Potop de nereguli la agentiile de turism si imobiliare
Agentiile de turism si cele imobiliare din Neamt nu au încheiat contracte timesharing, care sa le dea drept de utilizare pe durata limitata a unor bunuri imobiliare. Aceasta a fost concluzia unui control efectuat, recent, de catre inspectorii Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Neamt, care neputînd verifica modul în care sînt respectate prevederile legale privind protectia celor care beneficiaza de astfel de contracte, au verificat celelalte aspecte ale activitatii acestor institutii.
Astfel, au fost controlate 5 agentii de turism si 15 imobiliare. La trei dintre agentiile de turism verificate au fost constatate abateri în ceea ce priveste modalitatea de informare a consumatorului asupra pachetului de servicii oferit. Singurele informatii oferite clientilor se rezumau la cele cu caracter general, incluse în pliante. Nu se faceau referiri la regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare pentru calatorie, posibilitati de încheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta în caz de boala, accidente pe durata pentru care se presteaza oferta turistica. Pe de alta parte, unele contracte de comercializare a pachetelor de servicii utilizate nu contineau informatii în pri-vinta modului în care se pot face reclamatii de catre turisti, iar acestia pot fi despagubiti pentru nerespectarea clauzelor. Nu erau indicate si situatiile obiective care ar putea cauza renuntarea la contract, fara a se percepe penalitati.
În consecinta, cele trei agentii de turism au primit amenzi în valoare totala de 7 milioane de lei si termene de remediere.
La cele 15 agentii imobiliare verificate de catre inspectorii OJPC Neamt, controalele au scos la iveala ca, Ă®n privinta serviciilor prestate, desi se cere prezentarea explicita a tarifelor practicate, nu erau indicate decĂ®t informatii privind comisionul perceput, care Ă®n toate cazurile este „2%, negociabil“, ofe-rindu-se consultanta imobiliara gratuita. S-a mai constat ca nici una dintre agentiile imobiliare nu prezenta costurile pe care trebuie sa le suporte consumatorii pentru obtinerea documentatiei. ĂŽn toate cazurile, nu era indicat cursul de schimb valutar de referinta utilizat la ope-ratiunile de schimb, cu atĂ®t mai mult cu cĂ®t pretul imobilului si comisionul erau Ă®nscrise Ă®n valuta, euro sau dolari, iar documentul fiscal emis pentru suma Ă®ncasata - Ă®n RON. Din analizarea tipurilor de contracte utilizate, a mai reiesit ca singura clauza care putea fi negociata era cea privind pretul si comisionul, restul neputĂ®nd suporta nici o modificare. ĂŽn aceste conditii, consumatorul era obligat sa suporte penalitati si daune Ă®n situatia Ă®n care se razgĂ®ndea asupra efectuarii tranzactiei, daca nu se prezenta la termen la biroul notarial, ori daca nu respecta termenul de plata. ĂŽn schimb, pentru agentia imobiliara nu era Ă®nscrisa nici o clauza referitoare la penalitatile sau despagubirile pe care trebuia sa le suporte Ă®n cazul Ă®n care tranzactia nu a putut avea loc sau nu corespundea cu datele initiale ale contractului. La nivelul agentiilor imobiliare nu era Ă®nfiintat un sistem de evidenta a reclamatiilor. Nici un contract dintre cele analizate nu garanta confidentialitatea date-lor si informatiilor prezentate pentru efectuarea tranzactiei. Urmare a abaterilor constatate, au fost aplicate 15 amenzi, Ă®n valoare totala de 60 de milioane de lei.
|