Descentralizarea învãþãmîntului, periclitatã de lipsa contabililor
• metodologia de descentralizare a învãþãmîntului se bate cap în cap cu legislaþia finanþelor • în lipsa contabililor, autoritãþile pot apela la serviciile firmelor de consultanþã • Strategia de descentralizare a învãþãmîntului este la un pas sã eºueze în lipsa contabililor autorizaþi angajaþi ai unitãþilor de învãþãmînt. Aceºtia sînt indispensabili unitãþilor de învãþãmînt, în condiþiile în care ºcolile vor avea personalitate juridicã, cont propriu la trezorerie ºi vor gestiona direct fondurile care le vor fi alocate prin buget. Inspectoratul ªcolar Neamþ nu a reuºit sã ocupe toate normele vacante pentru contabilii ºcolari, atît din cauza salariului mic, dar ºi a volumului mare de muncã ºi a responsabilitãþii destul de mari care apasã pe umerii acestora. ÃŽn plus, incoerenþa legislativã este un alt argument pentru care descentralizarea ar putea sã nu devinã funcþionalã aºa cum a fost programat, adicã de la 1 ianuarie 2006.
„O problemã e cã nu concordã metodologia de descentralizare cu legislaþia în domeniul finanþelor. Normele noastre nu ne permit sã angajãm contabili decît cu jumãtate de normã pentru mai multe unitãþi, în timp ce, conform legii finanþelor, am avea nevoie de cîte un contabil pentru fiecare unitate cu personalitate juridicã, adicã peste 220 de contabili. Singura soluþie ar fi, în aceste condiþii, sã fie încheiat un contract cu o firmã de consultanþã care sã asigure serviciile pentru compartimentul financiar contabil. Chiar pentru contabilii încadraþi se pot organiza cursuri de perfecþionare în cadrul învãþãmîntului deschis la distanþã“, a declarat profesor Dorina Luminiþa Drexler, inspector general al Inspectoratului ªcolar Neamþ.
|