Supratitlu - Stagiunea Muzicalã 2006-2007: Omogenitate, fortã si sensibilitate într-un concert de exceptie
Dupã ce, sãptãmîna trecutã, Aurelian Octav Popa, Sanda Crãciun Popa si Mihaela Spiridon au oferit un recital de zile mari, care va rãmîne un reper al Stagiunii Muzicale 2006-2007 de la Piatra Neamt, concertul simfonic din aceastã sãptãmînã a reprezentat un alt regal interpretativ. Orchestra simfonicã a Filarmonicii „Mihail Jora“ din Bacãu, la pupitrul cãreia s-a aflat dirijorul Karel Mark Chichon din Gibraltar, a reusit o interpretare excelentã a lucrãrilor din program: Uvertura operei „Italianca în Alger“- G. Rossini, „Nocturnã“ - A. Dvorak si Simfonia a IV-a în La Major op. 90 „Italiana“. Viziunea lui Chichon a fost una rafinatã, orchestra impresionînd prin omogenitate si precizie. Sunetul cald, parcã în surdinã, dar în acelasi timp suficient de pregnant încît sã ajungã la urechea si sufletul spectatorului, a creat momente emotionante care au culminat cu interpretarea excelentã a „Nocturnei“ lui Dvorak, o alegere extrem de interesantã pentru programul unui concert simfonic. Aici, experienta lui Karel Mark Chichon cu „The English Chamber Orchestra“ s-a vãzut din plin. Pentru acest moment, orchestra „Mihail Jora“ chiar a fost transformatã într-o orchestrã de camerã, omogenã, cu sonoritate consistentã, idealã pentru interpretarea unei lucrãri atît de speciale. „Simfonia a IV-a în La major“ a lui Mendelssohn-Bartholdy a scos la ivealã o orchestrã dinamicã, instrumentistii reusind sã articuleze extrem de precis frazele muzicale, echilibrul între toate compartimentele fiind mentinunt în permanentã. „Cunosc Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora“ încã din 1994. Atunci cînd am venit în România, aveam foarte putinã experientã. Dar cred cã orchestra a vãzut potentialul meu. Datorez mult Bacãului, dar si Craiovei, pentru cã acolo am fost dirijorul orchestrei din 1994, pînã în 1996. Cariera mea n-ar fi fost astãzi ceea ce este dacã orchestrele de aici nu mi-ar fi oferit aceastã ocazie. Ca sã te formezi ca dirijor, n-o poti face singur, ai nevoie sã exersezi cu o orchestrã. Acum, dirijez la Berlin, la Viena, dar nu am uitat ce mi s-a oferit aici. Atunci cînd mã întorc în România, este felul meu de a le multumi“, declara Karel Mark Chichon.
Revelatia serii a fost, însã, tînãra violoncelistã Mãdãlina Tudose, înlocuitoarea de ultim moment a violonistei Sumiko Tajihi, care n-a mai reusit sã ajungã la Piatra Neamt, din motive personale. Mãdãlina Tudose, studentã la Universitatea de Muzicã din Bucuresti, la clasa lui Marin Cazacu, a oferit publicului o interpretare extraordinarã a „Variatiunilor Rococo“ ale lui Ceaikovski. Tînãra violoncelistã a demonstrat o tehnicã impecabilã, sonoritate foarte frumoasã, sensibilitate si atentie pentru detaliu. Concertul de miercuri seara va rãmîne în memoria publicului pietrean în mare parte datoritã acestei noi descoperiri. Sãptãmîna viitoare, miercuri, de la ora 18.30, Stagiunea Muzicalã programeazã un recital al Orchestrei de Camerã „Tescana“, la pupitrul cãreia se va afla Daniel Manasi. Solisti vor fi Elisabeth Ganter - clarinet (Elvetia), Rosaria Dina Rizzo - pian (Italia), Silviu Gherasimescu - vioarã.
|