Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
RSS News Feed - Monitorul de Neamt Retele Sociale si RSS
RSS - Monitorul de Neamt
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2006
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Monitorul Neamt
 Judetul Neamt
 rochii.ro
 fantastic.ro
 culise.ro
 grazie.ro
 odeon.ro
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 24 Octombrie 2006
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
Răzbunarea lui Tompa Gabor

Răzbunarea lui Tompa Gabor

• duminică seara, Compania „D’AYA“ din Bucuresti a prezentat, în cadrul sectiunii Off a festivalului, spectacolul cu piesa „Hell“ de Lolita Pille, în viziunea scenică a regizoarei Chris Simion • spectacolul a fost rezumat succint si persuasiv de către realizatori: „...sex, droguri, viată de noapte, bani, degradare si... o poveste de dragoste“ • o pisică (neagră) doreste să suporte o parte din cheltuielile festivalului •

Vă multumim pentru întelegere!

Asa se încheie, de regulă, rugămintea adresată spectatorilor, înaintea începerii reprezentatiei, de a-si închide telefoanele mobile. Mă rog, mai nou, intitulate aparate de telefonie mobilă. Noi bănuim că e acelasi lucru. Dar, mai stii?! Si, revenind la subiect, cred că asa trebuia să se multumească din nou publicului la sfîrsitul reprezentatiei de duminică seara, programată în ultimul moment pe afisul festivalului în locul spectacolului „Asteptîndu-l pe Godot“ de Samuel Beckett, montat la Sfîntu Gheorghe de Tompa Gabor.
De bună seamă că rezumatul succint si persuasiv oferit de realizatori are si atractie, si spirit comercial: „...sex, droguri, viată de noapte, bani, degradare si... o poveste de dragoste“. Cine n-ar vrea cîte ceva din toate astea? Poate mai putin drogurile, tinînd seama de implicatiile penale pe care le presupune si de faptul că, în general, dorim să sfîrsim de moarte bună, cu nepotii la căpătîi si popa la poartă. În orice caz însă, fraza rezumă elocvent teritoriul vietii contemporane si, prin urmare, sîntem tentati să o identificăm cu „hight life“-ul către care, fără să recunoastem, avem o adevărată slăbiciune. Din această pricină, spectacolul companiei bucurestene „Daya“, întemeiată de Chris Simion si Adriana Trandafir - cu un generic ce anglo-saxonizează neaosul si întepatul „d-aia!“ - este încadrat în teritoriul celor cu tematică la zi, de o deosebită actualitate, privind aspectele îngrijorătoare ale problematicii vremurilor noastre. Iar problematica la zi - începînd cu o vizită de premier si terminînd cu un accident de circulatie sau un viol - nu poate să nu aibă succes.
Ideea generatoare a acestui spectacol este si lăudabilă si necesară. Din păcate, produsul nu e făcut bine. Ba, am putea spune, e făcut prost de-a binelea. Începînd de la textul mediocru, chiar sustinut de artificii regizorale întemeiate pe mijloace moderne.
În primul rînd, constatăm faptul că piesa are lungimi pe cît de inutile, pe atît de gratuite. Actul artistic nu e o dare de seamă si, cu atît mai putin, un proces-verbal. Într-un decor minimal din plastic, sugerînd un bar, pe o muzică stînjenitoare în perceperea replicilor unor voci departe de sonoritatea unui Vraca sau Ludovic Antal, după ce personajul principal face prezentările („Eu sînt o japită“), aflăm toate amănuntele despre lumea sus-pusă si despre viata minunată a odraslelor celor cu multi, foarte multi bani. Prezentare frustă, fără echivocuri, fără nuante: „Lumea s-a împărtit în două: noi si restul“; „un cartier de oameni frumosi si bogati“; „noi cheltuim într-o seară banii pe care voi n-o să-i aveti niciodată“. Apoi, o afirmatie menită să ne consoleze: „Vă faceti sînge rău degeaba; lumea asta nu se schimbă“. Cred că am început, deja, să fim convinsi de acest adevăr. Apoi, cele trei progenituri înstărite - Hell (Antoaneta Cojocaru), Sibylle (Ela Ionescu) si Chloe (Rodica Ionescu) - ne prezintă cu minutie programul de lucru, destul de încărcat, si pasiunile lor nevinovate. Rezumînd prea lungul exordiu dramatic, vecinul meu de stal îl caracterizează plastic printre dinti, în spiritul lingvistic întronat cu osîrdie pe scenă: „Trei curve bete“.
Povestea de dragoste ce se înfiripă pe acest teritoriu sterp unde protagonistii au atîtea „probleme existentiale“ e frumoasă, dar sfîrseste lamentabil înainte de a începe de-a binelea, demonstrînd imposibilitatea salvării prin iubire a unor suflete reprimate de presiunea seducătoare si, în acelasi timp, demolatoare a prea-plinului.
Confesiunea din monologul lui Andrea (Cristi Iacob), privind stilul de viată la care e condamnat, este asemănătoare într-o oarecare măsură - iertată-ne fie comparatia deplasată - cu cea a lui Patrick Bateman din „American Psycho“ de Bret Easton Ellis. Dar mai putin pedantă si, prin comparatie, derizorie. Si tocmai de aceea, epigonică. Cum epigonică e si scena cu „Titanicul“ sau chiotul fetelor cu dosurile în prim plan, procedee exersate, deja, după cîte îmi aduc aminte, de Iordănescu în al său „Shakespeare reîncărcat“ si în „Totul e bine cînd se sfîrseste cu bine“. Mostrele de adîncă filosofie existentială, concentrate în maxime rezolvate scatologic - „Nu iubesc pe nimeni, n-am nevoie de nimeni, viata e un căcat“ - merg pînă la adînci cugetări pastisate, si ele, de pe undeva: „Neantul e o chestiune de optiune“.
Efectul moralizator este evident în relatiile formale, rudimentare cu părintii. O mamă superficială si total paralelă cu viata fiicei rătăcite prin prafuri, o Maria Teslaru trecînd prin scenă ca printr-un bar unde a fumat o tigară, grăbită să-si reia viata cotidiană.
Sătul de atîta impermeabilitate a perceptiei tinerei generatii opulente, tatăl lui Hell nici nu se mai oboseste să dea prin distributie, ocupat fiind, probabil, cu afaceri mult mai importante. De aceea, despre prestatia lui Orodel Olaru nici nu putem spune prea multe. Ar fi interesant de aflat, în schimb, cît de multe ne-ar fi spus Tompa Gabor, rămas la Sfîntu Gheorghe... în asteptarea lui Godot.

Un nou sponsor pe lista festivalului pietrean

În vederea acoperirii unor serii de cheltuieli neprevăzute în bugetul Festivalului de Teatru de la Piatra Neamt, conducerea Teatrului Tineretului a hotărît scoaterea la licitatie a unei pisici aflate în inventar si care urma să detină unul din rolurile principale în viitoarea montare a cunoscutului regizor Alexandru Dabija, „Pisicile aristocrate“, o adaptare liberă si fără prejudecăti după creatia omonimă a casei Walt Disney.
Pentru cei interesati, facem precizarea că pisica - neagră, cuminte si, o să constatati, mai inteligentă decît multe dintre cunostintele dumneavoastră - poate fi văzută la Agentia de bilete a institutiei culturale pietrene, în cadrul programului de functionare. Caietul-program de sarcini si instructiunile de folosire si întretinere ale animalului pot fi obtinute de la coordonatorul artistic al festivalului, scriitorul Lucian Strochi, iar informatii suplimentare despre biografia si pedegree-ul micii feline sînt în măsură să furnizeze cei doi functionari de la relatii cu publicul, Letitia Rîndasu si Ioan Teodorescu. Relatii la numărul de telefon: 0233-211036.

Articol afisat de 1503 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(M.N.)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu există nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Premium UK domain names
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalĂŁ sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective