Constantin Tomºa - un critic necesar
• recent, sub semnãtura lui Constantin Tomºa a apãrut volumul intitulat „ÃŽmpãtimit de lecturã“ Constantin Tomºa nu este ceea ce se cheamã - insidios spus - un hagiograf. Deºi, dacã mã gîndesc bine, realizez cã ar putea categorisi ºi rîndui cu succes ºi, mai ales, credibil, faptele ºi înfãptuirile multor oameni. ªi, de bunã seamã, nu ar fi nimic rãu în asta. Constantin Tomºa a devenit prolific la maturitate. ªi asta este bine, pentru cã aprecierile sale au greutatea vîrstei ºi, implicit, a experienþei culturale de o viaþã. Vocaþia sa de critic, de apreciator, exersatã consecvent în ultima perioadã prin acele volume dedicate cãrþilor ºi autorilor, este, neîndoios, autenticã. Tînjind probabil dupã opera de ficþiune ºi imaginaþie pe care nu a avut curaj sau putere s-o abordeze, Constantin Tomºa s-a lãsat sedus de prospecþia lucidã a cuvîntului zãmislit de alþii. Formaþia riguroasã de profesor care, printr-o definiþie nãdãjduiesc perimatã, impunea precizie, coerenþã ºi, inevitabil, rãspunsuri cît mai exacte, l-a împins, odatã cu pasiunea pentru lecturã, într-o zonã criticã a bunului simþ, mãsurii ºi îndatoritorului respect pentru carte ºi autor. Pentru cã s-a hazardat sã mãsoare corect dimensiunile limbajului literar abia zãmislit, a fost categorisit drept critic de întîmpinare. ªi dacã e sã luãm ad-literam sintagma, trebuie sã recunoaºtem cã satisfacþia unei prime sentinþe alcãtuitã în spiritul binevoitor al lectorului avizat care este Constantin Tomºa, nu e deloc de neglijat. Pentru cã nu are stridenþe, încrîncenãri, prejudecãþi ºi adversitãþi pregnante, discursul sãu critic ar putea fi numit domestic. ÃŽn definitiv ºi lectura are, înainte de toate, o încãrcãturã de tip casnic, desprinsã, ºi în acelaºi timp cuprinsã, în rînduiala fireascã a trebilor cotidiene. ªi în aceastã rînduialã de pensionar înþelept, Constantin Tomºa ceteºte cu plãcere, cu atenþie, cu luciditate. Ar putea fi prototipul lectorului perfect, al judelui de fãptuiri cuvîntãtoare: ºi sedus, ºi curios, ºi dispus sã vorbeascã despre toate acestea; cu pertinenþã ºi, mai ales, cu bunã credinþã.
Cel de al treilea volum al excursului critic apãrut la Editura Crigarux sub titlul „ÃŽmpãtimit de lecturã“ - care, neîndoios ºi inevitabil, poartã în sonoritate o oarecare vanitate intelectualã - este construit pe tiparul consacrat de primele douã, adunînd, în secþiuni bine delimitate, impresiile de lector asiduu al apariþiilor editoriale nemþene din ultima perioadã, dar ºi notaþii asupra evenimentelor culturale pregnante din spaþiul local ºi naþional.
Scrisã coerent ºi atrãgãtor, într-un limbaj care, fãrã a fi facil, evitã cu graþie preþiozitatea ºi ermetismul caracteristic demersului critic ultraelaborat ºi, de aceea, inaccesibil, cartea va rãmîne, negreºit, un semnal pertinent ºi valoros - chiar dacã l-am privi numai sub aspectul documentar - asupra fãptuirilor ºi fãptuitorilor de acte de culturã. Tot aºa cum, dincolo de posibilele ºi inevitabilele insidiozitãþi ºi suspiciuni, volumul „Cristian Livescu sau Viaþa interioarã secretã a imaginii“ a aceluiaºi autor, apãrut la Editura Cetatea Doamnei, este - alãturi de volumul anterior, dedicat lui Lucian Strochi - o contribuþie la delimitarea profilurilor culturale locale ale unei contemporaneitãþi care - s-a dovedit - considerã cultura un apendice (uneori inflamat) al politicii ºi vieþii mondene.
În aceste condiþii, Constantin Tomºa este, cu adevãrat, un critic necesar. Pe care, dacã nu-l ai, e bine sã-l cumperi.
|