Drumuri fãcute praf de busteni, la Stãnita
Secretarul comunei Stãnita, Laurentiu Todireanu, a opinat cã starea deplorabilã a unor drumuri din zonã a fost cauzatã, în bunã mãsurã, de societãtile cu profil de exploatare forestierã, care actioneazã fãrã a plãti vreun „leu“, conform legii, pentru tranzitarea cu mijloace proprii de transport a unor cãi de rulare. „Sînt multe societãti de exploatare a lemnului care cîstigã prin licitatie publicã exploatarea unor parchete de pãdure din zonã. De multi ani, acestia circulã pe anumite portiuni de drumuri comunale si sãtesti, cu mijloace de transport de mare tonaj care au lãsat «urme adînci si rãni greu de vindecat». Anual, cu greu reusim sã repartizãm, dintr-un buget local total insuficient, sume importante pentru repararea si modernizarea drumurilor comunale. ÃŽnsã, de multe ori, munca noastrã a fost în zadar. Administratia publicã localã angaja lucrãri de reparare a drumurilor, iar societãtile cu profil de exploatare forestierã, în cîteva zile, stricau totul“, a declarat Laurentiu Todireanu. Acesta a mai mentionat cã, în mod normal, în conformitate cu legislatia în vigoare, aceste firme ar trebui obligate sã plãteascã o taxã. „Taxa de peaj dãinuie încã din vechime si a fost aplicatã si la cãile ferate, iar apoi si la drumuri. ÃŽnsã, cu toate cã în comuna Stãnita suprafata de pãdure o depãseste pe cea de teren arabil, nu am reusit sã reglementãm aceastã problemã. Au fost deseori situatii cînd noi am încercat sã contactãm administratorul societãtii de exploatare a lemnului, însã nu am reusit sã vorbim decît cu simplii angajati, care nu aveau calitatea de a negocia o astfel de problemã. ÃŽn felul acesta administratia publicã localã din Stãnita a rãmas si probabil va rãmîne pãgubasã, în timp ce firmele de exploatare a lemnului îsi vãd de treabã si încaseazã bani frumosi“, a încheiat secretarul Laurentiu Todireanu.
Pe de altã parte, exploatatorii parchetelor forestiere au sustinut cã, în privinta folosirii unor portiuni de drumuri comunale si sãtesti si a achitãrii taxei de peaj, adevãrul este „undeva la mijloc“, din cauzã cã de cele mai multe ori cãile de rulare sînt sub orice criticã. „ÃŽnteleg sã plãtesti taxã de peaj în cazul în care drumurile ar fi bune, însã de multe ori sîntem nevoiti, pe banii nostri, sã achizitionãm balast si sã reparãm anumite portiuni de drum, pentru a putea iesi cu camioanele de mare tonaj încãrcate. ÃŽn alte cazuri, exploatarea unui parchet dureazã trei-patru zile si, în acest caz, numai actele si formalitãtile încheiate între primãrie si firmã dureazã mult. De regulã, firmele serioase, care se respectã, lucreazã în legalitate si plãtesc tot ce înseamnã taxe si avize si autorizatii“, a declarat Geo Borosoiu, inginer în cadrul unei societãti particulare de exploatare forestierã.
FOTO: Exploatarea materialului lemnos aduce prejudicii unor administratii publice locale
|