricum, ca la taraba cu cartofi sau la talcioc, clientul nostru este stãpînul nostru. ÃŽi dãm marfa pe care o vrea. Dar putem oare?
Prin '92 cred, aveam la Braºov un corespondent, ziarist cu experienþã, care lucra cu jumãtate de normã la A.M. Press ºi cu cealaltã jumãtate de normã la ziarul prezidenþial „Dimineaþa“. ÃŽntr-o zi, aruncîndu-mi privirea pe respectivul ziar, am vãzut o relatare de la Braºov legatã de vizita lui Ion Iliescu în oraºul de sub Tîmpa. ªtirea, cu totul alt conþinut ºi cu totul alte vorbe figura ºi în fluxurile A.M. Press, trimisã de acelaºi corespondent. Ce scria el în „Dimineaþa“? Cã preºedintele Iliescu a fost primit sãrbãtoreºte la Braºov, cã femeile s-au umezit de emoþie vãzîndu-l în carne ºi oase, mã rog, cã a fost o fericire generalã pentru braºoveni. Mai ceva ca în povestea cu minerii care plantau flori pe platoul din faþa Teatrului Naþional, omiþînd amãnuntul cã pe post de hîrleþ utilizau cãpãþînile noastre. ÃŽn ºtirea de agenþie scria cã preºedintele fusese huiduit, se scandase vînjos „Jos Iliescu!“, iar bodyguarzii opriserã cu greu persoanele furioase care vroiau sã-i corecteze ºefului statului croiala de la costum. L-am sunat enervat pe corespondent ºi l-am întrebat unde dracu scrie adevãrul. ÃŽn ziarul „Dimineaþa“ sau în ºtirea agenþiei pe care o conduc? Fireºte cã la tine am scris adevãrul, mi-a rãspuns ziaristul. Iliescu a fost fluierat, huiduit, iar unii au aruncat cu roºii dupã maºina prezidenþialã. Inutil sã-l beºtelesc pe gazetar. κi lua banul de la ziarul preºedintelui, oferind marfa care convenea clientului, chiar dacã ea n-avea nici o atingere cu realitatea. Adevãrul era ultimul ingredient din compoziþia ºtirii care conta. Conºtiinþa profesionalã? Vorbã în vînt!
Vremuri apuse, veþi spune. Aº! ÃŽn intervenþia mea de la Marriot, mi-am exprimat îngrijorarea, bazatã pe exemple contemporane, cã numãrul clienþilor care vor varianta din „Dimineaþa“ a ºtirii braºovene a crescut. ÃŽi intereseazã adevãrul? Sã fim serioºi. Creºte alarmant numãrul clienþilor politici care cumpãrã, pentru presã sau pentru alte instituþii, ºtirea care le cade mãnuºã. Transmiþînd azi cele douã variante ale relatãrii pomenite mai sus, în acelaºi flux de ºtiri, mi-e teamã cã - deie Sfîntul sã mã înºel - cei mai mulþi vor prelua varianta rozã cu preºedintele bombardat nu cu ouã clocite, ci cu crizanteme, chiar dacã în sufletul lor ºtiu bine unde e adevãrul.
|